שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי החליט להאריך בשישה חודשים את הצו שביטל את המכס על יבוא חלב טרי לישראל, שתוקפו פג ב-7 באוקטובר.
אנשי האוצר הבטיחו לרפתנים כי בניגוד לצו הקודם בו הותר יבוא "חלב לסוגיו", מה שמהווה פתח ליבואנים להביא סוגי חלב יקרים יותר שאינם בפיקוח, כמו חלב מועשר בלי מכס על חשבון חלב במחיר המפוקח, הצו הנוכחי יתיר רק יבוא חלב במחיר מפוקח כדי "לאזן את הפגיעה ברפתנים". אולם, נכון לעכשיו הצו עצמו עדיין לא פורסם ולא ברור האם אכן ההבטחה קוימה.
שר החקלאות אבי דיכטר הוציא בתגובה מכתב התנגדות להארכת הצו, וכתב לסמוטריץ' כי "לצערי, שוב לא התקיימה עימי ועם הגורמים המקצועיים במשרדי היוועצות מסודרת כנדרש, מתוקף היותי השר האחראי על ענף החלב".
עוד הוסיף כי "כידוע לך, ביטול המכס בגובה 40% עד חודש אוקטובר כפי שקידם משרדך, ללא תיאום ובניגוד מוחלט לעמדת משרד החקלאות, לא קצר הצלחה ולא הביא לפתרון, היות והבעיה האמיתית נעוצה בצורך שמדינת ישראל תפעל ביתר שאת לחיזוק הייצור המקומי.
"כפי שכבר כתבתי אליך בעבר, ייבוא חלב הוא צעד חסר תקדים הפוגע בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות. כל ליטר חלב שמיובא מחו"ל, מוביל באופן ישיר לחוסר אמון וחוסר ודאות של החקלאים והמחלבות, ולתגובת שרשרת שמובילה לירידה בייצור, ולפגיעה עצומה בפרנסתם של חקלאי הפריפריה בכלל ורמת הגולן בפרט.
דיכטר הוסיף כי "הסרת המכס על החלב תביא לאובדן אמון, אי עמידה בהסכמים ופגיעה הרסנית ולא מידתית במחלבות וברפתנים. זוהי הפרה של שורה של הסכמים שחתמה הממשלה עם הרפתנים ועם המחלבות. מהלך זה ישפיע על האפשרות של המדינה להגיע בעתיד להסכמים עם ענפים שלמים במגזר העסקי, הפרטי והציבורי". לסיום ביקש לשקול את הצעד ולא להחליט באופן חד-צדדי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
החלב המיובא מפולין
(צילום: יח"צ)
ההחלטה על המשך היבוא למרות התנגדות הרפתנים ומועצת החלב מתבצעת על רקע המחסור הצפוי כמו כל שנה בחלב בחגים בגלל חוסר בימי עבודה, לו נוסף גל החום שפוגע בתנובת הפרות והתקלה בתנובה.
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, בחודשים יולי אוגוסט, תנובה שהיא כיום היצרנית הכמעט יחידה של חלב מפוקח, הפחיתה משמעותית את הייצור, לטענתה בגלל עיתוי החגים השונה.
נכון לעכשיו, למעט רמי לוי שייבא עד כה כמות קטנה של כ-40 אלף ליטר, ויוחננוף שהצהיר כי ייבא כמות חלב לא גדולה מטורקיה, יתר הרשתות לא לקחו עד כה חלק ביוזמה. גורמים בענף טענו כי היבוא לא משתלם ליבואנים, בגלל משך הזמן הקצר שניתן (שלושה חודשים) והעובדה כי יבוא חלב טרי ומכירתו במחיר מפוקח אינו כדאי כלכלית.
אם אכן האוצר יעמוד בהבטחתו לרפתנים ויתיר כעת רק יבוא חלב במחיר מפוקח ולא חלב מועשר, לא בטוח שיבואנים שאינם בעלי רשתות ירימו את הכפפה ויביאו גם הם חלב, היות שלטענתם יבוא חלב מפוקח אינו כדאי כלכלית. הרפתנים טוענים שהפתרון הוא לא יבוא חלב גולמי אלא הגדלת כושר היצור של מחלבות למעט תנובה, על ידי סיוע ממשלתי לאותם מחלבות.
השר סמוטריץ': "המהלך הזה יסייע להתמודד עם המחסור במדפים ויגרום להורדה נוספת של המחירים. הצעד הזה פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים באופן מידי. בששת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו".
בעקבות ההחלטה להאריך את צו היבוא על חלב, ממועצת החלב נמסר: "שוב המדינה מעדיפה את הייבוא שלא באמת יביא לפתרון הבעיה. בישראל צורכים מידי שבוע כ-7 מיליון קרטוני חלב בפיקוח, בהשוואה לכך, כלל הייבוא של חלב לישראל עד כה שווה ערך לפחות ממאית האחוז. זה ברור לכל שייבוא הוא לא פתרון ואפילו לא פלסטר. על המדינה לפעול לחיזוק הייצור המקומי, אין קיצורי דרך. אחרת, גם בעוד חמישה חודשים שום דבר לא ישתנה".