נשיא סין, שי ג'ינפינג (69), "נבחר" השבוע לכהונה נוספת ושלישית ברציפות ויכהן בתפקיד חמש שנים נוספות. בכך, הפך שי למנהיג ששלט בסין הכי הרבה מאז מאו דזה דונג הנודע לשמצה. במקביל, סין פרסמה את נתוני הצמיחה שלה באיחור של שבוע - מהם עלה כי התמ"ג עלה בקצב שנתי של 3.9% ברבעון השלישי של 2022 - מעל לתחזיות, אך פחות מהיעד אליו כיוונה הממשלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתוצאה מכך, מדד האנג סנג בהונג קונג צנח ביום שני בכ-6.4% והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008. בתגובה, גם ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שנסחרות בארה"ב צנחו במסחר בוול סטריט בתחילת השבוע: עליבאבא איבדה 12.51%, ביידו 12.58%, JD נפלה ב-13.02% וניו ב-15.7%. מאז חלק מהמניות הספיקו להתאושש מעט, אך הן עדיין צפויות לסגור את שבוע המסחר הנוכחי בירידות חדות במיוחד.
4 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
(גטי)
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, הסביר יובל וינרב, אנליסט עצמאי ומנחה הפודקאסט "להבין את סין", את הקשר בין המשך כהונתו של שי ג'ינפינג לנפילה החדה בשווקים. "שי נבחר בידי הוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית, שהם בתורם נבחרים על ידי מי שמושך בחוטים ואז הם בוחרים את מי שרוצים שיבחר בהמשך. בסוף השרשרת הזאת נמצא שי עצמו ובקונגרס האחרון הוא דאג שיהיו סביבו רק אנשים שנאמנים לו.
"בעשר השנים האחרונות ובשנתיים-שלוש האחרונות בפרט, שי שינה את הכיוון שהיה בעבר בסין ולפיו הצמיחה הכלכלית הייתה בין הדברים החשובים ביותר במדיניות של המפלגה. הוא ירד מהקו הזה והמפלגה כבר לא שמה את הצמיחה הכלכלית במקום הראשון. למעשה, הוא מדבר על 'צמיחה איכותית' במקום על מספרים, כלומר - צמיחה שתבוא מהענפים במשק שהוא מעוניין בהם, בהם טכנולוגיות משמעותיות כמו שבבים, רובוטיקה ואינטילגנציה מלאכותית. בפועל, זה אומר הרבה יותר מעורבות ממשלתית ופחות חופש לחברות הפרטיות.
"בדרך, נראה ששי מוכן 'לוותר' על כל מיני דברים שהם קטרי הצמיחה הנוכחיים של סין, כמו למשל המסחר האלקטרוני, כמו עליבאבא, טנסנט וחברות נוספות. בפועל הם לא באמת 'מוותרים' על זה, הם פשוט מאוד לא מעודדים את התחום ואפילו מקשים קצת עליו מתוך רצון למקד את מיטב המוחות בתחומים אחרים", הסביר וינרב.
4 צפייה בגלריה
"שי מוכן 'לוותר' על קטרי הצמיחה הנוכחיים של סין". עליבאבא
"שי מוכן 'לוותר' על קטרי הצמיחה הנוכחיים של סין". עליבאבא
"שי מוכן 'לוותר' על קטרי הצמיחה הנוכחיים של סין". עליבאבא
(צילום: AFP)
למעשה, הבחירה המחודשת של שי לתפקיד הובילה לא רק לנפילה כללית בשוק המניות הסיני, אלא גם לפגיעה קשה בכמה מהעשירים ביותר במדינה, בהם מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה אשר איבדו במשותף כ-35 מיליארד דולר בנפילות החדות של תחילת השבוע. לפי הפייננשל טיימס, בעקבות ההתפתחויות חלק מאותם עשירים אף החלו לפעול על מנת להעביר את נכסיהם מחוץ לסין ולעזוב את המדינה.
ברקע, נתוני הצמיחה התפרסמו כאמור גם הם השבוע - באיחור של שבוע מהמועד המקורי בו היו אמורים להתפרסם. "הפרסום נדחה כדי לא להפריע לקונגרס של המפלגה שהתקיים במשך כל השבוע. ברור שהם ידוע מה יש בנתונים האלה ולא רצו 'רעש מבחוץ' כמו בורסות שיורדות פתאום. שי סגר קודם את הפינות כמו שצריך ועכשיו התפנה להתעסק עם הנתונים".
עוד אמר וינרב, כי "אפילו שהנתונים כביכול עברו את התחזיות, הם לא עמדו ביעד של הממשלה והם הגיעו אחרי שני רבעונים שהיו עוד יותר גרועים, כך שזה בטח לא היה חדשות טובות".
על שאלת האמינות הכללית של הנתונים, אמר כי "הנתונים האלה לא כל כך מחמיאים. זה לא אומר שהם אמיתיים, אבל בדרך כלל נהוג לחשוב שהם אולי לא מדויקים, אבל כן יחסית נכונים. אני לא יודע להגיד אם זה באמת היה 3.9% או 3.2%, אבל כנראה שהתמ"ג אכן צמח בכ-3%".

