נשיאי האוניברסיטאות הודיעו לשר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש, כי לא יקיימו את החלטת המועצה להשכלה גבוהה המחייבת אותם לדווח לה על כל פעולה שלהם באשר לטיפול בתלונות בגין ביטויי הזדהות עם מעשי טרור של החמאס והג'יהאד האיסלמי. לטענתם, "מהחלטה זו עולה כאילו האוניברסיטאות עוברות לסדר היום על ביטויי תמיכה כאלו".
המועצה להשכלה גבוהה קיימה אתמול (שלישי) דיון בהשלכות המלחמה והצורך לתת מענה ראשוני לסטודנטים ולחברי הסגל, ובהשלכות הנובעות מדחיית הלימודים. בנוסף, דנו בטענות סטודנטים הלומדים במוסדות אקדמיים שונים שטוענים כי חלק מהמוסדות מתעלמים מתלונות שהגישו נגד סטודנטים שהביעו תמיכה בחמאס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
השר יואב קיש
(צילום: דנה קופל)
הבוקר שיגרו קיש וראשי המל"ג לראשי האוניברסיטאות מכתב המפרט את הסוגיות שנדונו והחלטות בעניין. בין השאר הוצפו הקשיים שנובעים מהפגיעה המיידית במערכת, כמו מתן מענה להשלכות הדחייה בפתיחת שנת הלימודים, השלמות לסטודנטים במילואים, עזיבה של סטודנטים בינלאומיים, ירידה בתרומות, ירידה ביכולת ההגשה לקרנות משמעותיות, ירידה בהכנסות משכר דירה במעונות ומדחיית שכר הלימוד ועוד.
אולם, הסעיף שקומם את ראשי האוניברסיטאות התייחס ל"גינוי תמיכה ו/או הבעת הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יאהד האיסלמי".
במכתב נאמר כי "המל"ג קיבלה דיווח אודות תלונות רבות על תמיכה ו/או הבעת הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יאהד האיסלמי לרבות פרסומים בפלטפורמות החברתיות השונות, על ידי סטודנטים וחברי סגל ממוסדות להשכלה גבוהה, שנעשו בעת הזו, ועל כך שיש מקרים שלא טופלו על ידי המוסדות, והיא מבהירה כדלקמן:
"המועצה מגנה בחריפות התבטאויות של תמיכה, הזדהות והסתה למעשי טרור או פגיעה במדינת ישראל, לרבות על ידי סטודנטים או חברי סגל, ובכלל זה בפלטפורמות החברתיות השונות, ודורשת מהמוסדות לגלות אפס סובלנות בטיפול בנושא.
"המועצה קוראת למוסדות לברר את התלונות באופן מיידי בהתאם לתקנוני המשמעת שלהם, כולל נקיטת אמצעים משמעתיים והרחקת סטודנטים או חברי סגל, לרבות הרחקה לצמיתות, השעיה זמנית ובאופן מיידי של כל מי שהביע תמיכה ו/או הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי, וזאת לאחר קיום בירור משמעתי ודין משמעתי תוך זמן קצר.
"המועצה מפנה את תשומת לב המוסדות לחשיבות כי בתקופת ההשעיה תימנע מסטודנט או עובד גישה למערכות המידע של המוסד ולמתקניו, לדוא"ל, ולקבוצות ווטסאפ ותקשורת שבשליטת המוסד".
מה שעורר את זעמם של נשיאי האוניברסיטאות, הופיע בהמשך המכתב: "המועצה תעקוב אחר הטיפול בתלונות, ובמידת הצורך, תבחן הפעלת אמצעי אכיפה בהתייחס למוסדות שיבחרו שלא לטפל בתלונות בהתאם לאמור. המועצה מבקשת מהמוסדות להעביר לה דיווח אודות כל תלונה והחלטה שהתקבלה בעניין התלונה תוך שבוע מקבלת ההחלטה".

נשיאי האוניברסיטאות לקיש: "אתה תטיף לנו מוסר?"

בתגובה כתבו הנשיאים, בראשות פרופ' אריה צבן - יו"ר ור"ה, נשיא אוניברסיטת בר אילן, מכתב חריף לקיש, ובו זעמו על ההחלטה לעקוב אחרי הטיפול שלהם בהבעות תמיכה בחמאס של סטודנטים וסגל אקדמי, ובאזהרה יכי ינקטו צעדים כלפי מוסד שלא ינהג בהתאם.
לטענתם, ההחלטה כזו שהתקבלה ללא היוועצות עם המוסדות וללא קבלת דיווח על מה שנעשה בנושא, משדרת אווירת הפחדה ושיסוי, וכמובן פותחת פתח להלשנות וסגירת חשבונות בין סטודנטים בקמפוסים - במהלך מלחמה.
