"המחסור בחלב 1 ליטר בקרטון הפך לתופעה קבועה, שתלך ותגדל כי המדינה גרמה לאי כדאיות יצור חלב מפוקח ולצמצום הייצור. יש צורך לסייע למחלבות בהקמת קווי ייצור חדשים כדי להגדיל כושר ייצור ולהפוך את יצור החלב המפוקח לכדאי עבורן". כך אמר איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, לאחר שהוציא היום (שני) מכתב התרעה לשר החקלאות אבי דיכטר ולשר הכלכלה ניר ברקת עם דרישה לקיים דיון בנושא.
המועצה דורשת לסייע למחלבות במענקים להקמת קווי ייצור חדשים ושיקום קיימים, או פתרון אחר כדי להפוך את הייצור לכדאי כלכלית עבורם. זאת הפעם הראשונה שגורם רשמי מודה כי המחסור בחלב, שלאחרונה מורגש מדי יום, יישאר איתנו, ושהתופעה שעד כה תורצה במגוון תירוצים כמחסור זמני, בין אם זה בגלל החג, שבמהלכו המחלבות מושבתות, תחזוקה של קווי ייצור וכו', איננה זמנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
 חלב בפיקוח
 חלב בפיקוח
חלב בפיקוח
יש לציין כי חלב 1 ליטר בקרטון 3% שומן הוא המוצר הנמכר ביותר בישראל. מדובר בכ-400 מיליון קרטוני חלב בשנה שצורך הציבור הישראלי. "אי אפשר להתעלם יותר מהבעיה", הוסיף שניידר. "התחלפה ממשלה, השרים צריכים לדעת שיש בעיה, חייבים לשים את הנושא על השולחן. במבט קדימה האוכלוסייה גדלה בעוד כושר הייצור מצטמצם. צריך להיות מוכנים לזה. המחסור על המדפים בסופר אינו נובע ממחסור בחלב גולמי, שמספקים הרפתנים, להפך אנחנו מיבשים עודפי חלב".
במכתבו כותב שניידר כי "בעקבות הימנעות בשנים האחרונות של שרי החקלאות והאוצר לחתום על צווי עדכון למחירי מוצרי חלב מפוקחים, שיווק החלב בקרטון הפך להיות לא כדאי כלכלית. חלק מהמחלבות הפסיקו לייצר את המוצר וחלק הפסיקו להשקיע בקווי ייצור וצמצמו היקפי ייצור. נוצר מצב שרק מחלבה אחת (תנובה) השקיעה בקו ייצור. כושר הייצור של חלב בקרטון בתקופות מסוימות אינו מדביק את הביקוש. בשל היותו מוצר מוביל ומרכזי בביטחון המזון של אזרחי ישראל, אני פונה אליכם בבקשה לבחון ולהניח תוכנית ליישום מיידי לעידוד השקעה של מחלבות בקווים חדשים ושדרוג קיימים. יישום התוכנית יהווה פתרון המביא בחשבון את הגידול באוכלוסייה ובביקוש".
שניידר מאשים את המדינה בירידה בכושר הייצור של החלב המפוקח בכך שלא מעדכנת כנדרש את מחיר החלב המפוקח וגרמה לטרה, לדוגמא, לצמצם ייצור חלב מפוקח. לפני שלוש שנים טרה ייצרה 25% מהחלב המפוקח, כיום חלקה על פי סטורנקסט ירד ל-15%, והיא הפסיקה לגמרי יצור חלב בשקיות. במקביל, מחלבות הגולן נקלעו לקשיים משום שהמוצר המרכזי שלהם היה חלב מפוקח עבור המותג הפרטי של שופרסל, שגרם להם הפסדים, והבעלים החדש מסרב משיקולי רווח והפסד להמשיך לייצר חלב עבור שופרסל.
כאמור, עיקר הייצור כיום מתבצע על ידי תנובה, שהגדילה את נתחה בחלב הניגר לפי סטורנקסט מדצמבר למאי 2023 מ-60% ל-66%. מה שאומר שהתלות בתנובה גדלה וכל תקלה אצלה יכולה להביא למחסור גדול יותר.