בית המשפט העליון דחה היום (ג') את בקשת מועצת החלב למתן צו מניעה להחלטת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על ביטול המכס על חלב ופתיחת השוק לראשונה לייבוא. יחד עם זאת, העתירה עצמה כן התקבלה ובית המשפט קבע כי על המדינה להשיב לטענת העותרים תוך חודש ימים, עד 17 באוגוסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
היות וייקח זמן עד שיקבל בית המשפט את החלטתו בנושא, בינתיים הצו עליו חתם השר בתוקף ויבואן שיירצה לייבא חלב, גם אם יש בכך סיכון שבית המשפט יבטל את הצו בסופו של דבר, יכול לעשות זאת. ככל הידוע, נכון לעכשיו רמי לוי הוא היבואן היחיד שערוך לכך ושהצהיר כי עד סוף החודש יחל לייבא חלב.
אתמול והיום הוגשו לבית המשפט שלוש עתירות נגד משרד החקלאות והאוצר מטעם מועצת החלב, ארגון ייצרני החלב וארגון "עזיזה" של ייצרני חלב עיזים. לעתירה צורפה עמדת שר החקלאות, אבי דיכטר, שמתנגד לצו.
העותרים ומשרד החקלאות טוענים כי הסיבה למחסור בקרטונים של חלב מפוקח אינה במחסור בחלב גולמי אלא נהפוך הוא - יש עודפי חלב שמיובשים, וכי לא מדובר בחוסר כושר ייצור, ועל כן אין סיבה לייבא חלב מחו"ל.
עוד נטען, כי שר האוצר לא התייעץ עם משרד החקלאות האחראי על משק החלב בישראל טרם החתימה על הצו, וכי מדובר בהפרה של ההסכם בין המדינה לרפתנים שנחתם רק לאחרונה ואינו מתיר יבוא חלב.
מנגד, שר האוצר נימק את החלטתו בכך שהוא פותח את ייבוא החלב לשלושה חודשים ללא מכס בשיעור של 40% שהיה מוטל עד כה, עקב המחסור בחלב מפוקח לצרכנים. הצו החדש מתיר יבוא של כל סוגי החלב עד 6% שומן, כולל חלב מועשר לסוגיו וחלב עיזים וכבשים, שאינם מפוקחים ואין מחסור בהם בארץ.
על אף תוקף ההחלטה הזמני, הרפתנים חוששים כי בכוונת שר האוצר להאריך את הצו בהמשך ולאפשר לייבואנים להמשיך לפעול בתחום. בענף החלב מאמינים כי לאחר שלושת החודשים, אם ולכשיינתן צו קבוע לייבוא חלב, היבואנים יעדיפו לייבא גם את סוגי החלב הלא מפוקחים, בהם הרווחיות עבורם גבוהה יותר, על פני החלב הרגיל המפוקח, בו הרווח קטן אם בכלל.