במכתבם ציינו כי קראו בתדהמה את ההחלטה שהוביל קיש, בה הם נדרשים לברר את כל התלונות בגין ביטויי הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלמי. "מההחלטה עולה כאילו האוניברסיטאות עוברות לסדר היום על ביטויי תמיכה כאלו", נכתב.
"הכיצד אתה מטיף לנו מוסר? האם יש לך מושג מה קורה באוניברסיטאות בימים אלו? האם ידוע לך כי מכללת ספיר בסכנה של קריסה ממש בגין הפגיעות הקשות שספגה וכי כולנו מנסים לסייע לה? האם ידוע לך כמה חברות וחברי סגל, סטודנטיות וסטודנטים, עובדות ועובדים, באוניברסיטת בן גוריון, ובכל שאר האוניברסיטאות נהרגו, נחטפו ונפצעו? הן לא טרחת ליצור קשר עם איש מאיתנו מאז פרוץ המלחמה", כתבו במכתב.
"בעוד אנו קוברים את מתינו, מבקרים את משפחות חללינו, דואגים לעשרות אלפי תלמידותינו ותלמידינו המשרתים במילואים, יוזמים פעולות התנדבות בכל מקום שרק אפשר, וכן, גם מטפלים במספר קטן מאד של מקרי הזדהות עם ארגוני המרצחים - אתה מקדם החלטה כזו?"
הם הוסיפו כי איבדו אמון בקיש וכי הרושם שיצר אצלם הוא שכל רצונו לצבור פופולריות שאינו ראוי לה, ולהמשיך בקו של פילוג ושיסוע שאין לו שום מקום בזמן מלחמה ובכלל.
נשיאי האוניברסיטאות הוסיפו, כי "מצד אחד - החלטה זו מחייבת אותנו לעשות דברים שאנחנו ממילא עושים: אנחנו מבררים במהירות וברצינות כל תלונה של הסתה או הזדהות עם ארגוני הטרור, וממצים את הדין עם מי שנמצא אשם. אין תלונה שלא נבדקת.
"מצד שני, החלטת המל"ג גם מחייבת אותנו לדווח למל"ג על כל פעולה שלנו באשר לטיפול בתלונות ומאיימת בנקיטת צעדים נגדנו, אם לא נעשה זאת. אין בכוונתנו לקיים הוראה אחרונה זו, אשר עלולה ליצור אווירה של מקרתיזם והלשנות הדדיות בקמפוסים. כבר עכשיו אנחנו מזהים תלונות והאשמות שווא, והחלטת המל"ג רק תלבה אותן".
עוד כתבו: "יתרה מזו, החלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ובניגוד ברור לסעיף 15 לחוק המל"ג, שמטרתו לשמור על עצמאותם של המוסדות להשכלה גבוהה.
"אנחנו דורשים ממך לפעול מיידית, כפי שמצופה מתפקידך כיו"ר המל"ג, לסייע למוסדות האקדמיים בהתמודדותם עם המצב הקשה בו נמצאת מדינת ישראל, ואם אינך עושה זאת, לפחות לא להפריע לנו לבצע את תפקידינו".
שר החינוך ויו"ר המל"ג קיש מסר בתגובה: "המל"ג קיבלה דיווחים אודות תלונות על תמיכה והבעת הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יאהד האיסלמי ע"י סטודנטים וחברי סגל ממוסדות להשכלה גבוהה וכי קיימים מקרים שלא טופלו ע"י המוסדות.
"המועצה בראשותי מגנה בחריפות התבטאויות של תמיכה, הזדהות והסתה למעשי טרור או פגיעה במדינת ישראל, לרבות על ידי סטודנטים או חברי סגל. כל חברי המועצה שהשתתפו בישיבת המל"ג אתמול, אשר חלקם נציגי האוניברסיטאות עצמן, הצביעו פה אחד בעד ההחלטה בתוצאה של 17-0 והסכימו על כך באופן מובהק וללא צל של ספק. אני מודה לכל חברי המל"ג על כך שגילו אפס סובלנות בטיפול בנושא - וכך יהיה".

סטודנטים בטכניון: "ההנהלה לא מסלקת תומכי חמאס"

לצד התגובה של האוניברסיטאות וכן התגובה של קיש, סטודנטים בטכניון עדיין מוחים נגד הנהלת האוניברסיטה בטענה שהיא לא נוקטת צעדי ענישה נגד סטודנטים שתומכים בטרור ברשתות החברתיות. רבים הצטרפו לקבוצת וואטסאפ שבה הם מנטרים התבטאויות של סטודנטים באוניברסיטה אשר תומכות טרור, אנטי-ישראליות ומעודדות את פעילות חמאס במלחמה - וריכזו לתוך מצגת מפורטת. את המצגת הם שלחו להנהלה ודרשו להשעות את אותם הסטודנטים.
