הבורסה בתל אביב ננעלה היום (א') בירידות שערים: מדד ת"א 35 איבד 0.88% ות"א 125 ירד ב-0.92%. מדד הבנקים נחתך ב-1.41%: הפועלים איבד 0.72%, דיסקונט 0.23%, הבינלאומי 1.95%, לאומי 1.71% ומזרחי טפחות צנח ב-3.02%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ביום שישי האחרון נרשמה נעילה שלילית גם בוול סטריט: נאסד"ק איבד 1.6%, דאו ג'ונס ירד ב-0.3% ו-S&P 500 ב-1%. זאת, לאחר שיום לפני כן המדדים זינקו בהובלת ענקיות הטכנולוגיה ומטא רשמה את היום הטוב ביותר שלה מאז שנת 2013.
2 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)
עוד ברקע לירידות בבורסה המקומית, בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, שעמד במרכז סערת ההמלצות סביב הכלכלה הישראלית בשבוע שעבר, פרסם בסוף השבוע האחרון סקירה רשמית לשוק הישראלי נוכח המהפכה המשפטית שמנסה להנהיג ממשלת נתניהו, כמו גם הפיגועים האחרונים שהעלו את המתיחות בזירה הביטחונית. לפי הסקירה, הרפורמות המשפטיות עלולות להוביל להשפעות על הצמיחה ולהורדת דירוג האשראי בישראל, בדומה למה שקרה בפולין.
בתוך כך, הבוקר למעלה מ-50 יושבי ראש ומנכ"לים של רשתות וחברות גדולות במשק קראו להידברות בנושא המהפכה המשפטית, וטענו: "המהפכה המסתמנת, בדרך שבה היא מתקדמת, מביאה להרחבת הפילוג בעם ועלולה להביא לפגיעה חמורה בכלכלת ישראל".
בין החותמים על המכתב, הראל ויזל (מנכ"ל קבוצת פוקס), איתן בר זאב (יו"ר קבוצת ביג), חי גאליס (מנכ"ל קבוצת ביג), צביקה שווימר (מנכ"ל אלקטרה צריכה), רונן נמני (מנכ"ל קפה קפה) אבי אדרי (בעלי סינמה סיטי), יהודה אלבז (מנכ"ל ובעלים קבוצת בריל), אבי שומר (מנכ"ל צומת ספרים), סרג' דרעי (מנכ"ל רנואר), יריב שפע (יו"ר ארומה ישראל), ענת בוגנר (מנכ"לית דלתא ישראל), אודי שמאי (מנכ"ל פיצה האט) ושחר תורג'מן (יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל), יוזם הקריאה.
קריאת אנשי העסקים מגיעה אחרי המכתב עליו חתמו מאות כלכלנים בכירים שהזהירו מנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט, וקריאה דומה מצד כ-50 מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים ובכירים במגזר הציבורי לשעבר, בהם שמונה מנכ"לי משרד האוצר, כמו גם קריאות בכירים רבים בהייטק.

מנכ"ל הבורסה: "מהמידע שלנו, אין דרמה גדולה"

על אף האזהרות החריפות שהגיעו כאמור ממגוון בכירים שונים במשק, באקדמיה ובפוליטיקה בארץ ובעולם, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך בתל אביב, איתי בן זאב, טען בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio בשבוע שעבר כי "מערכת המשפט הישראלית תמשיך להיות חזקה. מהמידע שלנו ומפעילות של זרים, אין פה דרמה גדולה".
2 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב, שר המשפטים יריב לוין
רה"מ בנימין נתניהו, מנכ"ל הבורסה לני"ע בת"א איתי בן זאב ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: נמרוד גליקמן, סיון פרג', נמרוד גליקמן)
לדבריו, "בשבוע האחרון השיח התקשורתי הער בנושא ההשפעה של הרפורמה, לצד הרבה מאוד אמירות מצד הרבה מאוד אנשים - לא רק בזירה הפוליטית, אלא גם בזירה הכלכלית - גרמו לאי-ודאות ולהרבה שאלות. שוק ההון והבורסה, אשר משקפים את הכלכלה, הם מקומות שאוהבים ודאות. כשמרגישים אי-ודאות, מתחילות תנודות, ולכן זה השפיע על שער החליפין ועל ירידות שהיו בבורסה.
"אנחנו ביום האחרון של חודש ינואר: הסתכלנו על הנתונים וראינו שבניגוד לחלק מהפרסומים שהיו בנושא, הפעילות של הזרים נשארת באותו מקום. הזרים מאמינים בכלכלה ובכל מה שקורה פה. חשוב לזכור שבמהלך 2022 ו-2023 המדדים המובילים שלנו היו מהטובים בעולם", טען בן זאב והוסיף: "דווקא בימים האחרונים, אנחנו רואים הסטה של כספי המוסדיים הישראלים - כלומר אלו שמנהלים את חסכונות הציבור - שהקטינו חשיפה למדדים שלנו בבורסה והגדילו את החשיפה למדדי חו"ל".
משמעות דבריו של בן זאב, היא שלפחות לפי נקודת המבט של הבורסה לני"ע, הכספים ש"יוצאים" מהכלכלה הישראלית החוצה בימים האחרונים היו דווקא אלו של הישראלים ולא כספים של משקיעים זרים. "יש לי שיח עם הרבה משקיעים ואני יודע איך בשנים האחרונות הזרים מסתכלים עלינו כעל עם עם מאוד אמוציונלי. אנחנו רואים הרבה פעמים בכנסת דעות ואמירות ודברים מאוד אמוציונליים ובאיזשהו מקום השיחה הזה נכנס גם לכלכלה", הוא טען.
באשר לטענה שהשמיע מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בפגישת בכירי המשק עם נתניהו, לפיה באחד משני הבנקים הגדולים בישראלים מזהים בימים האחרונים משיכה של פיקדונות, טען בן זאב כי "הבנקים הישראלים נמצאים במצב טוב. יש להם הרבה פקדונות ועודפי נזילות, זה דבר שהוא ידוע בכל מקום. אני משוכנע שאין שום פרמטר לגבי הכלכלה שלנו שצריכים להיות מודאגים ממנו".
פורסם לראשונה: 13:21, 05.02.23