חודש ינואר בכל שנה הוא מועד לשינויים בתחומי המיסים. לרוב ב-1 בינואר או ימים אחדים לאחר מכן חלה עלייה במיסים שונים, ובחלקם ירידה. השנה השינויים במיסים הם רבים ומגוונים יותר מאשר בשנים קודמות, בעיקר משום שלא היה בישראל תקציב מאושר בשנתיים האחרונות. ריכזנו את השינויים העיקריים במיסים שיכנסו לתוקף בראשית שנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
כסף מזומן
כסף מזומן
תשלמו יותר מיסים?
(צילום: שאטרסטוק)

הפחתת תקרת הפטור לנכים

כחלק מחוק ההסדרים תוקן סעיף בפקודת מס הכנסה. השינויים העיקריים הם:
  • תקרת ההכנסה מיגיעה אישית (הכנסה שעובד מקבל כתוצאה מעבודתו) הפטורה ממס לנכה הופחתה מ-614 אלף שקל ל-400 אלף שקל. התיקון יחול מ-1 בינואר 2022.
  • אם נקבעה לאדם נכות מחמת פגיעה במספר איברים הוא חייב שתהיה לו לפחות 40% נכות בשל ליקוי באיבר ספציפי. תיקון זה יחול רק על נכים שהגישו בקשה לוועדה כלשהי לקביעת אחוז נכותם לאחר 1.12.2021.
גם זאת נקבע שהתיקון לחוק לא יחול על מי שזכאי לתגמול חודשי מכוח חוק הנכים (תגמולים ושיקום) או חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, קרי, נכי צה"ל או נכים נפגעי פעולות איבה. כלומר, מי שמקבל תגמול חודשי לפי אחד החוקים האמורים יישאר בתקרה הגבוהה (מספיק שתהיה לו נכות נמוכה שמזכה אותו בתגמול חודשי מכוח אחד החוקים האמורים, והוא יהיה זכאי לתקרה הגבוהה, אפילו אם רוב אחוזי הנכות שלו נגרמו כתוצאה ממשהו אחר).
3 צפייה בגלריה
קבוצת הנכים הופכים לפנתרים בהפגנה בצומת עזריאלי
קבוצת הנכים הופכים לפנתרים בהפגנה בצומת עזריאלי
הפחתת תקרת הפטור לנכים
(צילום: מוטי קמחי )

מענק עבודה לנשים עובדות שמלאו להן 60

נוכח העלאת גיל הפרישה לנשים, הוחלט לסייע לנשים אלו באמצעות הרחבת זכאותן למענק עבודה. ההחלטה רלוונטית לשכירות ועצמאיות שהייתה להן הכנסת עבודה או הכנסה מעסק או משלח יד בשנת המס 2022, ועמדה בתנאים הבאים:
  1. גיל מ-60 ועד 67 ותאריך הלידה מ-1.1.1960 ואילך.
  2. הכנסה חודשית ממוצעת החל מ-800 שקל ועד 7,750 שקל.
  3. במועד כלשהו בשנת המס 2022, מעבר לדירת מגורים יחידה, לא הייתה בבעלותה או בבעלות בן/בת זוגה, או בבעלות ילדה התלוי בה כלכלית, ביחד או לחוד, זכות במקרקעין (כגון: דירה, חנות, מגרש וכדומה), בישראל ו/או מחוץ לה, שחלקכם בזכות עולה על 50%.
המענק יחושב לפי הזכאות של הוראות החוק הקבועות טרם כניסת חוק הגדלת גיל הפרישה לנשים לתוקף או לפי הזכאות המחושבת על פי חוק התוכנית הכלכלית וישולם הסכום הגבוה יותר מבין שני החישובים.

