חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס צפויה לפרסם בחודש הבא דוח קשה, שיזהיר ממפנה שלילי בכלכלת ישראל שיכול להוביל למצב חמור בהמשך, אולם, החברה לא צפויה להוריד את דירוג האשראי של ישראל. עם זאת, גוברים הסיכויים למהלך משמעותי נוסף של הורדת תחזית הדירוג. כך נודע ל-ynet.
כאמור, מודי'ס היא היחידה שהורידה כבר את תחזית דירוג החוב של מדינת ישראל מחיובית ליציבה באמצע חודש אפריל השנה, וכבר אז הזהירה מהשלכות הרפורמה המשפטית. גורמים שנועדו עם כלכלני החברה בימים האחרונים התרשמו כי במודי'ס עלולים להוריד שוב את התחזית ב-13 באוקטובר הקרוב מיציבה לשלילית, או לפחות להזהיר מכוונה כזאת ב-2024.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
(צילום: רויטרס)

"נזרעו הזרעים להרעה במצב המשק בעתיד"

כלכלני חברת מודי'ס קיימו בשבוע האחרון שורת פגישות עם בכירי המשק בישראל וגילו עניין מיוחד במספר נושאים עיקריים: המצב המתדרדר בהייטק, משיכת כספים מהבנקים, אי שילוב מספיק של המגזרים החרדי והערבי בשוק העבודה וההיחלשות הרבה של השקל.
בעיקר מתברר משאלות הכלכלנים כי הם חוששים מאוד מהשפעת הליכי חקיקת הרפורמה המשפטית על המשק, שגורמת, כפי שהם עצמם התבטאו, כבר לקרע עמוק בעם ולפגיעה ישירה בחוזק הכלכלי של ישראל, וזאת אף כבר בטווח הקרוב ולא רק בטווח הרחוק.
בפגישות ובשיחות עם בכירי המשק הדגישו כלכלני וכלכלניות מוד'יס כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הליכי חקיקת הרפורמה המשפטית ונעקוב מקרוב בעניין רב אחר הכרעות בית המשפט הגבוה לצדק בהקשר לחקיקה הנובעת מהרפורמה שמקדמת הממשלה".
3 צפייה בגלריה
צילום רחפן של ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
צילום רחפן של ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
צילום רחפן של ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
(צילום: גיתי פלטי)
עוד עלה משאלות כלכלני מודי'ס חששם הרב מהיחלשות השקל שעלולה להוביל לאינפלציה גבוהה יותר, בשל עליית מחירי הייבוא. במפתיע ניכר משאלות הכלכלנים כי הם מודאגים מעט גם ממצב הבנקים בישראל, למרות שהדגישו את יציבותם.
במהלך אחת השיחות התריעו כלכלני חברת הדירוג כי "בשל המצב הפוליטי הנובע בעיקר מחקיקת הרפורמה אנחנו רואים כבר מפנה בכלכלה הישראלית, כאשר נזרעו כבר הזרעים להרעה במצב המשק לעתיד, אם כי עדיין אין לחזות אסון כלכלי קרוב בישראל, כיוון שכלכלתה בשנים האחרונות הייתה יציבה".
בנוסף, לדברי הכלכלנים, קיים חשש כבד שהמשק הישראלי לא יוכל לשאת את אי שילוב של המגזרים החרדי והערבי בשוק העבודה בעוד שנים אחדות בשל הגידול המסיבי באוכלוסיות הללו, וחסרונם של עובדים ממגזרים גדלים אלה בשוק העבודה, מצב שיעיק מאוד על המשק בישראל ויפגע בנתוניו.

להמשך החקיקה תהיה השפעה ישירה

דירוג האשראי הנוכחי של חברת מודי'ס למשק הישראלי עומד על A1, שנחשב לדירוג גבוה, בין 20 המדינות בעלות הדירוג הגבוה בעולם לאחר משבר הקורונה, שבו הפחיתו חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם את הדירוג של יותר מ-40 מדינות, בהן המובילות בכלכלה העולמית. דירוגה של ישראל לא הופחת בעת המשבר, אף כי התחזית הופחתה פעם אחת עם פריצת הקורונה. חברות הדירוג אף שיבחו את התנהלות הממשלה בתחום הכלכלי ובתחום החיסונים בתקופת הקורונה.
בחודש אפריל חזתה עדיין החברה צמיחה של 3.5% במשק הישראלי לשנת 2024, ותחזית זו צפויה לקטון בדוח בחודש הבא, על רקע המצב הכלכלי המתהווה בישראל בחודשים האחרונים.
יצוין כי מודי'ס דווקא שקלה במהלך שנת 2022 להעלות את דירוג האשראי של ישראל ושיבחה את הניהול הכלכלי בה בשנים 2021 ובעיקר 2022.

3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
בדוח שפורסם בחודש אפריל השנה כתבו כלכלני מודי'ס כי "שינוי התחזית כלפי מטה משקף הדרדרות בממשל הישראלי, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. האופן שבו מנסה הממשלה ליישם רפורמה רבת היקף מבלי להגיע לכל הסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות. המשך חקיקת הרפורמה מגביר את הסיכון לעימותים נוספים ולמתחים חברתיים בישראל".
גורם שעמו שוחחו כלכלני החברה הבין מהם כי הם מצפים שראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים את הבטחתו האישית לחברה כי הרפורמה המשפטית לא תקודם כלל ללא הסכמה רחבה. מאחר שראש הממשלה הודיע לאחרונה כבר שהליכי הרפורמה יימשכו גם חד צדדית, אם לא תושג הסכמה, כמו בעניין שינוי של חברי הוועדה למינוי שופטים, התרשמו מי ששוחחו עם כלכלני החברה כי להמשך החקיקה תהיה השלכה ישירה על דירוג האשראי של ישראל בשנה הקרובה.
בנק ישראל יודיע 10 ימים לאחר פרסום דוח חברת מודי'ס על מדיניות הריבית בהחלטה הבאה שתהיה ב-23 באוקטובר, והדוח צפוי להיות אחד המשפיעים על ההחלטה אם להעלות את הריבית הבסיסית בחודש הבא.
בחודשים הקרובים צפויה גם חברת דירוג האשראי הבינלאומית סטנדרד אנד פור לפרסם דוח חדש על כלכלת ישראל, לאחר שחברת פיץ' פרסמה את הדוח שלה בחודש שעבר. פיץ' נמנעה, כצפוי, מהורדת דירוג האשראי של ישראל, מה שהביא לפרסום הודעות חיוביות על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על "מצבו הטוב של המשק בישראל".