הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי-באבאי, החליטה השבוע לאשר להפקדה 3 תוכניות התחדשות עירונית הכוללות כ-900 יחידות דיור לצד שטחי מסחר, תעסוקה ושטחים ציבוריים בשכונות קריית מנחם, קטמונים וקריית היובל בבירה. כמו כן, החליטה הוועדה לאשר להפקדה את התוכניות החדשות של מתחם בית טיילור בשכונת קריית היובל ושל שכונת צמרות חשבון הסמוכה לגבעת המטוס, לאחר הפשרה שהושגה לאחרונה בין עיריית ירושלים לחברת שיכון ובינוי, שמחזיקה בקרקעות בשטח.
נזכיר כי לאחר שנים של מחלוקות, באפריל אשתקד הושג הסדר תקדימי בין חברת שיכון ובינוי לעיריית ירושלים לגבי השטח שבבעלות שיכון ובינוי באזור בית טיילור. במסגרת ההסדר נקבע כי השטח יעבור לעירייה וישמש שטח ציבורי ירוק ופתוח לשימוש הציבור, במסגרת תב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה, שתייעד אותם לצרכי השכונה ותושביה ולצרכים קהילתיים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה לשכונת צמרות חברון, ירושלים
הדמיה לשכונת צמרות חברון, ירושלים
הדמיה של שכונת צמרות חברון, ירושלים
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)
הפתרון לשטחי המריבה קבע כי מדרום לתלפיות, בשטח הסמוך לגבעת המטוס, בו קיימות קרקעות פרטיות בבעלות שיכון ובינוי ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שבחלקן יש לשיכון ובינוי זכויות לבניית כ-300 יחידות דיור, תורחב השכונה ויתווספו פי 5 זכויות בנייה. כך מתאפשרת הקמה של 5 מגדלים עם 1,500 דירות חדשות על שטח כולל של 22 דונם. השכונה החדשה תיקרא צמרות דרך חברון ותשתרע על פני שטח של 22 דונם, מהם הופרשו 40% לטובת מוסדות ציבור.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ומהנדס העיר, יואל אבן, מסרו כי "לאורך הדרך הנחה אותנו קו מחשבה שבמרכזו שמירה על השטח כשטח ירוק המשרת את הקהילה. בנקודה זו לא היינו מוכנים לוותר. מצד שני, היה מובן לנו העניין הקנייני והעסקי של שיכון ובינוי, לצד הצורך להוסיף יחידות דיור לעיר, על פי חזון שלפיו לא תהיה פגיעה בטבע ובסביבה עד אשר ימוצו כל האפשרויות לבנייה בדרך של פינוי ובינוי, ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה. התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל יגאל לוי, משרתת את הקהילה, השכונה והעיר, תוך שמירה על יעדי הגידול והפיתוח שלה".
3 צפייה בגלריה
הדמיה לשכונת צמרות חברון, ירושלים
הדמיה לשכונת צמרות חברון, ירושלים
פתרון לשטחי המריבה. הדמיית שכונת צמרות חברון
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)
תוכנית ההתחדשות העירונית שאושרה להפקדה בשכונת קריית היובל חלה על מתחם בורוכוב 49-55 בשטח כולל של כ-5 דונם. התוכנית, שקודמה על ידי חברת נופי ירושלים והעירייה כוללת הקמת כ-185 יחידות דיור במגדל בן 24 קומות, ובניין בגובה 9 קומות שישלב חזית מסחרית. כיום מצויים במתחם 4 מבני שיכון בני 3-4 קומות עם 48 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי יגאל לוי ואדריכלים ומתכנני ערים, מתוך כלל יחידות הדיור, כ-37 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית מקצה שטח לטובת הקמת מעון יום וגן ילדים והקמת גינה ציבורית בהיקף של כ-1.5 דונם.
בשכונת קריית מנחם, הוועדה אישרה להפקדה תוכנית על שטח כולל של כ-7 דונם, בין הרחובות קולומביה ואיסלנד. התוכנית, שקודמה על ידי חברת שפיר מגורים ובניין, כוללת הקמת כ-580 יחידות דיור ב-3 מגדלים בגובה של 32 קומות, שישלבו חזית מסחרית. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-116 יוקצו עבור דירות קטנות.
3 צפייה בגלריה
תוכנית רחוב קולומביה בשכונת קריית מנחם
תוכנית רחוב קולומביה בשכונת קריית מנחם
תוכנית רחוב קולומביה בשכונת קריית מנחם
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
במסגרת התוכנית, שנערכה אף היא על ידי יגאל לוי אדריכלים ומתכנני ערים, ייהרסו 3 מבני שיכון בני 8 קומות עם 126 דירות ישנות לטובת הפרויקט החדש, שיכלול גם מעון יום בן 3 כיתות, 4 גני ילדים ובית כנסת. הוועדה קבעה תוספת יחידות דיור לצורך הקמת קרן נאמנות לתחזוקת המגדלים על ידי היזם למשך 10 שנים.
בשכונת קטמונים ח'-ט' אישרה הוועדה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית על שטח כולל של 2.5 דונם במתחם השומר 21 והמרגולין 1. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-26 יוקצו עבור דירות קטנות. כיום מצויים במתחם שני מבני שיכון בני 3-4 קומות עם 36 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית, שקודמה על ידי חברת הבית במרגולין מקבוצת בית ירושלמי ונערכה על ידי בריידמן אגמון אדריכלים, כוללת הקמת כ-130 יחידות דיור בשני מבני מגורים בגובה עד 11 קומות, בשילוב חזית מסחרית כלפי רחב השומר.
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, אמר: "התוכניות מאפשרות התחדשות למבנים ישנים תוך שיפור משמעותי של המרחב הציבורי, עירוב שימושים ושדרוג רמת השירותים העירוניים. התוכניות מציעות שבילים חדשים ונגישים, כיכרות חדשות והרחבת מדרכות. כל אלה מסייעים בהפיכת הרקמה העירונית ליפה יותר, פעילה מגוונת ומעניינת, ובכך תוכניות ההתחדשות משפרות את איכות החיים העירונית בירושלים ומאפשרות לתת מענה לביקושים ליחידות דיור בעיר תוך שמירה על שטחים הפתוחים".