נשר מתרחבת: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, אישרה היום (ג') את תוכנית המתאר הכוללנית לעיר נשר, הכוללת תוספת של 10,500 יחידות דיור שיתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 68,700 תושבים עד שנת 2040. כיום מתגוררים בנשר 26 אלף תושבים.
נשר היא חלק ממטרופולין חיפה ושוכנת במורדות המזרחיים של הכרמל. היא הוקמה על ידי איחוד של השכונות תל חנן, בן דור וגבעת נשר והוכרזה כעיר בשנת 1995. שטח השיפוט שלה עומד על 12,821 דונם, כאשר חלק נכבד ממנו (כ-35%) מוגדר כגן לאומי - פארק הכרמל.
1 צפייה בגלריה
נשר
נשר
נשר
(צילום: שמיר אלבז)
התוכנית, שקודמה על ידי האגף לתכנון מקומי במינהל התכנון והעירייה, כוללת תוספת של 1.318 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר ועוד 45,500 מ"ר עבור צרכי ציבור. בחלק המערבי של העיר מציעה התוכנית הקמת אזור תעסוקה חדש במקום אתר מחצבה "4 וחצי" שכבר לא נמצא בשימוש.
התוכנית, שנערכה על ידי אדריכלית דורית שפינט ממשרד גורדון אדריכלים ומתכננים, מאפשרת לפתח את המע"ר (מרכז עסקים ראשי) לאורך הרחובות דרך השלום ודרך בר יהודה. מהוועדה נמסר כי בשל התנאים הטופוגרפיים של היישוב, התכנון כולל בין היתר דרגנועים שיחברו בין שכונות העיר ושטחי התעסוקה וכן גשרים בין מתחם התעסוקה במחצבה 4.5 לרכבל חיפה ולטכניון.
כמו כן, התוכנית מציעה פיתוח מוקדי תיירות קיימים וחדשים בעיר, בהם פיתוח הפארק המטרופוליני בבריכות נשר ופיתוח שני מוקדי תיירות נוספים - פארק הגשרים בנחל קטיע ומתחם קמפינג ותיירות במחצבת חרייבה הממוקמת בלב פארק הכרמל. בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת כביש עוקף חדש לנשר, צירי מערכת הסעת המונים ונתיבי תחבורה ציבורית וכן מיקום חדש לתחנת הרכבת העתידית - רכבת העמק בסמוך למרכז העיר.
מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, מסרה: "התוכנית מכוונת את עיקר תוספת יחידות הדיור החדשות לעיר באמצעות התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות וחיזוק המרקם העירוני הקיים על ידי תוספת שטחי תעסוקה ומסחר בלב העיר. בנוסף, התוכנית שומרת על עתודות הפיתוח של העיר לשנים קדימה, אך קובעת שהפיתוח בשטחים אלו יעשה באופן מדורג וצמוד דופן לפיתוח הקיים ובממשק עם שטחי הטכניון הצמוד לעיר".
ראש עיריית נשר, רועי לוי, הוסיף: "עתידה של נשר פורסם בצורת תוכנית המתאר העירונית. אישור הוועדה לתוכנית מהווה אבן דרך חשובה ביותר במטרה שלנו - להפוך את העיר למרכז של הצפון. יש לנו את עתודות הקרקע לבנייה ואת החזון לתעשייה מובילה ואנו מחבקים כל מי שמושיט יד לשיתוף פעולה. כיום נשר היא ההשקעה הטובה ביותר בצפון ונוודא שכלל ההתפתחות תועיל גם לשכונות הוותיקות ולתושבים הקיימים".