"במשך 30 שנה אנחנו בונים חברה לתפארת ובסוף מגיע רגולטור ומבקש לפרק אותנו". כך אמר ינון בן ענת, מנכ"ל דיפלומט ישראל, בכנס על רגולציה של משרד עו"ד פירון. מדובר בתגובה פומבית ראשונה של נציג החברה שנמצאת בשליטת משפחת וינמן, על ההבטחות של שרי הממשלה שכללו הגבלות על מונופולים, בתור פתרון ליוקר המחיה.
עוד אמר בן ענת "יוקר המחיה הוא נושא מאוד מורכב ולייחס אותו רק לחברת דיפלומט אינו מהלך שיביא את הפתרון. בניגוד לפירסומים בתקשורת, דיפלומט מרוויחה אחוז קטן וקבוע. הישראלים אומנם לא אוהבים להרגיש פראיירים, וכשהם נמצאים בחו"ל ורואים מוצר עם מחיר זול, הם ממציאים סיפור שלא תמיד בהלימה עם המציאות. כשעושים השוואה רצינית, ישראל היום לא יקרה יותר ממדינות מובילות באירופה". בדבריו התייחס ליוזמה של שר הכלכלה, ניר ברקת (הצעה שנפלה לבסוף מחוק ההסדרים) ועיקרה לא לאפשר ליבואנים גדולים כדוגמת דיפלומט ושסטוביץ' לייצג יותר מספק בינלאומי אחד גדול ולחייבם למכור לאחרים את שאר הנציגויות הבינלאומיות הגדולות שהם מייצגים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
משמאל ינון בן ענת מנכ"ל דיפלומט בכנס הרגולציה עם המנחה אלכס קומן
משמאל ינון בן ענת מנכ"ל דיפלומט בכנס הרגולציה עם המנחה אלכס קומן
משמאל ינון בן ענת מנכ"ל דיפלומט בכנס הרגולציה עם המנחה אלכס קומן
(צילום: אקליפס מדיה)
בהתייחסו לנושא אמר בן ענת כי "מדובר באירוע דרמטי. חברה בונה יכולות במשך 30 שנה עם הישגים יפים ובסוף מגיע רגולטור ומבקש לפרק אותנו. מדובר בהצעה שפוגעת בקבוצה של יבואנים ולא מציגה את התמונה המלאה. יוקר המחיה הוא בעיה מורכבת, ודיפלומט אינה היא חזות הכל ולא אצלה נמצא הפיתרון. יש פה מהלך הרבה יותר רחב. לפי נתוני הכלכלנית הראשית של משרד האוצר, דיפלומט נמצאת בסף הנמוך של הרווחים יחסית לחברות אחרות במשק ולעומת יבואנים שריווחיהם עומדים על 12% אנחנו נעים רק סביב 4% רווח. יש חוסר הלימה מוחלט בין הרעש התקשורתי לבין המציאות".
לאחר פרסום דבריו של מנכ"ל דיפלומט, שר הכלכלה ברקת הודיע לתקשורת כי "הצעת החוק שקובעת קנס של עד 100 מיליון שקל תעלה היום להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. מדובר בהצעת חוק שתמנע פגיעה בייבוא המקביל, תגביר את התחרות ותוביל להורדת מחירים". כאן מדובר בהצעת חוק אחרת שיזמה במקור שרת הכלכלה לשעבר, אורנה ברביבאי, ונתקע בשל פיזור הכנסת הקודמת.
בנוסף, לפני חודש מינה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ועדה מיוחדת שתדון גם בנושא פירוק המונופולים. סמוטריץ' אמר אז כי "התפקיד שלנו כממשלה זה לאפשר תנאי תחרות אמיתית, ובשביל זה צריך לפרק מונופולים שנבנו לאורך עשרות שנים". הוועדה נדרשה תוך שלושה חודשים להמליץ על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון ביניהן גם דיפלומט, שסטוביץ', תנובה ועוד.
יש לציין כי מדובר בצעד מרחיק לכת שמתבצע רק במקרים נדירים ומצריך צעדים מנהליים מורכבים או חקיקה. כלכלנים שאינם תומכים במהלך ובעד עיקרון השוק החופשי תקפו את סמוטריץ' ואת ברקת, שר הכלכלה, על ההתבטאויות האגרסיביות, לדבריהם, כלפי חברות עסקיות.
2 צפייה בגלריה
בין המותגים שמייבאת דיפלומט
בין המותגים שמייבאת דיפלומט
בין המותגים שמייבאת דיפלומט
(צילום: מירב קריסטל וצביקה טישלר)
כזכור דיפלומט העלתה בתחילת החודש מחירי מוצרי הקפה, העוגיות והטונה אותם היא מפיצה ומשווקת בשיעור ממוצע של כ-7%. על הטענות נגד החברה על כך שאינה מורידה את מחירי המוצרים, אמר בן ענת "ראשית לא בוצעה עלייה ועם זאת, העלאת מחירים בשוק הקמעונאות היא אירוע גדול ומורכב ומהווה מוצא אחרון. אנחנו מנסים למצוא פתרונות ייעול בקטגוריות השונות אבל יש גם סיטואציות שצריך לגשת לעליית מחירים. הדרך הטובה ביותר להורדת יוקר המחיה הינה הגדלת התחרות ושחרור החסמים. כל מוצר שיכול להימכר באירופה יכול להימכר גם בישראל. בנוסף, יש חוקים ספציפיים במדינת ישראל שהגיע הזמן לבטל. כמו למשל רגולציה ייחודית לייבוא אבקת כביסה שקיימת רק בישראל, מה שבסופו של דבר משתקף גם במחירים. המטרה היא להוריד משקולות, לייבא יותר מוצרים ולתת לשוק לרוץ קדימה".
עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום שותף בכיר במשרד פירון שייצג את דיפלומט בדיוני הרפורמה להגבלת היבואנים שהוצאה מחוק ההסדרים, אמר בכנס: "זה לא קרה בגלל העיניים היפות שאין לנו, ולא בגלל שהיינו עד לא מזמן במערכת, זה ממש לא שיקול. פשוט הצפנו בפנייה מפורטת לגורמים הרלוונטים את הבעיות המשפטיות הקשות שהיו בהצעה המקורית והסברנו מדוע זה גם לא ישיג את המטרה החשובה באמת של הורדת יוקר המחיה ומדוע יש חלופות אחרות. אני מקווה שבמסגרת הוועדה שהוקמה עכשיו לטיפול בנושא, אכן יימצאו הפתרונות הראויים והמאוזנים".