אסם הסירה את הסימון האדום מויטמינצ'יק אבל לא באמת שינתה את כמות הסוכר שבסירופ. התירוץ: שינוי הנחיות מהילת הסירופ במים כך שהמשקה המוכן ממנו מכיל פחות סוכר.
עקב כך, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אסם בגובה 2.5 מיליון שקל, הוגשה לאחרונה לבית-המשפט המחוזי ת"א-יפו בטענה להטעיה. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד רן שפירא ועו"ד יואב גפני ממשרד עורכי הדין אלמוג-שפירא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הערכים ל-100 גרם סירופ לא השתנו
הערכים ל-100 גרם סירופ לא השתנו
הערכים ל-100 גרם סירופ לא השתנו
(מתוך התביעה הייצוגית)
המבקש לתבוע טוען שאסם מטעה צרכנים באשר לכמות הסוכר בויטמינצ'יק. לטענתו היא שינתה את הנחיות הכנת המשקה באופן שמטעה צרכנים לחשוב שזה מוצר ללא כמות סוכר גבוהה. "אגב גריפת רווחי ענק לכיסה כפועל יוצא של העלאת מחיר המוצר בעקבות החלתו של 'מס הסוכר'", כך נטען.
לטענתו, המוצר, שבעבר סומן כעתיר סוכר, נמכר ככל הנראה מינואר 2022 באיצטלה של מוצר חדש כביכול, "במיהול חדש" ובאריזה מטעה שעל פניה נחזה כמכיל פחות סוכר מבעבר, היות שעל המוצר באריזתו החדשה לא מופיע הסימון האדום המתריע מפני מוצר המכיל סוכר בכמות גבוהה. הוא גורס שבכך אסם מטעה את הציבור משום שלא מדובר במוצר עתיר סוכר בעוד שבפועל לא חל כל שינוי במוצר. בנוסף נטען כי מחירו זינק בעשרות אחוזים.
2 צפייה בגלריה
השינוי היחיד במוצר - בהוראות ההכנה
השינוי היחיד במוצר - בהוראות ההכנה
השינוי היחיד במוצר - בהוראות ההכנה
(מתוך התביעה הייצוגית)
המבקש לתבוע, אב לארבע בנות, קנה את הסירופ החדש אחרי שראה שכבר אין לו סימון אדום בשל כמות סוכר גבוהה. הוא שילם עליו 21 שקל במקום 13.90 שקל בעבר - לטענתו. כשהגיע לביתו השווה את הוראות ההכנה של המוצר החדש לאלו שהופיעו על גבי הבקבוק הישן, ואז נדהם לטענתו לגלות כי מדובר באותה גברת בשינוי אדרת.
"בחזית המדבקה בבקבוק החדש נכתב 'להכנת כ-85 כוסות מבקבוק' בעוד שבמוצר הישן נכתב: 'להכנת כ-40 כוסות מבקבוק'", נכתב בתביעה. "במוצר הישן הוראות ההכנה הופיעו מאחור ונכתב בהן: 'לערבב כוס סירופ עם 7 כוסות מים קרים'. במוצר החדש הוראות ההכנה בגב התווית הן כדלקמן: 'יש לערבב רבע כוס סירופ עם 4 כוסות מים קרים'".
עו"ד רן שפיראעו"ד רן שפיראצילום: אופיר הייב
התובע טוען כי "ההשוואה בין שני המוצרים נוטעת אפוא את התחושה כי במוצר החדש יש לכאורה פחות ממחצית מכמות הסוכר לכל ליטר. יחד עם זאת, השוואה של הסימון התזונתי בין שני הבקבוקים, הישן והחדש, מגלה כי בשניהם יש ערכים זהים לחלוטין של סוכר בכמות מדידה של 100 מ"ל סירופ: 81 גרם סוכר ו-25.20 כפיות סוכר. גם ביתר רכיבי המוצר יש זהות מוחלטת באותה יחידת מדידה של 100 מ"ל סירופ: 352 קלוריות, 10 מ"ג נתרן, 88 גר' פחמימות מתוכן 81 גר' סוכרים".
נטען כי מדובר "מדובר בהטעיה צרכנית מקוממת, כיוון שזה אותו מוצר בדיוק, לכל הפחות מבחינת כמות הסוכר והקלוריות לבקבוק. הוראות ההכנה החדשות הללו הן לא פחות מהונאה ולעג לאינטליגנציה של הצרכן. "ה'מתיקות המופחתת' מושגת למעשה על ידי הצגה של 'המלצה' למהילת יתר של הסירופ במים, בהשוואה למוצר הישן. מדובר בהמלצה שאין בה ממש שכן לא ייתכן שבסירופ זהה לזה שמשווק שנים רבות, מחליטים לפתע להמליץ על מינון שונה".
כמו כן, לטענת המבקש לא ניתן לשתות את המשקה במיהול "החדש". לטעמו הוא אינו טעים וכן הוא טוען כי: "ברור לחלוטין ששינוי ההמלצה לא נעשה מטעמים של טעם או דאגה לציבור, אלא מאינטרס עסקי, שיווקי וכלכלי שלא להציג את המוצר כעתיר סוכר". לטענתו, מדובר ב"שיטת מצליח".
את נזקו האישי מעריך התובע ב-50 שקל, והוא מבקש מאסם לספק מידע לגבי כמה בקבוקים כאלה נמכרו וכן מבקש מבית-המשפט לחייבה לפצות אותו ואת שאר צרכני המוצר.
מאסם-נסטלה נמסר: "החברה טרם קיבלה לידיה את התביעה. לאחר שתקבלה, תלמד אותה ותשיב בבית המשפט".