יחסי סין-ארה"ב: "הרבה מאוד דברים הולכים להשתנות"

לאחר בחירתו המחודשת ולקראת פגישה אפשרית עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באינדונזיה, אמר שי כי סין מוכנה לעבוד ביחד עם ארה"ב ולשתף פעולה למען תועלת שתי המדינות. אולם, לדברי וינרב, המתיחות בין סין וארה"ב גדלה מאוד בחודשים האחרונים, מה שמגביר גם את חוסר הוודאות של המשקיעים ועלול לגרום לכך שהנפילות בשווקים עוד יימשכו.
"מה שמסתמן מהחודשים האחרונים זה שההיפרדות בין סין לארה"ב הופכת להיות חד-משמעית ונראה שהיא כבר בלתי הפיכה", אמר וינרב. "זה אומר שהרבה מאוד דברים הולכים להשתנות, גם אצל חברות סיניות שמתבססות על רכיבים או על שווקים אמריקנים, וגם אצל חברות אמריקניות שמשתמשות ברכיבים סינים או מייצרות בסין.
4 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פסגה וירטואלית
נשיא סין שי ג'ינפינג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פסגה וירטואלית
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגה וירטואלית
(צילום: AP)
"כרגע, הכל מאוד זהיר עם החברות האלה - כמו למשל טסלה או אפל - והסינים עוד לא עשו מהלך נגדי לכל מיני סנקציות אמריקניות כאלה ואחרות, אבל אין ספק שהכל עומד על הרבה מאוד חוסר ודאות וקשה לדעת מה יקרה בתקופה הקרובה", טען.
במקביל, המלחמה באירופה מוסיפה למתיחות הגדולה בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. לדברי וינברג, "אחד הדברים שיודעים כרגע בוודאות זה שסין לא עזרה לרוסיה בכל הדברים שכביכול היו בטוחים שהיא תעזור להם, כמו מכירת נשק או בדברים שקשורים ישירות למלחמה. אולם, היא כן מאפשרת לרוסיה שוק של גז ונפט והיא כמובן שמחה לעזור לרוסיה להיפטר מהמלאי שלא מגיע לאירופה במחירים נוחים. כרגע זה עובד בעיקר על האינטרסים הסינים.
"אני בטוח שסין לא שמחה כרגע לראות את רוסיה מתפתחת ונופלת יותר ויותר עמוק למלחמה הזאת בלי הצלחות, אבל זה לא מתוך תמיכה שלה ספציפית במלחמה, אלא פשוט בגלל שזה מאוד מחליש את מי שאמורה לעזור לה להסיט את חלק מהאש המערבית ברמה הדיפלומטית-כלכלית", הסביר.

"שוק הדיור זו נקודה מאוד משמעותית בכלכלה הסינית"

בהמשך, התייחס וינרב לנתון נוסף שהתפרסם השבוע בסין, לפיו מחירי הדיור במדינה ירדו זה החודש ה-13 ברציפות. זאת, לאחר שחברות בנייה עצרו פרויקטים לאור קשיים כלכליים ובתגובה רוכשים רבים עצרו את תשלומי המשכנתא. לדבריו, "שוק הדיור זו נקודה מאוד משמעותית בכלכלה הסינית. ההערכה היא שכשליש מהכלכלה במדינה מתבסס בצורה כזו או אחרת על שוק הדיור ובין 70% ל-80% מההון של משקי הבית בסין הוא בנדל"ן. זה אומר שזו גם סוגיה מאוד רגישה מבחינה כלכלית, ואולי אפילו יותר חשוב למפלגה - גם מבחינה חברתית.
4 צפייה בגלריה
"האינטרס המרכזי של המפלגה - למנוע קריסה מערכתית". ענף הנדל"ן הסיני בכאוס
"האינטרס המרכזי של המפלגה - למנוע קריסה מערכתית". ענף הנדל"ן הסיני בכאוס
"האינטרס המרכזי של המפלגה - למנוע קריסה מערכתית". ענף הנדל"ן הסיני בכאוס
(צילום: AP)
"כיום, האינטרס המרכזי של המפלגה הוא למנוע קריסה מערכתית. די ברור שיהיה קשה מאוד כרגע להחזיר את המחירים למסלול שהם היו בו לפני שני עשורים, אז היו רק עליות".
מה הסיבה לירידות הללו במחירים? "הם בנו המון. ברגע שלכל השחקנים במערכת היה אינטרס להמשיך ולבנות, לכולם נראה שהכי קל להרוויח כסף בנדל"ן וזה יוצר עיוות מאוד משמעותי, אז הם גם בנו הרבה יותר מדי במקומות שלא נראה שיש להם ביקוש, לפחות כרגע.
"זה הגיע למצב שבמקומות מבוקשים, כמו שנחאי ובייג'ינג, המחירים הגיעו לגבהים מטורפים - כמו בערים הכי יקרות באירופה. זה עיוות שהיה ברור שיקרוס מתישהו, השאלה עד כמה הוא יקרוס בבום והאם או הוא יביא איתו בעיה מערכתית. לכן, מה שהסינים עושים, זה לנסות להוציא את האוויר מהבועה יחסית בצורה מבוקרת. זה היה חייב לקרות, השאלה אם זה יקרוס או לא. אין ספק שיש שם מינוף יתר".