העובדים המוחים נגד רוטמן

בין קידום המהפכה המשפטית למחאות נגדה, השבוע פורסם כי יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק להגבלת הזכות לשביתה. לאחר שרוטמן הודה באולפן ynet כי הצעת החוק שלו קשורה ישירות למהפכה המשפטית, עו"ד סיגל פעיל, מומחית בדיני עבודה, הסבירה בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio מה הצעת החוק הזאת בכלל אומרת ומה המשמעות שלה, וטענה כי העיתוי והסיבה לקידום החוק הזה דווקא עכשיו - פוגעת בזכות חשובה של העובדים בישראל.
"הצעת החוק להגבלת זכות השביתה היא סתימת פיות. המטרה היא למנוע מארגוני עובדים להזדהות או להשפיע על המשק. כיום אפשר לפתור סכסוכים בלי לפסול חירויות וזכויות. מילא הוא היה אומר 'אני חרד מהמשק בגלל עודף סכסוכי עבודה או שביתות', אבל זה בכלל לא מעניין אותו". עוד הוסיפה כי "אני משוכנעת שברגע שיו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יחשוב שיש פגיעה בזכות ההתארגות - הוא יפעל, ובצדק ענק". רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הנגיד נתן עצת אחיתופל?

לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', יצא השבוע באמירה חריגה בפני יועצי משכנתאות נגד הנגיד וטען כי בנק ישראל טעה בהערכת המצב כשהגדיל את רכיב הפריים בהלוואות, וזו הייתה "עצת אחיתופל", יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, יונתן ברלינר, טען ב"כסף חדש" בנוגע לדבריו כי "מדובר בדוגמא חיה לאיך בנק ישראל מנסה להשפיע על הביקושים בשוק הנדל"ן. יש פה אמירה מסוימת שאומרת שבנק ישראל השפיע על שוק הנדל"ן ולכן הוא צריך לשאת בתוצאות ולתת את הדין". הריאיון המלא בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)

האזהרה מאתר רכישת טיולים מאורגנים

השבוע המועצה לצרכנות פרסמה אזהרה מפני רכישת טיולים מאתר "בשביל הזהב", לאחר שהתקבלו אצלה לא מעט תלונות של לקוחות בני הגיל השלישי, שטוענים כי לאחר ששילמו עבור טיולים מאורגנים, החברה דרשה מהם לשלם סכומים נוספים ברגע האחרון. כתבתנו איריס ליפשיץ-קליגר, שדיברה עם הלקוחות שנפגעו ושמעה את סיפורם, סיפרה ב"כסף חדש" על הלקוחות שנדרשו לשלם סכומים גדולים ברגע האחרון לפני הטיסה, כי אם לא "הם לא יקבלו את הכרטיסים שהזמינו", הסבירה ממה צריך להיזהר בהזמנות מאתרים כאלה ומתי חשוב להתלונן בפני המועצה לצרכנות ולדרוש את הכסף או השירות שמגיע לכם.

מה עובדי סטראטאפ רוצים

בנוסף, דיברנו עם איה לחמי, מייסדת ומנכ"לית AL Consultants, בנוגע לסקר גדול שנערך בחברה בקרב עובדים ומעסיקים ב-300 סטארטאפים ישראלים. לחמי סיפרה ב"כסף חדש" איך גלי הפיטורים בהייטק משפיעים על תנאי העבודה של העובדים, כיצד חוסר היציבות מתבטא ברצונות ובהעדפות שלהם בנוגע לשכר ועבודה מהבית, וכמה ימים כדאי לעבוד מהמשרד ומהבית כדי למנוע שחיקה. לקטעים המלאים האזינו לתוכנית "כסף חדש" ב-1.2.

