יוזמת הענק לחידוש רחוב אבן גבירול בתל אביב אושרה סופית: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה היום (שלישי) תוקף לתוכנית, הכוללת תוספת של 2,500 דירות חדשות באחד הרחובות הראשיים והמרכזיים בעיר ללא הפסקה – בלי חניות. משמעות האישור הסופי היא שכעת יזמים יוכלו להגיש מכוחה בקשות להיתרי בנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
התוכנית, שקודמה על ידי הוועדה המקומית והופקדה בפועל להתנגדויות הציבור בספטמבר אשתקד, כוללת, בין היתר, הקמת קומות תעסוקה בכל המבנים החדשים, הרחבת המדרכות וחידוש כיכר הקסטל הוותיקה. היא נערכה על ידי משרד דני לזר אדריכלים, משתרעת על שטח של כ-198 דונם וכוללת את שני צידי הרחוב.
1 צפייה בגלריה
הדמיית רחוב אבן גבירול
הדמיית רחוב אבן גבירול
הדמיית רחוב אבן גבירול
(הדמיה: דני לזר אדריכלים)
רחוב אבן גבירול בתל אביב מהווה את אחד הרחובות המשמעותיים בעיר, חוצה את רובעי מרכז העיר ומוביל לחלקיה הדרומיים ולשכונותיה הצפוניות. הוא משמש ציר לתנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וכן מתוכננת ומבוצעת לאורכו בימים אלה תחנות הרכבת הקלה – הקו הירוק וחוצה אותו הקו הסגול ברחוב ארלוזורוב.
במינהל התכנון מציינים כי "מדובר ברחוב מעורב שימושים ושוקק חיים, בעל מוקדי משיכה רבים לאורכו ובעל מאפייני בינוי מובהקים הכוללים קולונדה (קומת עמודים – ה.צ) המלווה את החזית המסחרית לאורכו. בנוסף, חלקו הדרומי של הרחוב כלול בתחום הכרזת אונסק"ו, כאתר למורשת עולמית במרכז העיר, בעל ערכים אדריכליים בסגנון הבינלאומי".
לדברי מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, מטרת התוכנית היא ליצור התחדשות של אבן גבירול על ידי העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו (כלומר להוסיף לרחוב לצד יחידות הדיור עוד שימושי תעסוקה ומסחר), וכן להתאים אותו לתכנון המבוצע של הקו הירוק. בוועדה המחוזית מסבירים כי התוכנית תקודם תוך שמירה על ערכי הרחוב והבנייה הייחודית בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה של העיר הלבנה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4, שלא כללו בתחומן את הרחוב.

בית קפה חדש בכיכר הקסטל הוותיקה

התוכנית מגדירה את השטחים ברחוב ביעוד מעורב "מגורים מסחר ותעסוקה", ולכן היא מחייבת חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב, מעליה קומת תעסוקה ומסחר וכן מאפשרת ניצול של תת הקרקע בקביעת שימושי מסחר ותעסוקה בקומות אלה (כלומר שימושי מסחר גם בקומות התת קרקעיות). בנוסף, היא קובעת הוראות לחידוש כיכר הקסטל בצומת הרחובות פנקס ונורדאו, אשר יכללו בין היתר זכויות בנייה לבית קפה ושדרוג המרחב הציבורי.
נפחי הבנייה המוצעים ברחוב הם בהתאם לחלוקת תחום ההכרזה של העיר הלבנה – האזור מחוץ לתחום אזור ההכרזה ובתחום אזור ההכרזה. מחוץ לאזור ההכרזה התוכנית מאפשרת הריסה ובנייה מחדש עד לגובה של 8 קומות ועוד קומת גג בנסיגה (הכוונה קומה חלקית שלא בקו ישר עם המבנה ולכן היא בנסיגה). באזור ההכרזה התוכנית מאפשרת שני מסלולים להתחדשות עירונית: הריסה ובנייה מחדש עד גובה 6 קומות ועוד קומת גג בנסיגה, ומסלול תוספת לבניין קיים המאפשר תוספת קומה טיפוסית, קומת גג בנסיגה עד גובה 5 קומות וכן קומה גג בנסיגה.
התוכנית קובעת כי לפחות 50% מהבנייה החדשה תהיה למגורים וקובעת תמהיל דירות מגוון, בו 20% מהדירות יהיו קטנות בשטח של 50 מ"ר. בנוסף, מוצעים שימושים בעלי אופי ציבורי לרווחת תושבי האזור, כגון מרפאות, מעונות יום, גני ילדים, סדנאות פעילות לחוגים וחדרי כושר, וכן יתאפשר שימוש מלונאי. נקודה משמעותית במסגרת התוכני היא הקצאת תקן חניה אפס לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות הניצבים לאבן גבירול.
מהוועדה המחוזית נמסר כי "לתוכנית חשיבות בהעצמת נפחי הבנייה ברחוב מרכזי זה, והתאמתו לתכנון הקו הירוק העובר לאורכו ולמדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) לעניין עירוב שימושים ודיור מכליל, לרבות תקן חניה אפס לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות ניצבים. התוכנית משלימה את הפקעת המדרכה הקיימת כחלק מתכנון הקו הירוק ואף קובעת הפקעה נוספת של 3 מטרים לטובת מדרכה מצפון לשדרות נורדאו, כחלק מתכנון פורטל תחנת הקו באזור זה".
ניצן מסר: "רחוב אבן גבירול הוא אחד הצירים החשובים בעיר תל אביב. תוכנית אבן גבירול שיזמה העירייה ואושרה בוועדה המחוזית תאפשר את חידושו של רחוב מרכזי זה, על רקע הקו הירוק הצפוי לעבור בו ובנייתו בעיצומה. הגבהת הבניינים עד ל-9.5 קומות, קביעת קומות המסד כקומות מסחר, הפקעת שטחי מדרכה לטובת הולכי הרגל, הסדרת הקולונדה לאורכו של הרחוב, מדיניות חדרי היציאה לגגות – כל אלו ועוד סוגיות רבות נוספות כלולות בתוכנית חשובה זו, שמשקפת את חזונה של תל אביב למסחר שוקק סביב קווי המטרו העתידיים, לצד מדיניות עירונית ומחוזית להגברת הבנייה סביב קווי הרכבת הקלה, צמצום חניה ומתן עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי הרכבת הקלה".