ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הסביר הבוקר (יום ד') באולפן ynet איך ישראל נערכת להשפעות המלחמה על הכלכלה המקומית, ואמר כי "כרגע אנחנו לא רואים שום מחסור, ואנחנו גם לא צופים בשלב הזה איזשהו מחסור - למרות שכמובן שהכל תלוי בהיקף ובמשך הזמן של האירועים באירופה. לכן, כרגע אין לאף חברה בישראל סיבה להעלות מחירים".
עוד אמר מלכא כי "אנחנו במשרד הכלכלה ערוכים עם תוכניות מגירה ומנהלים שני סיכונים בשלב הזה, אחד של מחסור במוצרים מסויימים והשני של עליית מחירים", הסביר. "בינתיים אין מחסור, אבל אנחנו מכינים פתרונות גם למחסור וגם לעליית המחירים שעלולה לנבוע ממנו, כדי לנסות לאזן את ההתפתחויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
ד"ר רון מלכא מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"השאלה היא מה יהיה משך הזמן וההיקף של האירועים, כי יש מלאים, כמו שאנחנו רואים, היות ונערכנו לכך. השאלה אם אנחנו נגיע למצב שנצטרך להפעיל את שרשראות האספקה האלטרנטיביות גם לחיטה, ואם כתוצאה ממחסור עולמי המחירים יעלו. כל עוד זה לא קורה לא נראה פה עליית מחירים.
"אנחנו יודעים שהרבה פעמים הכלכלה היא כלכלה של ציפיות, וכשצופים עליות מחירים אז זה יכול להשפיע כבר בטווח המיידי. אנחנו מרגיעים ואומרים שאנחנו עוד לא שם, ואם וכאשר נגיע לכך נדע לתת מענה".
את הדברים אמר מלכא לאחר שבשבוע שעבר התראיין שר האוצר אביגדור ליברמן לאולפן ynet, ואמר כי "לא יהיה מחסור בחיטה אבל זה פשוט יעלה הרבה יותר כסף. כרגע אנחנו צריכים להשתמש בכל המלאים שיש לנו".

התעשיינים: יש להפחית את מחיר הדלק מיידית

בהמשך, התייחס מלכא להתייקרות של הנפט, שחצה הבוקר את רף ה-110 דולר לחבית. "אנחנו בהחלט עלולים לראות עלייה נוספת במחירי האנרגיה והדלק בימים הקרובים, אבל אנחנו עוקבים באופן צמוד אחרי ההתפתחויות וכמו שידענו לתת מענה עד עכשיו, אני מקווה שנוכל לתת מענה גם בהמשך. הכל תלוי בהיקף ההתפתחויות".
על רקע מחירי הדלק שעלו אתמול ל-7.05 שקלים לליטר בנזין, המחיר הגבוה מזה שמונה שנים בארץ, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, פנה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, בדרישה להפחית באופן מיידי את תעריף הדלק לפחות משבעה שקלים. זאת, באמצעות ויתור של המדינה על הכנסות עודפות ממיסי הדלק בהיקף של יותר ממיליארד שקל בשנה.
"הפחתת המיסוי הינה צו השעה, על מנת להביא לעצירת המגמה המחודשת של התייקרויות בכל הענפים במשק", כתבו התעשיינים למשרד האוצר. "התייקרות הנפט והפחם וכתוצאה מהם עלויות התחבורה והחשמל, בשילוב עם חוסר הוודאות שיוצרת המלחמה במזרח אירופה על השווקים והמערכת הכלכלית, עלולים להוביל לסחרור אינפלציוני שיהיה קשה לעצור מרגע שיתחיל. אם תימשך מגמת העלייה במחירי הנפט, יהווה הדבר חסם לצמיחה המרשימה שחווה המשק הישראלי בחודשים האחרונים כתוצאה מהגידול בעלויות עבור העסקים והצרכנים".
כמו כן בהתאחדות התעשיינים טענו אתמול כי התעריף הגבוה יוביל בהכרח לעלייה נוספת ביוקר המחייה בישראל, ולהתייקרות של המוצרים הבסיסיים ביותר שאנחנו רואים על המדף שלנו בסופר.

"רפורמת הייבוא תצא לדרך ביוני"

בנוגע לרפורמת הייבוא, אמר מלכא כי "אנחנו מתקדמים ועומדים בלוחות הזמנים, וכפי ששרת הכלכלה הצהירה והתחייבה - ב-1 ליוני נצא לדרך עם רפורמת הייבוא. יצאנו כבר עם פיילוט במספר מוצרים ואנחנו כבר רואים את האפקט, ואנחנו מאמינים שבאמת יהיה שינוי מהותי החל מיוני השנה".
יכול להיות שהמלחמה מוכיחה שצריך לחשוב שוב על רפורמת החקלאות, שעלולה לפגוע בייצור המקומי? "להיפך", אומר מלכא. "רפורמת החקלאות נבנתה מתוך הבנה שאנחנו רוצים לבטל את החסמים הרוחביים שבעצם נתנו הגנות גם למי שלא צריך לקבל הגנות ועלו למדינה הרבה מאוד כסף, ולעבור לתמיכה ישירה רק במקומות שבהם המדינה רואה חשיבות אסטרטגית. זה הרעיון. אנחנו נחליף חסמים היקפיים שיצרו עיוותים בתמיכה ישירה באותם מקומות שבהם יש חשיבות אסטרטגית".
איך תדאגו שהורדת המכסים תגיע למחיר לצרכן? "יש פעולות שאנחנו עושים בטווח הקצר ויש פעולות בטווח הארוך. בטווח הקצר נשקף לציבור בדיוק מה הפחתת המכסים אמורה לעשות למחיר לצרכן, ואנחנו ניעזר בצרכנות הישראלית הנבונה שגם מראה את היכולות שלה. הצרכנים בישראל הם צרכנים חכמים, ואנחנו נשקף להם איזה מוצרים הוזלו כתוצאה מהורדת המכסים ומה אמור להתגלגל אליהם.
"בטווח ארוך, ברמה המבנית אנחנו פועלים להביא רשתות קמעונאיות זרות. אני חושב שהתנאים היום בארץ בהחלט השתנו. רפורמת הייבוא, הרפומה בכשרות, הרפורמה בחקלאות וכו', הופכות את ישראל להרבה יותר אטרקטיבית גם לחברות בינלאומיות למשל. נגדיל את התחרות, נגדיל את ההיצע, ובסופו של דבר התנאים האלה יחייבו את הגלגול של כל הפעולות שאנחנו עושים עד למחיר לצרכן".
את הריאיון ערך ד"ר מלכא מדובאי, לאחר שנבחר לישראלי הראשון שיקבל את פרס ABLF היוקרתי, בקטגוריית הכלכלן המצטיין. מלכא זכה בפרס בגין פעילותו הכלכלית בעת כהונתו כשגריר בהודו, ועל רקע התחזקות הקשר בין איחוד האמירויות הערביות לישראל בשנתיים האחרונות.