תקציב משרד החקלאות ופיתוח הכפר יעמוד בשנים 2024-2023 על כשני מיליארד שקל. בין הישגי המשרד במסגרת אישור התקציב, ניתן לרשום את ביטול יבוא הביצים במארזים קמעונאים שמגדלי הביצים התנגדו לו ובסופו של דבר לא נכלל בחוק ההסדרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כמו כן, מועצת הצמחים לא תבוטל - כפי שדרשו באוצר - ותמשיך לפעול, אם כי לא תהיה רשאית להשפיע על מחירי התוצרת באמצעות ויסות שיווק התוצרת לאורך העונה, לתת תמיכות כספיות למגדלים או לקנות עודפים על מנת לשמר מחיר.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
(צילום: שלו שלום, יריב כץ)
עוד הוסר מחוק ההסדרים השינויים ביבוא בשר שכללו הקלות בקבלת אישור יבוא ובתנאי היבוא עצמם. במקום, נקבע כי ועדה משותפת של משרד החקלאות ושל משרד הבריאות תתאם ותתאים את נוהלי יבוא הבשר כדי להקל על הרגולציה בנושא.
בתחום הגנת הצומח וכל הנוגע לאיסור על יבוא פירות וירקות ממדינות מסוימות בשל חשש ממזיקים, סוכם כי האיסור ימשיך לפעול תוך "בקרה והערכת סיכונים מאוזנת", על אף הטענה של האוצר שיש לבטלו כליל כי הוא מהווה חסם ליבוא תוצרת חקלאית.
כמו כן, השיג המשרד מספר הישגים נוספים תוספות של 20 מיליון שקל לשנה לתקציב לטיפול בהסדרת הניקוז ומניעת שיטפונות בפרויקטים שונים בכל רחבי הארץ. התקציב יגדל מסכום שנתי של 55 מיליון שקל ל-75 מיליון שקל בשנה. בנוסף, המשרד קיבל תוספת של 80 מיליון שקל לטובת פרוייקטי ניקוז תומכי דיור.
על רקע משבר האקלים וההתחממות הגלובלית, תינתן תוספת של 100 מיליון שקל בשנים 2024-2023 לביטוח חקלאי ואסונות טבע לענפים השונים, לרבות תוספת ביטוח מחלות בעלי חיים, בהן גם ביטוח למחלת שפעת העופות למגדלי העופות. בנוסף, התקבלו תקציבי השקעות הון לחקלאים הכוללים בין היתר תקציבים עבור חדשנות בחקלאות.
כמו כן, לטובת חיזוק המחקר והפיתוח החקלאי, הוקצתה תוספת של 30 מיליון שקל לשנה להקמת מוסדות מחקר חקלאי חדשים באמצעות מכון וולקני. במקביל, אושרה תוספת של 60 מיליון שקל בשנה לטובת הצללת הערים ומלחמה בהתחממות הגלובלית, בהם גם לפקיד היערות לצורך נטיעות חלופיות במרחב העירוני במקום עצים שנאלצים להיכרת בפרויקטי תשתיות ודיור.
ממשרד החקלאות נמסר כי "יחד עם משרד האוצר הגיעו להבנות והסכמות על כך שתהיה תמיכה בחקלאות הישראלית המקומית, לצד יבוא פירות וירקות טריים באופן אחראי ומבוקר. בתוך כך, במקביל להורדת מכסי המגן על פירות וירקות טריים, סוכם בין שר החקלאות ושר האוצר לאפשר, כבר בשנת 2023, בין היתר תמיכה ישירה הוגנת לחקלאים וטיפול אמיתי בתשומות החקלאיות (עובדים זרים ומחירי המים)".