מתהדק שיתוף הפעולה בין שר הביטחון בני גנץ להסתדרות, סביב השליטה בתעשייה האווירית.
אחרי שגנץ מינה את יו"ר ההסתדרות ושר הביטחון לשעבר עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, למרות שוועדת גלאור קבעה כי אינו מתאים לתפקיד, ואחרי שנחשף ב-ynet כי פרץ משקיע מאז רבות בהידוק יחסיו עם ועד העובדים החזק של החברה וכי ההסתדרות מממנת את שכרם של שניים מאנשיו שהביא עימו לחברה - מתערבת ההסתדרות גם בניהול ישיבות דירקטוריון החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
שר הביטחון בני גנץ
(צילום: AP)
עו"ד יפתח הלינג, סגן היועץ המשפטי להסתדרות, נזף לאחרונה ביועצת המשפטית של התע"א, עו"ד תמר זיו, ובמזכיר החברה, עו"ד שלום חמי, על כך ששני הדירקטורים שמונו באחרונה כנציגי העובדים, התבקשו שלא להשתתף בישיבה שעסקה באישור מינוי מנהל לאחד ממפעלי החברה. זאת מחשש לניגוד עניינים.
מדובר בדירקטורים עדי רביב ויוסי בן נון, שמונו לתפקידם בנובמבר. מינוי דירקטורים כנציגי עובדים הוא עניין חדש יחסית בתעשייה האווירית, והתרחש לראשונה ב-2017. אולם אז נבחרו השניים ישירות בידי כלל עובדי החברה בבחירות מיוחדות שקיימו. רביב ובן נון, לעומת זאת, נבחרו ישירות בידי ועד העובדים של התעשייה האווירית, שבראשו עומד יאיר כץ, בנו של ח"כ חיים כץ, לשעבר שותפו הפוליטי של פרץ.
2 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
עמיר פרץ
(קמפיין העבודה- גשר)
הלינג טוען כי לא הייתה לכך הצדקה, משום שהאיש לא יהיה מנהלם הישי של רביב ובן נון, אם כי הוא מכיר בכך שבמקרים של הצבעה על פרויקטים שבהם הם מעורבים אישית, הם ימנעו מלהשתתף. אולם במכתבו, שהגיע לידי ynet, דורש הלינג גם במקרים של ניגודי עניינים כאלה, להעביר לידי שני הדירקטורים את החומרים שבהם ידון הדירקטוריון "וזאת על מנת שיוכלו להתעדכן על פעילות הדירקטוריון".
אל מינויים של רביב ובן נון, בהסכמת גנץ, הצטרף כבר מינוי נוסף שיזם שר הביטחון: זה של עו"ד מהא עלי. עלי מונתה לדירקטוריון למרות שאין לה רקע תעשייתי, עסקי, פיננסי או ביטחוני. אולם, עלי ובעלה הם בעלי משרד עורכי דין בכרמיאל העוסק ברשויות המקומיות, והיא מקורבת לשר חאמד עאמר מישראל ביתנו. ליברמן תמך במינויו של פרץ ליו"ר התע"א. עלי ממשפחה ידועה ומוערכת במגזר הדרוזי, שגם אליו קורץ כעת גנץ, כמו לוועדים הגדולים ולוותיקי ההסתדרות, בניסיון לחזק את הבסיס הפוליטי של כחול לבן. עלי אמנם כיהנה בדירקטוריון החברה בעבר, אך הממשלה הקודמת סרבה להאריך את המינוי לקדנציה נוספת.
ארבעת המינויים מצטרפים למינוי פוליטי נוסף של גנץ, הפעם לדירקטוריון רפאל. לשם מקדם שר הביטחון את איילת נחמיאס ורבין, לשעבר חברת כנסת בסיעת העבודה וכיום תומכת של כחול לבן. ורבין יכולה לסייע לגנץ בחיזוק התמיכה מקרב אנשי העבודה.
גם התעשייה האווירית וגם רפאל ניצבות כעת בפני שנה מאתגרת במיוחד, וזקוקות לאנשי מקצוע מנוסים בדירקטוריון שלהן. תע"א, לאחר כמה שנים רצופות של שיפור בתוצאותיה הכספיות, ניצבת בפני תחרות גוברת בארץ ובעולם, בפני חתימת הסכם עבודה חדש עם עובדיה שישפיע על התחרותיות שלה בעתיד, ובפני יישום החלטת הממשלה על הנפקת 25% ממניותיה. רפאל, שהציגה ירידה בתוצאות בשנה שעברה, ניצבת גם היא בפני תחרות גוברת, וצורך לחזק את פעילותה מול לקוחות זרים.