במשך שנים רבות בעבר היה יום הנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת יום חג. כל הרפורמות שמדינה מתוקנת נזקקת להן והקצאת מאות מיליארדים לניהול המדינה וענייניהם של מיליוני אזרחיה - נכללו בתקציב. גם באופוזיציה ניכרה לאורך השנים התרגשות עם הבאת התקציב לאישור הכנסת, מה גם שרבים מהאינטרסים של חבריה באו בסופו של יום גם הם לידי ביטוי בתקציב. אך לא הפעם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר 22 חודשים שבהם התנהלה מדינה בת יותר מתשעה מיליון ורבע תושבים ללא תקציב וללא כל רפורמות כלכליות, ו-44 חודשים לאחר שאושרו לאחרונה בכנסת ישראל תקציב מדינה וחוק הסדרים - אווירה שמחה נעדרה בבית הנבחרים אתמול (ג'), ביום הנחת התקציב על שולחנם של 120 נבחרי העם.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
החגיגיות החסרה כל כך הייתה כבר נחלת הדיונים הארוכים שניהלו שמונה ועדות בכנסת ישראל בחודש האחרון, לאישור התקציב הגבוה אי-פעם בתולדות המדינה, 609 מיליארד שקל, ולאישורו של חוק ההסדרים עב-הכרס מאז ומעולם, שצורף אליו, על ארבעים הרפורמות שנכללו בו.
הסיבה הפעם הייתה יוצאת דופן ובלתי שגרתית מאי-פעם. בהוראת ראש הממשלה היוצא וכיום יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, נמנעו חבריה מלהשתתף בהצבעות על הרפורמות הרבות שנכללו בחוק ההסדרים. קבילת חברי סיעות האופוזיציה, שגם בית המשפט העליון קבע כי הייתה מוצדקת למדי, על קיפוח בשילוב חברי האופוזיציה בחלק מהוועדות, פגעה אף היא ב"חגיגיות" הדיונים.
אולם, ה"ת'כלס" הוא חד-משמעי הפעם: אחרי שערוריית ניהולה של המדינה ללא תקציב מאושר בממשלות נתניהו, במשך כמעט שנתיים - מאז ראשית שנת 2020, ויותר מכל בימי המשבר הכלכלי הקשה מאז ומעולם שנבע ממגפת הקורונה - מודים גם באופוזיציה, שמדינת ישראל לא יכולה עוד להתקיים ללא תקציב מאושר.
יחד עם זאת, כמובן שגם במצב הזה ינסו 59 חברי האופוזיציה לטרפד את אישור התקציב, כי אם הדבר יעלה בידם - ממשלת בנט תהיה הקצרה בממשלות ישראל ותיפול בדיוק חמישה חודשים לאחר יומה הראשון, כבר ב-14 בנובמבר. ובדיוק מהסיבה הזאת תנסה הקואליציה לאשר את התקציב כבר מחר, כדי שאם יקרה לפתע "פאנצ'ר", יעמדו לרשותה עדיין עשרה ימים לתקן את התקר.

האם התקציב החדש טוב לישראלים?

וכאן מגיעה שאלת 609 מיליארד השקלים: האם התקציב החדש וחוק ההסדרים בכלל טובים לאזרחי ישראל? במילה אחת - טובים. בשתי מילים: כמעט טובים. ובשלוש מילים: ממש לא טובים.
3 צפייה בגלריה
התנועה בנתיבי איילון בחול המועד
התנועה בנתיבי איילון בחול המועד
ולי הפקקים הקשים יתפוגגו במקצת בעתיד. עומסים בנתיבי איילון
(צילום: שחר גולדשטיין)
התקציב וחוק ההסדרים ט-ו-ב-י-ם בעצם אישורם (כנראה) מחר והפסקת המצב שבו תנועות הנוער, ההוסטל לקשישים והמעון לנערות במצוקה לא יתוקצבו. הם טובים - כי אחרי 24 שנים של תכנון ועיכובים - יאושרו מחר אגרות גודש בכניסות לגוש דן ואולי הפקקים הקשים יתפוגגו במקצת בעתיד. טובים - כי אחרי עשור של תוכניות להעלות את גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65 - ההעלאה תתחיל בהדרגה כבר בינואר הקרוב. טובים - כי לרווחה יוקצבו 210 מיליארד שקל כבר בשנה הקרובה.
כ-מ-ע-ט ט-ו-ב-י-ם – כי גביית מס גבוה חדש על כלים חד-פעמיים תסייע אמנם לטבע, אך תקשה על המשפחות ברוכות הילדים. כמעט טובים - כי הטלת מס של שקל על כל ליטר של משקה ממותק תפגע בכיס השכבות החלשות, אך אולי תשפר את בריאותן. כמעט טובים - כי גביית דמי חניה גבוהים בערים מעל 40 אלף תושבים תפוגג את הפקקים אך תעלה בממון רב לבעלי המכוניות.
מ-מ-ש ל-א ט-ו-ב-י-ם – כי גם התקציב הזה, חרף כל ההבטחות שממשלת השינוי תפעל בתחום מפוקפק למדי לשינוי - ותבטל את ההסכמים הקואליציוניים - לא קויימה. וכך, שוב יחולקו הפעם 1.4 מיליארד שקלים לחברי הכנסת, שיקצו אותם לעיקור חתולים, הסעת תושבי אילת מנתב"ג לתל אביב והקצאת כספים לתגבור לימודי היהדות - במקום שכל אלה יוקצו כחוק ובשקיפות מלאה, לאותן המטרות או לאחרות, בתוך תקציב המדינה.

בקואליצייה ימשיכו לנסות "לדוג" עריקים

עוד שעות רבות של מריטת עצבים צפויות לראשי הקואליציה, מהבוקר ועד מחר בלילה. מצב שבו רק 61 חברי כנסת תומכים כרגע בתקציב ו-59 (כולל ח"כ עמיחי שקלי) כבר הודיעו שיתנגדו לו - הוא נזיל עד מאוד.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
באופוזיציה ינסו לדוג "עריקים"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בעוד שחברי האופוזיציה ינסו "לדוג" ברשתם רק עריק אחד בלבד מהקואליציה, כדי שהתקציב לא יעבור - "ממשלת השינוי" תיפול ויוכרזו בחירות חדשות, כפי שקובע החוק - יעקבו בכירי המפלגות אחר כל "תנועה חשודה" של חבר כנסת כלשהו משורותיהם.
אפילו אם יימצא ח"כ מאחת משמונה מפלגות הקואליציה רק משוחח במסדרון במשכן עם ח"כ מהאופוזיציה - תוכרז כוננות עליונה, שמא מציעים לו בזה הרגע זכייה בפיס, אם רק יתמרד ויצביע נגד התקציב. כן, כל אחד מ-61 חברי הקואליציה יכול "לקנות את עולמו" לרגע ולהיכנס לספרי ההיסטוריה, אם יגרום להפלת הממשלה.
התחזית בשעת כתיבת הדברים האלה היא שאור ליום שישי יהיה למדינת ישראל תקציב מדינה חדש, אחרי התקופה הארוכה בתולדותיה בלעדיו. אולם, חזאי מזג האוויר צפו לנו בראשית השבוע ימים נאים, ולפתע נשמעו רעמים והרחובות נשטפו בגשמי עוז. תחזית למה שצפוי בעתיד - תישאר לעולם תחזית.