1

אישורו היום (ה') לפנות בוקר של תקציב המדינה לשנת 2021, מהווה הישג חשוב לשר האוצר אביגדור ליברמן, שלקח את התקציב "קרוב ללב" ונפגש בחודשים האחרונים עם שורה של שרים וחברי כנסת מהקואליציה כדי להסיר את התנגדויותיהם לתקציב ולחוק ההסדרים, והצליח להגיע לפשרות שהובילו להשגת רוב של 61 חברי כנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליברמן, הפוליטיקאי הכי ותיק בממשלה, שעוסק בענייני תקציב המדינה מאז 1996 עת כיהן כמנכ"ל משרד רה"מ (אצל בנימין נתניהו), הבין שהוא חייב להעביר קודם כל את התקציב, בניגוד לקודמו, ח"כ ישראל כץ, שלא העביר תקציב מדינה בשלוש קריאות אלא רק תיקונים לתקציב 2020.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
בד בבד הצליח ליברמן לחתום על עסקת חבילה במשק, שתאפשר שקט תעשייתי למשך שנה אחת לפחות. היום אמורה הכנסת לאשר את חוק ההסדרים עמוס הרפורמות, ובראשן: העלאת גיל הפרישה לנשים, האג"ח המיועדות, חוק הכשרות, חוקי תכנון ובנייה, היבוא ועוד.
אבל ליברמן לא יכול לנוח על זרי הדפנה, גם לאחר שחוק ההסדרים ותקציב 2022 יאושרו כמתוכנן: כעת עליו להיאבק במלוא הכוח למען הורדת מחירי הדיור. התוכנית שהוצגה השבוע בתחום שאפתנית, וספק אם הממשלה תעמוד ביעדיה. במקביל, הציבור כבר מזמן איבד אמון במהלכי הממשלה בעניין הזה, ו"טס" לרכוש דירות.

שר האוצר יצטרך להיכנס לעובי הקורה ולמנוע גם עלייה ביוקר המחייה. היצרנים והמשווקים כבר החלו להעלות מחירים, והם לא מתכוונים לעצור. הממשלה צריכה לפעול על מנת "להרגיע" תהליכים שיפגעו באזרח הקטן וגם את האינפלציה.
בנוסף יהיה על ליברמן לאשר את הצווים להעלאת המס על כלי פלסטיק חד פעמיים מה-1 בנובמבר ועל המשקאות הממותקים ב-1 בינואר, כמו גם את רפורמת הביצים.

2

אישורו של התקציב ל-2021 "ממסמר" את רה"מ לשעבר, בנימין נתניהו, לאופוזיציה. וזהו אולי אחד ההישגים החשובים של רה"מ נפתלי בנט ורה"מ החליפי יאיר לפיד.
בנט תקף אתמול בחריפות את נתניהו בנאומו בכנסת: "כל הקיום של נתניהו זה לפלג ולהגיד הטובים והרעים. אם יש אחדות אין ביבי, ואם בשביל לפלג צריך לשקר שמדינת ישראל מממנת את חמאס אז אומרים - לא משנה שזה לא נכון. שקר שחוזרים עליו מספיק פעמים הוא מכונת רעל".
בנט אומנם לא צובר מנדטים בסקרים, חרף העובדה שהוא עומד בראשות הממשלה, אבל הוא משדר אחריות, יציבות ורוגע - ואת זה האזרחים צריכים בעת הזו.

3

ראש האופוזיציה, מצידו, המשיך הלילה בהתקפה על הממשלה: "במקום שנוכל לברך על הנסים ערב חודש כסליו, אנו מקבלים בתקציב הזה 'על המסים': העלאות מסים וגזרות קשות. ממשלת השקר עושה מיד את ההיפך הגמור ממה שהבטיחה".
כעת, אחרי שהתקציב יעבור, יוכל ראש האופוזיציה להפיל את הממשלה רק בהצבעת אי-אמון, כאשר 61 חברי כנסת יתייצבו לצידו. כאשר נגיע לשם השאלה תהיה: האם בני גנץ יעמוד בפרץ?