גרמניה מדממת כסף כדי לשמור על האורות במדינה דולקים. כמעט חצי טריליון דולר היא כבר הוציאה על תוכניות החילוץ והתמיכה במערכת האנרגיה המקומית מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה בתחילת השנה, מחירי הגז זינקו ובעקבות הסנקציות שלה נגד הממשל של ולדימיר פוטין - היא איבדה את הגישה שלה לגז הרוסי.
"עד כמה חמור המשבר הזה וכמה זמן הוא יימשך -זה תלוי מאוד בכיצד הוא יתפתח. הכלכלה הלאומית בכללותה עומדת בפני אובדן עצום", אומר מייקל גרומלינג מהמכון הכלכלי הגרמני (IW).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח בברלין
תחנת כוח בברלין
תחנת כוח בברלין
(צילום: AP)
לפי רויטרס, בתשעת החודשים האחרונים גרמניה השקיעה סכום של 440 מיליארד דולר במטרה למנוע הפסקות חשמל במדינה והבטחת מקורות אנרגיה חדשים בעתיד הקרוב. כלומר כ-1.5 מיליארד דולר מדי יום מאז ה-24 בפברואר, התאריך בו פלשה רוסיה לאוקראינה, או כ-5,400 אירו לכל אדם בגרמניה.
הכלכלה החזקה באירופה למעשה מוצאת עצמה נתונה לחסדי מזג האוויר בחורף הנוכחי, שיהיה הראשון של גרמניה מזה 50 שנה ללא הסתמכות על הגז הרוסי.

תרשום את ההתכווצות הגדולה ביותר מבין מדינות ה-G7

הממשלה פנתה לשווקי אנרגיה יקרים יותר, או שילמה במזומן, כדי להחליף חלק מהאספקה הרוסית, מה שסייע בהובלת האינפלציה במדינה למספר דו ספרתי. מעבר לכך, אין בטוחות שגז נוזלי ואנרגיה מתחדשת בהם דובקת גרמניה כרגע יעמדו ביעדי האספקה לשנים הקרובות. "הכלכלה הגרמנית נמצאת בשלב קריטי מאוד מכיוון שעתיד אספקת האנרגיה הוא במצב של חוסר הודאות הגדול בו היה אי פעם", אמר סטפן קוטס, סגן נשיא ומנהל מחקר וצמיחה במכון קיל לכלכלה עולמית.
לפי קרן המטבע הבינלאומית, הכלכלה הגרמנית צפויה לרשום את ההתכווצות המשמעותית בשנה הבאה בקרב מדינות ה-G7 (ארה"ב, קנדה, יפן, צרפת, איטליה, בריטניה וגרמניה). חשבון יבוא האנרגיה של גרמניה יגדל ב-124 מיליארד אירו עד סוף 2023 לעומת 7 מיליארד אירו ב-2020 ו-2021 יחד.
מגזר הכימיקלים במדינה, שהוא החשוף ביותר להתייקרות החשמל, צופה שהייצור שלו יירד ב-8.5% עד סיום השנה, כך לפי איגוד התעשייה המקומי (VCI), שמזהיר מפני "הפסקות מבניות עצומות בנוף התעשייתי במדינה".
440 מיליארד האירו שגרמניה כבר הוציאה על הניסיון להילחם במשבר האנרגיה מתקרבים ל-480 מיליארד שהיא הוציאה מאז 2020 כדי להגן על כלכלתה מפני השפעות נגיף הקורונה. הכסף כולל ארבע חבילות סיוע בשווי 295 מיליארד אירו, כולל סיוע לחברת החשמל Uniper בסכום של 51.5 מיליארד ו-14 מיליארד ל-Sefe, הזרוע הגרמנית של גזפרום הרוסית. בנוסף, הממשלה הגרמנית הוציאה 100 מיליארד אירו נוספים עבור חברות שנותנות שירות לתושבים בגרמניה כדי להבטיח שלא יגיעו למצב של חדלות פירעון, וכ-10 מיליארד על תשתית לייבוא גז נוזלי. הסכום כולל גם התחייבויות שלא דווחו בעבר בסכום של 52 מיליארד אירו כהלוואה לחברות שירות וסחר למלא את החוסרים בגז, קניית פחם ומציאת חלופות אחרות.
למרות המאמצים הללו, אין ודאות לגבי האופן שבו גרמניה תוכל להחליף את הגז הרוסי. ב-2021 היא ייבאה מהרוסים 58 מיליארד מטר מעוקב של גז, שהיוו כ-17% מצריכת האנרגיה הכוללת שלה.
2 צפייה בגלריה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
צינור נורד-סטרים. כבר לא מספק גז לגרמניה
(צילום: רויטרס)
גרמניה רוצה שאנרגיה מתחדשת תהווה לפחות 80% מייצור החשמל שלה עד 2030, לעומת 42% בשנת 2021. אבל לאור הדרישה לעוד ועוד אנרגיה בעקבות המשבר, זה נראה כמו יעד שאפתני מאוד. גרמניה התקינה בשנת 2021, האחרונה שכרגע יש רישום לגביה, רק 5.6 גיגה וואט של קיבולת סולארית ו-1.7 גיגה וואט של קיבולת רוח יבשתית (שתיהן אנרגיות מתחדשות). כדי להשיג את היעד של 80%, מתקני רוח יבשתיים חדשים צריכים לגדול פי 6 עד 10 גיגה וואט בשנה, ומתקנים סולאריים פי 4, כך על פי דוח שיצא באוקטובר מטעם הממשלה.

גם הקשרים של הקנצלר לא עוזרים

שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, אמר בחודש מרץ כי היעד שהוצב להחליף את ההסתמכות על אספקת אנרגיה רוסית הוא עד אמצע שנת 2024, למרות שכלכלנים רבים וחברות בתחום החשמל סברו שזה שאפתני מדי. למשל, מרסל פראצשר, נשיא המכון הגרמני למחקר כלכלי, יחד עם מרקוס קרבר, מנכ"ל יצרנית החשמל הגדולה בגרמניה RWE, מעריכים שזה לא יקרה לפני 2025, ורק אם יימצאו מקורות חלופיים או שייצור האנרגיה במדינה יתרחב.
גם בחזית של גז טבעי גרמניה בבעיה. אין לה תשתית משלה כי היא הסתמכה על הרוסים לאורך כל השנים, אז רק עכשיו היא מתחילה לבנות יכולת משל עצמה. נכון לעכשיו היא מתכננת להסתמך על שישה מסופי יבוא גז טבעי דרך הים שיסייעו לה לגוון את אספקת הגז שלה. הראשון אמור להגיע כבר היום, שלושה נוספים בהמשך החורף והשאר בסוף 2023, מה שיגדיל משמעותית את הקיבולת.
לצד זה, גרמניה ביצעה רק שתי עסקאות לייבוא גז טבעי מאז שהאספקה מרוסיה הופסקה לגמרי בקיץ האחרון, וגם הן היו לטווח קצר (שתי עונות החורף הקרובות). הראשונה התבצעה בין חברה אוסטרלית ל-Uniper והשנייה בין חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי ל-RWE.
לוח הנסיעות הקדחני של שר הכלכלה האבק ושל הקנצלר אולף שולץ מראים עד כמה מצבה של גרמניה בהשגה של עסקאות גדולות ארוכות טווח של גז טבעי נוזלי קשה. השניים חוצים בחודשים האחרונים את העולם בניסיון למצוא מקורות אנרגיה נוספים, ובין השאר כבר היו בקנדה, קטאר ונורבגיה.