כסף חדש
הטריקים והשטיקים של הבנקים ומתי יגמר המחסור בחלב? | 3.7.2023
31:22
"רמי לוי אמר לי שהוא ערוך לייבא חלב". כך אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בפגישה אתמול (רביעי) עם נציגי הרפתנים, על רקע הכרזתו לפתוח לראשונה בתולדות ישראל את יבוא החלב, בצו לשלושה חודשים, במקביל לביטול המכס בסך 40% שמוטל כיום על חלב, והיווה עד כה חסם ליבואו לארץ. הרפתנים, כידוע, מתנגדים ליבוא החלב.
לוי מתכנן לייבא חלב מפולין בכשרות חלב ישראל, ובמחיר זול יותר ממחיר החלב המפוקח (באירופה מחיר החלב מסובסד). יצרנית החלב היא מחלבה פולנית שמייצרת עבור רמי לוי את הגבינה הצהובה שהוא מייבא לארץ בכשרות חלב ישראל, שאותה קיבל בזמנו באישור הרבנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: אבי מועלם)
דברי לוי נאמרו בעת פגישה שנערכה לפני כמה ימים אצל השר סמוטריץ', בנוגע למחסור של קרטוני ליטר חלב 3% במחיר מפוקח ותלונות צרכנים בעקבות כך.
על סמוטריץ' נמתחה ביקורת בנושא יבוא החלב גם מצד יבואנים. צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד ומחלבות יורו, אמר כי לא ניתן לייבא מיד וכי יש צורך בהתארגנות של עיצוב אריזות ועוד, שיגזול חלק ניכר משלושת החודשים, אלא אם כן יש מי שנערך מראש.
אם אכן יביא רמי לוי חלב ניגר מחו"ל, ההערכה היא כי ההובלה בקירור בים תארך כשבוע והשחרור בנמל יהיה מהיר וייעשה בהליך "יבואן נאות" - שאותו יצטרך לוי לקבל. מדובר במעמד שמשחרר את היבואן מהבירוקרטיה של משרד הבריאות בשחרור הסחורה עם כניסתה לישראל, ומעביר את האחריות על היבואן, שמחויב שיהיו בידיו כל המסמכים הנדרשים, כולל בדיקות מעבדה בישראל. בתהליך זה אורך חיי המדף של החלב שייוותר לשיווק יהיה כשבועיים וחצי.
יצוין, כי שר האוצר אמר כי הצו זמני לשלושה חודשים בלבד וייכנס לתוקף לאחר העמדתו - עד שבת הקרובה - להערות הציבור, והציפייה היא שייחתם מיד לאחר מכן בתחילת השבוע הבא.
בענף החלב יש הטוענים כי המטרה העיקרית של סמוטריץ' היא "להלחיץ" את המחלבות לייצר יותר חלב מפוקח על ידי איום בייבוא חלב, ולנטרל בכך את טענותיהם כי מחיר החלב המפוקח אינו כדאי להם כלכלית.
רשתות השיווק מעוניינות בייבוא חלב לא בגלל רווחיות, אלא כקלף מול תנובה, שמספקת כיום 85% מהחלב המפוקח ושולטת על מדפי מוצרי החלב בסופר. בנוסף, הן מעוניינות בלחץ על המחלבות האחרות, שייצרו ויספקו חלב במחיר שדורשות הרשתות.