מנכ"ל הבורסה לא מתרגש מאזהרות ראשי הבנקים

ברקע אזהרותיהם של מאות כלכלנים, בכירים במשק ואנשי ציבור מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית, מנכ"ל הבורסה לני"ע, איתי בן זאב, טען בריאיון ל"כסף חדש" כי ""מהמידע שלנו, אין פה באמת דרמה גדולה, מערכת המשפט הישראלית תמשיך להיות חזקה. פעילות הזרים נשארת באותו המקום, ובימים האחרונים אנחנו רואים דווקא הסטה של כספי מוסדיים ישראלים לחו"ל".
3 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
(צילום: נמרוד גליקמן, סיון פרג', נמרוד גליקמן)
דבריו של בן זאב באים כזכור בניגוד לטענתם של מאות כלכלנים, בכירים במשק, בנקאים ואנשי ציבור בכירים בעבר ובהווה שהזהירו בשבועות האחרונים שוב ושוב מפני ההשלכות הכלכליות החמורות שהמהפכה המשפטית עלולה להוביל אליהם. יחד עם זאת, ייתכן כי דבריו של בן זאב מגיעים בין היתר מתוך רצונו להרגיע את הרוחות אשר הסעירו את השווקים המקומיים בימים האחרונים. לריאיון המלא>

נדנדת מחירי הדלק

עוד אירוע כלכלי שהיה לנו השבוע היה סביב מחירי הדלק. כבכל חודש, משרד האנרגיה הודיע בתחילת השבוע על מחיר הדלק בפברואר, שהיה אמור לעלות ב-33 אגורות ל-7.17 שקלים - המחיר הגבוה ביותר מאז יולי, טרם הממשלה הקודמת הפחיתה את המחיר בשקל שלם. אחרי הלחצים והביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על המחיר הגבוה שלא זוכה לטיפול מצד הממשלה, ביום שבו מחירי הדלק עלו בחצות, סמוטריץ' הודיע על ביטול העלייה. אבל, מכיוון שלצו שכזה לוקח 48 שעות להיכנס לתוקף, ושר האוצר הוציא את הצו אחרי הרגע האחרון - מחירי הדלק עלו ליומיים, וכעת חזרו למחיר שהיה בינואר.
הכתב והפרשן הכלכלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" גד ליאור, ניסה להסביר ב"כסף חדש" על ההתנהלות המבוהלת של הממשלה ועל הבעייתיות בהחלטות האלה של הרגע האחרון, כמה זה עולה לנו ועד מתי ה"הנחה" שעשו לנו במס הבלו תהיה בתוקף.
בנוסף, דיברנו עם ד"ר יעל פרואקטור, שעוסקת בקידום שוויון מגדרי ופעילה חברתית, על הקשר בין העסקת נשים בדואיות לצמצום הפערים והקטנת הפשיעה בנגב; עם אבירם כץ, מנהל מסעדת הבסטה בת"א, על המסעדות הישראליות שזכו בדירוג העולמי היוקרתי של "50 המסעדות הטובות ביותר במזרח התיכון ובאפריקה", ועם ירון טלפז, פרשן ספורט אמריקני, על טירוף הסופרבול בארה"ב - וכמה ישלמו אוהדי הפוטבול שירצו לישון באריזונה? לקטעים המלאים האזינו לתוכנית "כסף חדש" ב-31.1.

אזהרת מנכ"לי המשרדים הכלכליים מהמהפכה המשפטית

על רקע מכתב האזהרה של מנכ"לי המשרדים הכלכליים לשעבר מההשלכות של המהפכה המשפטית, הממונה על רשות התחרות לשעבר, עו"ד מיכל הלפרין, טענה ב"כסף חדש" שההתנגדות לרפורמה נובעת מדאגה לעתיד המדינה. "זה לא עניין של דעה פוליטית, זה עניין של אמונה של איך המדינה צריכה להיראות, איך צריך להיראות שלטון חוק במדינה מתוקנת", הסבירה הלפרין. "הרבה מהמנכ"לים לשעבר שחתומים על המסמך עבדו תחת ממשלות נתניהו ותחת ממשלות ימין שונות כדי שהן יצליחו. אין פה שום עניין פוליטי".
בנוגע לחברות וארגונים שמוציאים כספים בישראל, הוסיפה הלפרין: "אני מסתייגת מזה מאוד, הקהילה העסקית צריכה להמשיך להיאבק בפנים ולא לברוח החוצה". לריאיון המלא>

מתקדמים לפטור מוויזה לארה"ב?

