שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', זימן אליו היום (ד') את אנשי המקצוע במשרדו לדיון ראשון על המחסור בחלב ובחינת דרכי פעולה אפשריות. דובר השר אישר ל-ynet את כינוס הדיון, ומסר כי לדברי סמוטריץ' "המצב הנוכחי לא יכול להימשך". השר מוטרד מהעובדה כי החוסר "דוחף" את הצרכן לרכוש חלב מועשר ויקר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בין הפתרונות שנידונו: מסבסוד הרפתנים במטרה להוזיל את מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) ועד פתיחת מכסות ועידוד מחלבות לייצור חלב מפוקח. יחד עם זאת, עדיין אין החלטות סופיות בנושא.
עוד נודע, כי אתמול נפגש השר בלשכתו עם צביקה ויליגר, בעלי יבואנית מוצרי חלב ויליפוד, ובמהלך הפגישה דנו בבקשתו של ויליגר לפתוח מכסות פטורות ממכס לייבוא חלב. לטענת ויליגר, שבוחן יבוא חלב מגרמניה, מחירו יהיה זול בהשוואה למחירו של החלב המפוקח בארץ.
סמוטריץ' תמך בהצעה, אבל אמר כי עליו לבדוק עם מועצת החלב ומשרד החקלאות את ההסכמים שחתמה המדינה עם הרפתנים - כדי לוודא שלא מדובר בהפרת ההסכם לרפתנים, במסגרתו הובטח כי לא יותר יבוא חלב ניגר לארץ. כיום נדרש רישיון מיוחד לייבוא חלב ניגר, שעד כה לא ניתן מעולם. כמו כן, יש 40% מכס על יבוא חלב.
שר האוצר הזהיר כי הוא מקווה שאם יתבצע יבוא חלב, לא יקרה מקרה דומה לחמאה שהוצאה מפיקוח והותר יבוא חופשי שלה לארץ, ומאז המחירים רק זינקו. במקביל, גם רמי לוי פועל בדרגים ממשלתים לפתיחת מכסות יבוא חלב.
המחסור בחלב 3% מפוקח 1 ליטר בקרטון החריף מאז חג השבעות, והסתבר כי הוא אינו תלוי בהשבתת עבודת המחלבות בחג, אלא מדובר במחסור שהולך ומתקבע בגלל חוסר הכדאיות הכללית של טרה ושל מחלבות רמת הגולן לייצר חלב מפוקח.
זאת, לאחר ששר האוצר ושר הכלכלה סירבו לחתום על עדכון המחירים האחרון שכלל עלייה בסך 16% במחיר החלב המפוקח - עדכון שנדרש על פי הנוסחה של המפקח על המחירים, כפיצוי על זינוק בעליית תשומות הייצור של המחלבות. משרד האוצר "כופף את ידי המחלבות" ואישר עלייה של 8% בלבד, והיתרה בפריסה לשנתיים.
יש לציין כי גם ממשלות קודמות לאורך השנים הקודמות נקטו במדיניות דומה וסירבו לחתום על עדכוני עליית מחיר המפוקחים, כך שנוצרה לאורך השנים שחיקה קבועה ברווחי המחלבות על חלב ניגר ואף הפסדים בתקופות מסוימות.
לאחרונה, בדיון על זינוק מחיר החלב, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן העלה גם את סוגיית חיוב המחלבות לייצר חלב מפוקח, לאחר שדווח לו כי טרה הפסיקה ייצור של חלב בשקיות וצמצמה את ייצור החלב המפוקח בקרטונים, לטובת חלב לא מפוקח מתוצרתה באריזות קרטון של 2 ליטר, ועל העובדה כי שטראוס באמצעות מחלבת יוטבתה לא מייצרת כלל חלב מפוקח, אלא רק חלב פרימיום מעושר.