המסעדן שקרא להעלות מחירים במסעדות ובבתי הקפה - הורשע בעבירה על חוק התחרות: בית משפט המחוזי מרכז הרשיע את מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", תומר מור, בכך שהמליץ למסעדות להעלות מחירים והיווה צד להסדר כובל. ההרשעה נעשתה בהסכמה, אחרי שהודה בעובדות, כתב האישום תוקן ורוכך במסגרת הסדר טיעון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מהרשות לתחרות נמסר כי "העבירה בה הורשע מור, עבירה של המלצה על קו פעולה, היא עבירה על חוק התחרות המיוחדת לאיגודים עסקיים. איגוד עסקי, מטבעו, מקשר בין חברות מתחרות ובשל כך המלצות וקריאות של האיגוד לחבריו להעלות מחירים, כפי שנעשה כאן, עלולות לפגוע בתחרות. חששות אלה אף התממשו פעמים רבות בעבר כאשר נמצא כי איגודים עסקיים היו מעורבים בעבירות על חוק התחרות".
1 צפייה בגלריה
צילום: טל שמעוני
צילום: טל שמעוני
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד"
(צילום: טל שמעוני)
מטרות העמותה שבראשה עומד מור, הן קידום העניינים העסקיים של ענף המסעדנות, הברים ובתי הקפה ופעילות למען האינטרסים המשותפים שלהם מול הרשויות השונות. בכך, היא כפופה לחוק התחרות.
באביב 2021 מור הפיץ למסעדנים הודעה בה כתב: "פועלים להכין את דעת הקהל לקבל העלאות המחירים ולתת זווית לסיבות להעלאות המחירים שכבר קרו או שיקרו בעתיד הקרוב. עסק צריך לשמור על רווחיות ולאור העלאות המחירים המשמעותיות מצד הספקים יש והנושא מצריך פעולה מצד המסעדות למען שמירה על רווחיות".
בהמשך הוא אף התראיין לרדיו 102 ומסר כי הרווחיות במסעדות נשחקה ו"צריך לעדכן מחירים" וכן כי "כשחומרי הגלם עולים צריכים לעלות מחירים לעדכן" ו"בשביל לשמור על הרווחיות של עסקים... בהחלט צריך להבין שבהקשר הזה נדרשת העלאת מחירים". מור העריך בריאיון כי עליית המחירים תהיה בשיעור של "בין חמישה לעשרה אחוז במחירי התפריטים".
בכתב האישום המקורי נכתב כי במעשים אלו המליצו תומר מור והעמותה על קו פעולה למסעדנים או לחלקם: "קו הפעולה עלול היה לפגוע או להפחית את התחרות ביניהם. קו הפעולה נגע למחיר שיידרש, שיוצע או שישולם וכן לרווח שיופק ובזאת היו צד להסדר כובל בלי שביקשו לקבל היתר זמני או פטור להסדר".
טיעונים לעונש בתיק יישמעו בדיון שיתקיים בחודש נובמבר.
בא כוחו של תומר מור, עו"ד צחי יגור ממשרד פרל כהן, מסר בתגובה:"העבירה בה הורשע מרשי היא הקלה ביותר במדרג העבירות של המלצה על קו פעולה של איגוד עסקי. היא נעברה ללא ידיעה, ללא כוונה, ללא הכנה, ובמענה ספונטני לשאלות של מראיין ברדיו. מרשי כראש ארגון לקח אחריות מלאה על מעשיו, על כל המשמעויות, הודה במעשיו הנ"ל במסגרת הסדר טיעון וזאת בתקופה שבה הסטנדרט, לצערנו, הוא בריחה מאחריות והטלתה על אחרים. בכוונתו לעתור לבית המשפט לביטול הרשעה לאחר שיתקבל תסקיר קצין מבחן בעניינו".