שגריר ארצות הברית טום ניידס הודיע השבוע כי שיעור סירובי הבקשות לוויזה של ישראלים ירד מתחת ל-3% - מה שעשוי לסלול את הדרך לפטור מוויזה לאזרחי המדינה, אך עדיין לא מבטיח שישראל אכן תתקבל לתוכנית. עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-אמריקה, הסביר ב"כסף חדש" כמה זמן התהליך הזה צפוי לקחת, מה המשמעות של המהלך לכלכלה הישראלית, והאם צריך לחשוש שישראלים ינצלו את זה לרעה?
בנוסף, כתבתנו נווית זומר סיפרה על הזינוק הצפוי במחירי החלב שבפיקוח בעוד מספר חודשים ובמעבר חד גם על מחירי התחפושות לפורים, ואופיר פינס-פז, מנהל המכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב; שר הפנים לשעבר, סיפר על הערך הכלכלי של ברית ערים תאומות - בצל הכוונה של ברצלונה לוותר על הברית שלה עם תל אביב, ואלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות עשתה לנו סדר במה קורה בשווקים ובשוק המט"ח. לקטעים המלאים האזינו לתוכנית "כסף חדש" ב-30.1.

החוק למניעת פגיעה בייבוא מקביל ישנה את השוק?

רונן רגב כביר מארגון "אמון הציבור" התייחס בתוכנית כסף חדש להצעת החוק שאושרה בממשלה, לפיה יוטלו קנסות של עד 100 מיליון שקל על יבואנים רשמיים שינסו להפריע ליבואנים מקבילים: "אחת הזירות החשובות במלחמה ביוקר המחייה, אבל זה מאבק לא פשוט מול הכוחות החזקים במשק".
"אני בהחלט מקווה שהצעת החוק הזאת תיושם ותיאכף בהקדם", אמר רגב כביר. "המצב היום הוא שליבואנים הרשמיים, אלה שקשורים באופן ישיר כמעט תמיד בהסכמי בלעדיות עם היצרנים מחו"ל, יש הצלחות יוצאות דופן נאמר את זה לשלילה בחסימה של תחרות מצד יבוא מקביל, וכולנו משלמים על זה בכיס בצורה בולטת. זה בחשמל ואלקטרוניקה, ואין ספור תחומים אחרים, וזה תופעה שעד היום המדינה לא בנתה את הכלים להתמודד איתה". לריאיון המלא>

השכר במגזר הציבורי יעלה בקרוב?

כתבנו גד ליאור סיפר לנו בתחילת השבוע על האזהרות שראשי הבנקאות בישראל השמיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה שלהם בסוף השבוע שעבר, וגם על המשא ומתן על השכר במגזר הציבורי שהחל השבוע. ההסתדרות דורשת תוספת שכר של 5% השנה שתביא לידי ביטוי את העלייה החריגה באינפלציה בשנה האחרונה, ומהשנה הבאה תוספת של 2.5% בכל שנה עד 2027. דרישה שככל הנראה לא תתקבל במלואה על ידי האוצר, בוודאי לא בשלב הראשון של המו"מ.
בנוסף דיברנו עם אילנית מדמוני, מנהלת יחידת החדשנות בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, על הביטול של הקיצוץ המתוכנן במסגרות כרטיסי האשראי; ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, סיפר שלקוחות דוחים עבודות מחשש להכניס פועלים מהמגזר הערבי לביתם, ושי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות, הסביר על ההשלכות הכלכליות על ענף המסעדנות בצל ההתמהמהות של שר התיירות החדש, חיים כץ, להביא את מדריך המישלן לישראל. לקטעים המלאים האזינו לתוכנית "כסף חדש" ב-29.1.