שטראוס מציגה דוח מצוין מבחינתה לרבעון הראשון של 2023, שמלמד שהחברה, ובעיקר הציבור, שכחו את טראומת פרשת הסלמונלה. החברה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 2.5 מיליארד שקלים, זינוק של 12.4% לעומת התקופה המקבילה ב-2022, ורווח נקי של 134 מיליון שקלים, פי 3 מהרווח ברבעון המקביל, שעמד אז על 43 מיליון שקלים. הצמיחה בהכנסות נובעת מהמשך גידול בפעילות הקפה הבינלאומית, ובצמיחה בפעילות החברה בישראל.
יש לציין כי הרבעון הראשון של השנה כלל גם התייקרות מחירים של מוצרי שטראוס בשיעור של 3%, אותה ביצעה החברה בחודש ינואר, וכן של מוצרי החלב ב-4.9%. מגזר הממתקים והשוקולד, שהיה מושבת בזמן פרשת הסלמונלה לתקופה של חצי שנה, מתאושש יפה והגיע לנתח שוק של 21.6%, לעומת 28.7% לפני הריקול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
השיפור בתוצאות שטראוס חל בכל הפרמטרים: שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-38.5% מהמחזור לעומת 30.4% ברבעון המקביל, שיעור הרווח התפעולי הסתכם ב-8.1% לעומת 4.1% ברבעון. ניתוח פעילות המגזרים מלמד כי שטראוס ישראל סיימה את הרבעון עם הכנסות של כמיליארד שקלים, צמיחה של 7.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2022. נתחי השוק של החברה בישראל בקטגוריות המחלבה, מזון טרי ויד מרדכי, עלו ברבעון הראשון של השנה. מכירות מגזר בריאות ואיכות חיים הסתכמו לסך של כ-743 מיליון שקלים, עלייה של 11.1% ורווח תפעולי של 85 מיליון שקלים. שטראוס קפה נהנתה מרבעון נוסף של צמיחה שהסתכם בהכנסות של כ-1.1 מיליארד שקלים מהפעילות ברחבי העולם. בישראל הסתכמו ההכנסות מפעילות הקפה בכ-238 מיליון שקלים, וצמחו בכ-10.6%, עם רווח תפעולי של 39 מיליון שקלים. בברזיל נרשמה עלייה של כ-11% במכירות לכ-621 מיליון שקלים.
חברת סברה בארה"ב, שסבלה גם היא מהשבתה עקב סלמונלה, ממשיכה בתהליך התאוששות הדרגתי. החברה חזרה לייצר באופן מלא וכבר הגיעה לנתח שוק של כ-38%, אך עדיין רושמת הפסד תפעולי בסך מיליון שקלים. שטראוס מים המשיכה לגדול. ברבעון הראשון רשמה החברה הכנסות של כ-188 מיליון שקלים, עליה של כ-2.9% שנבעה בעיקר כתוצאה מהמשך הגידול במספר הלקוחות. ערכן הכולל של ההשקעות בחברת חממת הפודטק המוצגות בדוחות לפי השווי המאזני הסתכם ב-120 מיליוני שקלים.
למרות הרווח הגדול, בחברה מתלוננים כי העלאת המחירים מכסה רק חלק מהתייקרות חומרי הגלם, והיא ממשיכה להתמודד עם מגמת השחיקה ברווחיות, כשהכוונה היא לעובדה כי בעבר היה שיעור הרווחיות הגולמי שלה דו ספרתי, כ-12% ומעלה, בעוד כיום הוא עומד על 8%.
שי באב"ד, מנכ"ל הקבוצה, התייחס לדוח וגם לשחיקה ברווחיות: "שטראוס מציגה צמיחה במרבית הפעילויות שלה, עם שיפור בנתחי השוק ועלייה בהכנסות. לצד זאת, ההתמודדות עם מחירי חומרי הגלם והאינפלציה הובילה לשחיקה משמעותית ברווחיות של הקבוצה בכלל ובישראל בפרט, כאשר עליות המחירים שביצעה החברה פיצו על כך באופן חלקי בלבד".