התביעה נגד אילון מאסק בסך 258 מיליארד דולר על כך שעמד בראש תוכנית הונאת פירמידה לתמיכה במטבע הקריפטו דוג'קוין התרחבה, ונוספו שבעה משקיעים נוספים שתובעים את האיש העשיר בעולם, ושישה נתבעים חדשים, ביניהם חברות נוספות של מאסק כמו Boring Company, שעוסקת בבניית מנהרות.
על פי התלונה המתוקנת שהוגשה ביום שלישי לבית המשפט הפדרלי במנהטן, מאסק, באמצעות החברות הגדולות שלו, טסלה, SpaceX ועוד, העלו בכוונה את מחיר הדוג'קוין ביותר מ-36 אלף אחוזים במהלך שנתיים, ולאחר מכן נתנו למטבע הדיגיטלי לקרוס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילומים: EPA, shutterstock)
לטענת המשקיעים התובעים, בכך הנאשמים "הרוויחו עשרות מיליארדי דולרים, תוך כדי שהם יודעים לאורך כל הדרך כי המטבע חסר ערך מהותי, וכי ערכו תלוי אך ורק בשיווק", נכתב בכתב התביעה. זמן קצר לאחר הגשת תיקון התביעה, מאסק הגיב בטוויטר, כשצייץ שהוא "ימשיך לתמוך בדוג'קוין".
סכום התביעה (258 מיליארד דולר) הוא פי 3 מהירידה המשוערת בערך השוק של המטבע הדיגיטלי מאז חודש מאי 2021. אתמול נסחר המטבע ב-6 סנט בלבד, ירידה של 74 סנט ממאי 2021.
בתביעה המקורית, שהוגשה בחודש יוני, נטען כי "מאסק השתמש במעמדו כאדם העשיר בעולם כדי לתפעל ולתמרן הונאת פירמידה של דוג'קוין לטובת רווח, חשיפה ובידור". כמו כן, התביעה כללה ציטוטים של מיליארדרים אחרים, כמו למשל ביל גייטס, שהיו סקפטיים מאוד בנוגע לשווי של המטבע.
אחד הרגעים הזכורים בכל מה שקשור למאסק והמטבע הדיגיטלי קרה לפני קצת פחות משנה וחצי, כשהאיש העשיר בעולם הגיע להתארח בסאטרדיי נייט לייב, אחת תוכניות הסאטירה האהובות בארה"ב. כבר אז עלו הרבה מאוד שאלות בנוגע לדוג'קוין, ומאסק זרם עם העניין, ואמר בצחוק שזו "תרמית".
עם או בלי קשר, שעות לאחר התוכנית המטבע הווירטואלי צנח בכ-40 אחוזים, כמה ימים בודדים אחרי שזינק ב-150 אחוזים. עם זאת, יצוין כי רבים ברשתות החברתיות צפו את העלייה ואף סברו כי המטבע יגיע לשיא שלו לקראת הופעתו של מאסק בתוכנית, אז יחווה נפילות.

גם טוויטר תובעת את מאסק

במקביל, טוויטר תובעת את מאסק על 44 מיליארד דולר, אחרי שחזר בו מכוונתו לרכוש את הרשת החברתית, אחרי שהצדדים כבר חתמו על העסקה. מאסק הודיע בחודש יולי כי הוא נסוג מהעסקה מכיוון שטוויטר לא סיפקה לו את המידע הנחוץ בשביל להעריך את השכיחות של הבוטים והמשתמשים המזויפים בפלטפורמה. טוויטר טוענת כי מדובר בפחות מ-5% ממספר המשתמשים היומי, בעוד שמאסק מעריך שהמספר קרוב יותר ל-20%.
בזמן שמאסק טוען כי המחלוקת לגבי המשתמשים המזויפים היא שגרמה לו לחזור בו מההסכם לרכוש את טוויטר, ברשת החברתית אומרים כי המיליארדר מעוניין לסגת מהעסקה בגלל ההרעה בתנאי השוק מאז החתימה על העסקה באפריל ומציינים כי הוא איבד 100 מיליארד דולר מהונו האישי מאז נובמבר 2021.