אלקטרה מתחזקת באישור רשות התחרות: הרשות אישרה אתמול (ד') את הקמתו של אתר מכר אונליין משותף לקוויק וקבוצת אלקטרה שימכור בשלב הראשון מוצרי סופרמרקט ובהמשך ימכור מוצרים נוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אלקטרה מוצרי צריכה היא גם הבעלים של רשתות יינות ביתן ומגה שסניפיהן יוסבו בקרוב לסניפי רשת קארפור הצרפתית. אלקטרה היא גם זכיינית סבן אילבן בישראל וכן היא הבעלים של רשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק ויבואנית מוצרי חשמל. היא כבר מפעילה אתרי מכר עבור מחסני חשמל ויינות ביתן.
2 צפייה בגלריה
 יינות ביתן
 יינות ביתן
יינות ביתן
( צילום: יח"צ)
באלקטרה רכשו את הפעילות של קוויק, אך לא את החברה הציבורית שהיא קוויק, ששתיים מבעלות המניות שלה הן החברה המרכזית למשקאות וסופר-פארם. כלומר מדובר בהסכם שיתוף פעולה בין החברות, כששתיהן נשארות עצמאיות.
קוויק סופר אונליין היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. היא הוקמה ב-2017 כפלטפורמת מכירות אונליין שמספקת לצרכנים מוצרי צריכה ממינימרקטים וסופרמרקטים במשלוח מהיר. אין לה מחסנים משלה והיא תלויה בהתקשרויות עם קמעונאים. בין בעלי המניות שלה: החברה המרכזית למשקאות קלים (טרה, קוקה קולה), קבוצת סופר-פארם וקבוצת יוניון.
קוויק מנהלת שרשרת אספקה הכוללת הזמנת מוצרים, ליקוט ואריזה, גבייה ושילוח עד לבית הלקוח. היא ככל הנראה השחקנית השלישית בגודלה בתחום קמעונאות המזון באונליין בישראל אחרי שופרסל ורמי לוי. היא מתחרה באתרי רשתות השיווק וכן ביאנגו דלי.
2 צפייה בגלריה
אתר קוויק
אתר קוויק
אתר קוויק
(צילום מסך מהאתר)

באלקטרה מכנים את המיזוג "מיזם שמטרתו ליצור תחרות חיונית וחזקה עבור הצרכן בשוק שנשלט כמעט לחלוטין על ידי שחקן אחד". גורם בענף אמר ל-ynet: "גם לרמי לוי יש אתר, אבל שופרסל שולטת לחלוטין באונליין ואלקטרה רוצה להתחרות בה".
האתרים של אלקטרה הם אכן לא מהחזקים בשוק. גם אתר פיי אנד גו של מחסני חשמל, מתחרה בשוק צפוף מול ksp, עזריאלי.קום, לאסט פרייס, באג, אולסייל, א.ל.מ ושופרסל אונליין. הם מתחרים גם בסופר-פארם, בסט מובייל וסטימצקי שהפכו גם הם לאתרים שמוכרים הכל.
החברות יקימו יחד "פלטפורמה משותפת לקמעונאות אונליין של מוצרים ושירותים במגוון תחומים", כך נמסר. "לפי ההסכם שנחתם במרץ האחרון, השלב הראשון יתמקד בתחום מוצרי סופר, מזון ולא מזון (Non-Food) ובהמשך יתרחב לשדות נוספים.
"לפי ההסכם המיזם יפעל תחת המותג קוויק (Quik), ויהיה באחזקתן של קבוצת יינות ביתן (51%) וחברת קוויק (49%). מדובר כאמור בעסקה מסוג שיתוף פעולה בין שני צדדים ולא בעסקת רכישה".
נמסר, כי "ההסכם כולל התקשרות עם קבוצת החברות המפעילות רשתות שיווק תחת המותגים קארפור, יינות ביתן, ביתן מרקט, מגה בעיר, מגה מרקט, ביתן אונליין, מגה אונליין, שוק מהדרין וכל מותג אחר בתחום הפעילות המשותפת אשר יופעל באמצעות יינות ביתן בע"מ ויסופק במתכונת של קמעונאות אונליין.
"המיזם יפעיל וינהל את כל הפעילות הקיימת של קוויק ואת כל פעילות האונליין של יינות ביתן, כמו כן ההסכם כולל מנגנון לפיו במקרה של כניסת אחד הצדדים לפעילות חדשה בתחום המכירות המקוונות יהיה עליו להציע אותו תחילה למימוש ויישום במסגרת המיזם החדש. כך למשל כל פעילות חדשה של קבוצת אלקטרה בתחום המכירות המקוונות על כלל שירותיה ומוצריה של הקבוצה, תוצא תחילה לחברת קוויק שמחזיקה בזכות ראשונים לקבל או לסרב לה.
"המיזם יהיה בעל זכות שימוש ברצפת המכירה ושטחי התפעול של קבוצת יינות ביתן (הקיימים והעתידיים) כתשתית תפעולית ויוכל לרכוש את מוצריו מהקבוצה במחירי קנייה נטו ובתוספת עלות תפעולית ישירה, זאת בכפוף לשיקולים גאוגרפיים, מגוון וכדאיות כלכלית.
"לטובת הפעלת המיזם הכינו החברות השותפות בו תוכנית עסקית תלת שנתית בה הוגדרו אבני דרך אסטרטגיות, עם דגש על כניסה לתחומי מכר חדשים. ההסכם כולל מנגנון לפיו במקרה בו צד כלשהו מעוניין להיכנס לפעילות חדשה בתחום מכירות מקוונות של מוצרים או שירותים, עליו להציע אותה תחילה במסגרת השותפות החדשה".
כן נמסר מקוויק כי לפי ההסכם, "המיזם המשותף של קוויק וקבוצת אלקטרה, שינהל את פעילות האונליין הקיימת והעתידית של הצדדים, ובתוך כך של קבוצת יינות ביתן (קארפור, יינות ביתן, מגה בעיר, שוק מהדרין), צפוי לפעול תחת המותג קוויק (Quik) שאליו צפוי להצטרף המותג קארפור.
"השלב הראשון של המיזם יכלול את כל פעילות האונליין של קוויק וקבוצת יינות ביתן בתחום המזון ומוצרי FMCG (מוצרי צריכה שנמכרים בסופרמרקטים) וצפוי להתרחב בעתיד לתחומי פעילות נוספים.
"לרשות המיזם תעמוד התשתית התפעולית הקיימת והעתידית של קבוצת יינות ביתן, וכן הכוח המסחרי הגדול של הקבוצה; פעילות האונליין תתבסס כולה על הטכנולוגיה והתשתית התפעולית שפיתחה קוויק.
"קוויק הציבורית תמשיך לפעול ללא שינוי במבנה הבעלות בחברה שבנוסף לאחזקה משותפת במיזם והמשך פיתוחו, צפויה בהמשך להתמקד בפיתוח ושיווק התשתית הטכנולוגית ופיתוח מיזמים נוספים בארץ ובחו"ל".