יצרנית השניצלים עוף טוב, שבבעלות קיבוצי עמק הירדן, נכנסת לראשונה לתחום הפודטק: שניצלים ומוצרי מזון נוספים מבשר מתורבת של עוף בקר ודגים, שיוצר במעבדה.
לצורך כך הקימה עוף טוב חברה בשותפות עם חברת הביוטכנולוגיה "אקסלתא", שבבעלות הטכניון בחיפה, בראשות ד"ר מיכל עמית, חוקרת בעלת שם עולמי בתחום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בקרוב: שניצל שייוצר במעבדה
בקרוב: שניצל שייוצר במעבדה
בקרוב: שניצל שייוצר במעבדה
(צילום: מורג ביטן)
בתקופה האחרונה היצרניות הבינו כי בעתיד מזון ממקורות אלטרנטיביים יהיה חלק מסל המזונות ונכנסו להשקעות בתחום הפודטק. לדוגמה, תנובה השקיעה בחברת רימילק ליצור חלב מתורבת מהחי. טרה השקיעה בווילק, שעוסקת גם בחלב מתורבת מהחי, ושטראוס השקיעה בהקמת חממת פודטק.
לפני חצי שנה התמזגה עוף טוב עם קבוצת צמח שאן, שבבעלות הקיבוצים. עומר לביא, חבר עין גב ומנכ"ל קבוצת צמח שאן, אמר ל-ynet: "החלטנו לקחת חלק במהפכה התזונתית הצפויה בעשורים הקרובים. היתרון הטכנולוגי של אקסלתא הוא ייצור המוני בקנה מידה גדול של תאים שאינם מהונדסים גנטית וגדלים ללא אנטיביוטיקה או הורמונים, ובעלות ייצור נמוכה".
שלומי פלבן, האחראי על החדשנות בצמח, הוסיף: "ישראל מקדימה את העולם. אנחנו רוצים להיות שחקן מוביל. התאים שלנו יהיו זהים לתאי שומן ושריר שגדלים בבעלי חיים. יש לנו מספר פטנטים שונים ואנחנו עושים עבודות במעבדות עוף טוב כדי לאפיין כיווני פיתוח שיותר מתאים לשוק עד כה. השקענו סכום משמעותי בנושא".
שוק הבשר המתורבת הוא מתחומי העיסוק המדוברים ביותר בשנים האחרונות, בגלל הקושי הצפוי באספקת מזון והזיהום שגורמת תעשיית הבשר לכדור הארץ. ישראל מצויה במקום השני בעולם בכמות הסטארטאפים העוסקים בפודטק, אם בפיתוח חלבון חליפי מהצומח או מתאים מן החי. יחד עם זאת יש לציין כי הצפי למסחור הבשר המתורבת, תחום חדש בעולם, שעדיין אין לו רגולציה עולמית מוסדרת, הוא עוד מספר שנים.
עוף טוב, שהוקמה לפני 50 שנה על ידי קיבוצי עמק הירדן, הייתה הראשונה לשווק עוף ללא אנטיביוטיקה. כיום היא תופסת נתח של 28.5% משוק השניצלים המוכנים בארץ.