כסף בא והולך, אבל אצל העשירים ביותר זה קורה לפעמים מהר במיוחד. ברנאר ארנו, האיש העשיר ביותר בצרפת והאיש השלישי הכי עשיר בעולם, איבד כ-21 מיליארד דולר בשבוע שעבר; כך לפי נתוני פורבס. זאת, לאחר שמניית תאגיד מוצרי היוקרה שלו - LVMH Moët Hennessy - בעלת המותגים לואי ויטון, דיור, ספורה ונוספים, נפלה ב-12% בשבוע המסחר שעבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המניה (MC), הנסחרת בבורסה בפריז שבצרפת, נפלה בצורה יחסית חדה כאמור לאחר שדווקא נסחרה במגמה חיובית מאז השפל האחרון שלה בחודש מרץ 2020, עם פרוץ משבר הקורונה. מאז עלתה מניית החברה בכ-120%.
3 צפייה בגלריה
ברנאר ארנו
ברנאר ארנו
ברנאר ארנו
(צילום: AP)
גם הפעם, סין אחראית על הירידות: ענקית הסחר האסיאתית, המהווה כשליש מהכנסות החברה, הודיעה על הצורך ברגולציה חדשה בתחום אופנת היוקרה, כחלק מרצון השלטון לטשטש את הבדלי המעמדות במדינה. במקביל ל-LVMH, גם מתחרות נוספות בתחום נפגעו: קרינג (Kering) - בעלת המותג גוצ'י, ירדה ב-16.5% ומותג היוקרה הבריטי ברברי (Burberry) ב-13.5%.
בהקשר ישיר לכך, הלחץ הגדול מצד הממשל הסיני על חברות הטכנולוגיה המשיך אף הוא - עליבאבא (Alibaba) נפלה ב-14% בבורסת הונג קונג בשבוע שעבר ובכך השלימה ירידה של כ-50% מהשיא שנקבע באוקטובר 2020.
ברקע: הממשל הסיני פרסם טיוטה המכילה שורה של הנחיות חדשות בנוגע לשוק האינטרנט במדינה, האוסרות על "תחרות לא הוגנת" ומגבילות את השימוש במידע של ועל אודות משתמשים.
שוק נוסף שחווה בשבוע האחרון מפלה קשה בעקבות מדיניות הממשל הסיני הוא שוק המתכות. הממשל התבטא בנושא זיהום האוויר במדינה וכפועל יוצא מכך יצרניות פלדה סיניות קיבלו הנחיה להגביל את מכסת הייצור.
ההודעה של הממשל הסיני, יחד עם חשש מכך שההתפרצות הנוספת של הקורונה עשויה להאט את הביקושים, הובילו לירידות של ענקיות הכרייה הנסחרות בניו יורק, ביניהן Freeport McMoRan, ענקית הפחם והנחושת - שירדה ב-11%, ו-BHP Group האוסטרלית, שנפלה ב-17%.

מאנדיי עקפה את וויקס

חברת מאנדיי.קום (Monday.com), המפתחת פלטפורמה לניהול חכם של פרויקטים ושל תהליכים ארגוניים, הציגה בשבוע שעבר תוצאות טובות מהצפוי וזינקה ב-31%. בכך, השלימה מניית החברה (MNDY) עלייה של מעל ל-100% מאז שהונפקה בחודש יוני האחרון ושוויה עומד כעת על 15.54 מיליארד דולר.
זאת, לעומת שווי של 11.88 מיליארד דולר לוויקס.קום (Wix.com), שתמכה בחברה החל משלביה הראשונים ובה אף עבד אחד המייסדים של מאנדיי קודם לכן. מניית וויקס עצמה קרסה בלמעלה מ-30% בחודש האחרון, כאשר לראשונה הורידה את התחזית השנתית שלה
3 צפייה בגלריה
פתיחת המסחר במניית מאנדיי בנאסד"ק
פתיחת המסחר במניית מאנדיי בנאסד"ק
פתיחת המסחר במניית מאנדיי בנאסד"ק
(נאסד"ק)
מאנדיי ממקומת בתל אביב ולאחרונה הונפקה כאמור באנסד"ק. בין לקחותיה ניתן למצוא את קוקה קולה, CNBC, אובר (Uber), אדובי (Adobe) ועוד. לאחר פרסום הדו"חות, סמנכ"ל הכספים של החברה, אלירן גלזר, טען כי למרות שהציגה התפתחות חזקה בשנים האחרונות, החברה עדיין נמצאת בשלב מוקדם מאוד בצמיחה שלה.

עוד בלטו במסחר בחו"ל בשבוע שעבר:

  • הלו-פרש (HelloFresh), חברה גרמנית המעניקה משלוחי מזון טרי מקוונים ברחבי העולם, עלתה ב-14%. בזאת, השלימה מניית החברה עלייה של 110% בשנה האחרונה, ברקע השימוש הגובר במשלוחים בצל מגפת הקורונה והשהייה המרובה בבתים. בדו"חותיה האחרונים החברה דיווחה על צמיחה במכירות של 256% בהשוואה לרבעון השני של שנת 2019 (טרום ימי המגפה).
  • ענקית הסטרימינג נטפליקס (Netflix), אשר הוכיחה כמה פעמים בשנה האחרונה כי היא פורחת בתקופות של סגרים, נהנתה גם היא מהעלייה בתחלואה העולמית. המניה (NFLX) עלתה בשיעור של 6% בשבוע שעבר.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.