בני קרצ'ון, סטודנט בטכניון וממובילי המחאה: "בזמן שכמעט כל המוסדות האקדמיים השעו סטודנטים שתמכו בטרור בצורה מובהקת או אפילו עקיפה - הטכניון עדיין לא סילק אותם. לכן, פתחנו קבוצה בוואטסאפ, שנכון לעכשיו יש בה 500 חברים, וחיפשנו את אותם סטודנטים תומכי טרור, צילמנו את הפוסטים שהם שיתפו, תגובות שהגיבו ואמרו דברים פשוט מזעזעים. כל החברה הישראלית הזדעזעה ממה שקרה ב-7.10.23 והזעזוע התעמק עוד יותר כשהבנו עד כמה מי שתומך בחמאס קרוב אלינו - ממש חולקים איתנו את אותו שולחן הלימודים. אני אישית גם מקווה שאף אחד לא יתנכל לנו על הפעולות שעשינו בקבוצה שלנו, מצד הטכניון ואחת כמה וכמה מצד אותם תומכי טרור או קרוביהם".
3 צפייה בגלריה
שנה טובה עם אימוג'י של לבבות על תמונת ג'יפ צבאי שנחטף לעזה
שנה טובה עם אימוג'י של לבבות על תמונת ג'יפ צבאי שנחטף לעזה
שנה טובה עם אימוג'י של לבבות על תמונת ג'יפ צבאי שנחטף לעזה
(צילום מסך)
בין הפרסומים שאספו הסטודנטים, ניתן לראות כמה פרסומים שמביעים תמיכה בפשעים הנתעבים שביצע חמאס. סטודנטית פרסמה בבוקר יום שבת, 7 באוקטובר, סטורי בחשבון האינסטגרם שלה שבו, לצד תמונה של שקשוקה, כתבה: "בקרוב נאכל את השקשוקה של הניצחון", ואימוג'י של דגל פלסטין. בסטורי אחר היא שיתפה סרטון שבו שומעים את דובר הזרוע הצבאית של החמאס מדבר על "השמדת הפרויקט הציוני".
3 צפייה בגלריה
"בקרוב נאכל את השקשוקה של הניצחון", עם דגל פלסטין
"בקרוב נאכל את השקשוקה של הניצחון", עם דגל פלסטין
"בקרוב נאכל את השקשוקה של הניצחון", עם דגל פלסטין
(צילום מסך)
סטודנטית שלומדת מדעי המחשב שיתפה ביום שבת סטורי שבו נכתב: "האמת היא שהיום הוא היום היפה ביותר בתולדות הדור שלנו, וזה הקפה הכי טעים ששתיתי". הסטורי שותף מתוך עמוד שמביע תמיכה מובהקת בטרור הפלסטיני. בסטורי אחר היא שיתפה סרטון מעמוד בשם "רדיו ירדן" (Radio Jordan) שבו רואים מירדן את ירי הרקטות וכתוב: "שמי פלסטין כפי שנראו הלילה", עם אימוג'י של לב וסמיילי של פרצוף מרוגש. סטורי נוסף ששיתפה מאותו עמוד פרו-פלסטיני, לועג לחיילות שחמאס חטף.
לאחר שמאות סטודנטים מחו ודרשו להשעות הסטודנטים שהביעו תמיכה בפעולות חמאס, הנהלת הטכניון הוציאה אתמול (שלישי) מכתב. "אין מילים לתאר את האטימות והרוע המשתקפים בהודעות השמחה והתמיכה במעשי הזוועה של החמאס. לצערנו, הודעות כאלו פורסמו גם על ידי מספר סטודנטים בטכניון. הטכניון רואה ביטויים אלו בחומרה רבה ואין בקהילתנו מקום לביטויי תמיכה, ולו עקיפה, במעשי טרור ובמבצעיהם. הטכניון בודק את כל המקרים הידועים לו לעומקם ופועל כנגדם בכלים החוקיים העומדים לרשותו".
האוניברסיטה מסרה בתגובה: "עם הגעת מקרים ראשונים של חשד לפרסומים שמהותם תמיכה בפעולות חמאס, הוקם צוות ייעודי בראשות סגנית הנשיא לבחינת הפרסומים ברשת. עד כה הצוות הפנה שלוש תלונות לטיפול בית הדין המשמעתי לסטודנטים. על פי הידוע לנו, חמש תלונות מטופלות על ידי משטרת ישראל. במקרים אשר אינם עולים לכדי הגשת תלונה יטופלו התלונות ברמה החינוכית-ערכית".