גל הקור המתמשך בישראל הביא למחסור במלפפונים, שצפוי להחמיר בפסח, כך לפי המגדלים. אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, אמר ל-ynet: "המחיר הסיטונאי בשמיים. 8.5 שקלים לק"ג היום, בגלל הקור. הקור פוגע מיד במלפפונים ובקישואים, אבל אנחנו לא נוגעים במחיר לצרכן, כמה שלא יעלה לנו".
בירקניות טוענים שאין כמעט סחורה. "למרות זאת, המחירים לצרכן עוד לא זינקו, וברשתות אולי גם לא יזנקו, כי זה מוצר שמוכנים להפסיד עליו. אבל אנחנו מקבלים פחות ופחות סחורה מדי יום", אמרו באחת הירקניות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחירי ק"ג מלפפון לצרכן נעים כרגע בין 90 אגורות במבצעים זמניים ומוגבלי כמות בחלק מסניפי רשתות המזון כמו ויקטורי ומחסני השוק ל-15.90 שקלים בירקניות מסוימות. רוב הרשתות מוכרות כרגע מלפפונים לצרכנים במחירים שנעים בין 6 ל-8 שקלים לק"ג.
לפי חזי דניאל מאחיטוב, מושב שמגדל כ-60% מהמלפפונים בישראל "יש מחסור כרגע במלפפונים, וצפוי גם מחסור לא קטן בפסח. יש גל קור כבר שבועיים. אנחנו קוטפים מלפפונים פעם ב-5-4 ימים. לדוגמה, ביחידת חממות של 10 דונם קוטפים 6-5 משטחים. נכון לעכשיו קוטפים משטח אחד בלבד. כלומר כ-25%-20% מחורף רגיל.
"הקור עוצר את הצמח מלהתפתח ומאט את הנבת הירק, וזאת התוצאה - קוטפים רבע מהכמות שהיינו צריכים לקטוף. ההתפתחות של משתלים ומזרעים שנשתלו והוזרעו לפני חודש וחצי ואמורים להניב לקראת פסח, הפכה לאיטית מאוד, לכן התחזית שלי היא שיהיה מחסור בפסח".
בדרך כלל כשיש מחסור פותחים את השוק לייבוא. "נכון, משרד החקלאות בקדנציה הקודמת שלו היה מבטל את המכס כשהמחירים עלו מעל רף מסוים. המכס על מלפפונים ממילא נמוך - 90 אגורות למחיר סיטונאי של 8-5 שקלים לק"ג, אבל כנראה שיקר לייבא. אני לא יודע מה קורה אצל הירדנים, ייתכן שאצלם יש גם מחסור. יבוא מטורקיה יקר מאוד כרגע, עם עלויות הובלה גבוהות. יש פה סיכון לא קטן שלוקח הייבואן כי התוצרת גם עלולה להיתקע בנמל בגלל כל העיכובים שם, וחיי המדף של המלפפונים קצרים. החקלאי, אגב, מקבל 60% מהמחיר הסיטונאי, אבל בניגוד למה שפרסמו משרדי הכלכלה והאוצר, זה לא כולל עלויות ייצור ושיווק, אז החקלאי ממש לא נשאר היד עם 60%".