ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי חתמו היום (שני) על הסכם שמסדיר תשלום שכר לעובדות ולעובדים שמתגוררים במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה ונעדרו מעבודתם בעקבות מבצע "עלות השחר" שהתקיים ברצועת עזה באוגוסט השנה. לפני כשבועיים נחתם הסכם דומה בין ההסתדרות למדינת ישראל, עבור עובדי המגזר הציבורי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם לקבוע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, תשלום השכר יינתן לעובדים שנעדרו ממקום עבודתם עקב הוראות פיקוד העורף או בגלל הצורך להשגיח על ילדיהם עקב סגירת מוסדות החינוך, בהתאם להגבלות שהוטלו.
1 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה במבצע עלות השחר
(צילום: AP)
ההסכם יוגש לממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשיה, עו"ד רבקה ורבנר, לצורך רישומו כהסכם קיבוצי כללי, ותוקפו מותנה בהרחבתו בצו הרחבה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.
על פי ההסכם, ישולם לעובדים הזכאים שכר עבודה יומי שהיה משולם אילו היו עובדים באופן רגיל ובכפוף לתקרה. כנגד כך, יקבלו המעסיקים שיפוי מהמדינה בהתאם לאמור בתקנות. התשלומים לפי ההסכם יבוצעו במועד תשלום משכורת החודש העוקב לחודש שבו יוצא צו הרחבה להסכם.

תנאי הזכאות שהוגדרו במנגנון הפיצוי הם:

  • עובד/ת המתגורר ביישוב שנאסרה הכניסה אליו והיציאה ממנו במהלך 2-9.8.2022 או ביישוב שהגישה אליו הוגבלה בשל חסימת דרכים בימים אלה בהתאם להוראות.
  • עובד/ת המתגורר עד שבעה קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה ונעדר מעבודתו בתקופה 5-9.8.2022.
  • עובד/ת המועסק במוסד חינוך באזור של עד 40 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה או ביישוב מהיישובים המפורטים בתוספת לתקנות והוא נעדר מעבודתו באחד או יותר מהימים בתקופת ההסכם, עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך.
  • עובד/ת שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו, הנמצא עמו, עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך שבו לומד או שוהה הילד או עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו (כולל הורה אומנה).
  • עובד/ת שנעדר מעבודתו בהתאם להוראה בדבר איסור התקהלות.
  • העובד/ת הוא אדם עם מוגבלות אשר מקום מגוריו או מקום עבודתו באזור של 40 ק"מ מהרצועה, אם מוגבלותו ידועה למעסיק או שהמציא למעסיק אישור רפואי, ואם מוגבלותו מנעה ממנו להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שלא יכול היה לעמוד בהנחיות פיקוד העורף בתקופת ההסכם.
בדומה למנגנוני פיצוי במבצעים קודמים, ההסכם שנחתם כולל גם סעיף שעוסק בזכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. כל עובד/ת שהוא הורה או אפוטרופוס לאדם עם מוגבלות, יהיה זכאי לפיצוי, במידה שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על הילד.
במשא ומתן על ההסכם היו שותפים מטעם ההסתדרות: יו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי עו"ד חנה שניצר, סמנכ"ל כלכלה ומדיניות אדם בלומנברג ומנהלת מחלקת אסטרטגיה ומדיניות עו"ד הילה שינוק. מטעם המגזר העסקי, ליווה את ההסכם יו"ר ועדת עבודה בנשיאות המגזר העסקי ומנכ"ל התאחדות האיכרים עו"ד ישי פולק.