מיסוי משקאות מתוקים

החל ב-1.1.2022 יוטל מס קנייה על משקאות מתוקים וממותקים. על משקאות עם 5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל ומעלה יוטל מס קנייה של שקל אחד לליטר משקה, 6 שקלים לליטר תרכיז, ו-6 שקלים לק"ג אבקה. על משקאות עם פחות מ-5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל, מיצי פירות ומשקאות עם ממתיק שאינו סוכר – יוטל מס קנייה של 0.7 שקל לליטר משקה, 4.2 שקל לליטר תרכיז ו-4.2 שקל לק"ג אבקה. כמו כן, על מנת למנוע כפל מס על יצרני משקאות ששיעור הרכז בהם נמוך במיוחד, הוענק ליצרנים אלה פטור מותנה ממס על יבוא רכזים.

התחדשות עירונית וחוק עידוד השקעות הון

ב-18.11.2021 נכנסו לתוקף השינויים האלה:
  • מתן פטור ממס שבח גם לבעלים של מספר יחידות דיור בפרויקט פינוי בינוי.
  • קביעה כי יראו בזכות לדירה שמקבל בעל הדירה המקורית בפרויקט פינוי בינוי או תמ"א 38/2, כ"דירת מגורים" לעניין מס שבח לאורך כל חיי הפרויקט.
3 צפייה בגלריה
מתן פטור ממס שבח גם לבעלים של מספר יחידות דיור בפרויקט פינוי בינוי
מתן פטור ממס שבח גם לבעלים של מספר יחידות דיור בפרויקט פינוי בינוי
מתן פטור ממס שבח גם לבעלים של מספר יחידות דיור בפרויקט פינוי בינוי
(צילום: כפיר סיון)
ב-1 בינואר 2022 יכנסו לתוקף ההוראות החדשות הקבועות בחוק לעידוד השקעות הון שיהיו בתוקף עד לתום שנת 2031. הן קובעות כי הטבות המס לבניין להשכרה יינתנו למי שישכיר את הדירות לתקופה של 15 שנים לפחות (עם אפשרות למכירת הפרויקט בתנאים מסוימים בשנה החמישית והעשירית).
שיעורי המס בהם יחויב בעל הנכס בגין ההשכרה ובגין מכירת הדירות יהיו:
חברה: 5 שנים ראשונות - 11%, בין השנה השישית לעשירית – 9%, בין השנה ה-11 ל-15 – 7%, מהשנה ה-16 ואילך – 5%.
כמו כן בעלי המניות ישלמו מס בשיעור של 20% על דיבידנד כאשר ימשכו את הרווח מהחברה בעלת הדירות וזאת רק בגין ההכנסה החייבת כאמור בניכוי המס החל עליה.
יחיד: 5 שנים ראשונות – 29%, בין השנה השישית לעשירית – 27.5%, בין השנה ה-11 ל-15 – 25.5%, מהשנה ה-16 ואילך – 24%.

מיסוי תחליפי דלק

ב-17 בינואר יכנס לתוקף המיסוי על תחליפי דלק (חומרים ממיסים ושמני סיכה). על פי התיקון לצו הבלו על הדלק, יושווה המס על תחליפי דלק למס על בנזין וסולר ויעמוד על 3,978 שקלים לטון. מטרת המיסוי היא למנוע את השימוש בחומרים אלה ליצירת תחליפים זולים למכונות, מכוניות והסקה. השימוש בתחליפים אלה גורע סכום מוערך של כמיליארד שקל בשנה מקופת המדינה, בגין צמצום השימוש בבנזין וסולר.
כמו כן, השימוש בתחליפים זולים מזיק יותר לאיכות האוויר, גורם לליקויים במכונות שאותן הוא מתדלק ואף עלול להביא לפגיעה בחיי אדם מפיצוץ של מכונה או שריפה. מהמס יוחרגו מפעלים שעושים שימוש בחומרים אלה לייצור דבקים, שמנים ומוצרים נוספים שאינם דלק ואינם משמשים לשטיפה או ניקוי. כמו כן יינתן פטור לעוסקים המספקים את החומרים הללו למפעלים הפטורים.