שוב הממשל הסיני מתערב בשוק הפרטי וחברות הנסחרות במערב חוטפות את המכה: החברה הסינית ניו אוריינטל אדיוקיישן (New Oriental Education), העוסקת בשירותי הכנה לבחינות בסין, קורסי העשרה, לימודי שפה ופיתוח תוכנות ללימוד מרחוק, נפלה ב-55% בשבוע המסחר האחרון בבורסת ניו יורק. מה הוביל למפלה ואילו עוד מניות בלטו בבורסות העולם בשבוע שעבר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
 נשיא סין, שי ג'ינפינג, בחגיגות 100 שנה למפלגה הקומוניסטית במדינה
 נשיא סין, שי ג'ינפינג, בחגיגות 100 שנה למפלגה הקומוניסטית במדינה
נשיא סין, שי ג'ינפינג, בחגיגות 100 שנה למפלגה הקומוניסטית במדינה
(צילום: EPA)
ביום שישי האחרון דווח כי הממשלה הסינית תחייב חברות פרטיות המפתחות קורסי לימוד מקוונים להירשם כמוסדות ללא מטרת רווח ויאסר עליהן לגייס כספים בשוק ההון או לרכוש חברות אחרות בכדי לצמוח. בנוסף, הממשלה החליטה לאסור גם על העברת שיעורים פרונטליים ומקוונים בסופי השבוע ובחופשות.
בשל כך, נחתך השווי של מספר חברות בתחום הטכנולוגיה ללימודים (EdTech), הנחשב לאחד מיעדי הגיוס החזקים ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. אחת מאותן מניות שספגה את המכה הייתה כאמור מניית ניו אוריינטל אדיוקיישן (EDU), שהספיקה לרשום ירידה של 85% משווי שיא של כ-20 דולר בחודש פברואר האחרון לשווי נוכחי של קצת פחות משלושה דולרים למניה כיום.
אין לדעת בוודאות מה הוביל להחלטת הממשל הסיני, אולם כמה לפי כמה השערות ייתכן שמדובר בניסיון להגביל איסוף מידע חיצוני שאינו מגיע ממערכת החינוך, או מהחשש שההשקעה הכספית בלימודים נוספים מטה את התוצאות של מבחני ההכנה. סיבה אפשרית נוספת - גם היא בגדר השערה בלבד, נוגעת לכך שהממשל מנסה למנוע מהורים להשקיע את חסכונותיהם בהכנת הילדים לאוניברסיטאות בחו"ל, מה שכמובן גם מגדיל את שווי החברות הללו.
בתוך כך, ירידות חדות נרשמו הבוקר (ב') בנעילת המסחר באסיה לאחר שהממשל הסיני הורה לענקית הטכנולוגיה טנסנט (Tencent) לוותר על זכויות הרישוי הבלעדיות שלה על מוזיקה ואף הטיל עליה קנס בגין "התנהגות לא תחרותית". מניית טנסנט נפלה ב-7.4%; עליבאבא נפלה אחריה ב-6.4%; האנג סנג ב-4.1% ושנגחאי ב-2.3%.

האמריקנים שותים פחות?

ובתחום קצת אחר: מניה נוספת שנסחרת בבורסת ניו יורק ונפלה לא מעט בשבוע שעבר היא של חברת הבירה של בוסטון (The Boston Beer Company), אחת מיצרניות הבירות והמשקאות המוגזים הבוטיק המובילות בארה"ב, בין השאר תחת המותג "סמואל אדמס" (Samuel Adams).
דווקא לאחר שפתחה את שנת 2021 במגמה חיובית, רשמה המניה (SAM) ירידה של 46% מהשיא שנרשם באפריל וירדה בשיעור אדיר של 26% רק ביום שישי האחרון, לאחר שדיווחה על תוצאות חלשות משמעותית מהצפוי.
החברה רשמה ברבעון השני של השנה צמיחה שנתית של 27% בלבד בהיקף המשלוחים, מול צפי של 45%, והרווח למניה היה נמוך ב-28% מהמשוער, גם ברקע לזינוק חד מהצפוי בהוצאות השיווק. זאת, בין היתר בשל התחרות הגוברת בתעשיית המשקאות המוגזים בארה"ב והמעבר עם פתיחת המשק לצריכה משקאות בבתי עסק במקום בבית הלקוח - הפוגע בעיקר ביצרניות הבוטיק.

קרוקס ממשיכה לבעוט למעלה

את חלקנו זה אולי מפתיע, אבל מסתבר שקרוקס (Crocs), מותג נעלי הנוחות השנוי במחלוקת, לא רק קיים - אלא עולה ובגדול. מניית החברה (CROX) זינקה בשבוע המסחר האחרון בוול סטריט בשיעור של 17%. בכך, מסכמת החברה עלייה של 268% ב-12 החודשים האחרונים, כאשר העלייה של השבוע האחרון נובעת בין היתר מדיווח על תוצאות טובות בהרבה מהצפוי לרבעון השני של השנה - עם רווח גבוה ב-213% מהצפוי למניה והכנסות גבוהות ב-13% מהצפוי.
3 צפייה בגלריה
נעלי קרוקס
נעלי קרוקס
עולה ובגדול - נעלי קרוקס
(צילום: shutterstock)
החברה נהנתה ברבעון זה מזינוק של 135% במכירות בארה"ב ושל 52% באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. בהתאם לתחזית להמשך הביקוש החזק, העלתה החברה את תחזיות הצמיחה בהכנסות השנה ל-60%-65%.
לצד זאת, השקעה גוברת בפלטפורמת האינטרנט של החברה הובילה לצמיחה שנתית של 78% במכירות באתר. יתרה מכך, הביקוש הגדול איפשר לחברה לעלות את מחירי המוצרים ב-8% ובכך למתן את השפעת העלייה הניכרת במחיר חומרי הגלם.
עוד בלטו לטובה במסחר בשבוע שעבר: רשת בתי החולים האמריקנית HCA הודיעה על זינוק של 38% ברווח הנקי למניה ברבעון האחרון לעומת השנה שעברה - המניה עלתה ב-13.3%; LBrands, רשת האופנה והבעלים של מותג ההלבה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט, הודיעה על הנפקת מותג הדגל שלה כמניה עצמאית ועל התרחבות חטיבות הקרמים, מוצרי הטיפול וחטיבת השווקים מחוץ לארה"ב - המניה עלתה ב-7%.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.
פורסם לראשונה: 07:03, 26.07.21