ד"ר רוג'ה איגנטובה (Ruja Ignatova), המייסדת של מיזם הקריפטו וואן-קוין (OneCoin), נכנסה לרשימת המבוקשים ביותר באירופה בשל חלקה ב"הונאת פונזי" בשווי מיליארדי דולרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יורופול, סוכנות המודיעין הפלילי של האיחוד האירופי, מציעה פרס בשווי 5,000 אירו על כל פרט שיוביל לתפיסתה של איגנטובה (41) - המכונה גם "מלכת הקריפטו" - אשר חשודה בכך ש"הניעה משקיעים ברחבי העולם להשקיע ב'מטבע' חסר ערך", כך לפי אתר הסוכנות.
1 צפייה בגלריה
ד"ר רוג׳ה איגנטובה
ד"ר רוג׳ה איגנטובה
ד"ר רוג׳ה איגנטובה
(צילום מסך מתוך YouTube)
איגנטובה יצרה את וואן-קוין בסופיה שבבולגריה בשנת 2014 והייתה האחראית על המיזם, עד שעלתה על מטוס מסופיה לאתונה שביוון ונעלמה מעיני הציבור באוקטובר 2017.
בניהולה, נטען כי וואן-קוין גייסה מיליארדי דולרים ממשקיעים באמצעות הונאת פונזי, במסגרתה שכנעה אנשים להזמין מכרים להשקיע ברשת קריפטו שכלל לא הייתה פעילה, לרכוש קורסים ולהרוויח עמלה על כל משקיע חדש שהם מביאים ל"מיזם". בשיאה, טענה וואן-קוין כי יש לרשת למעלה משלושה מיליון משתמשים ברחבי העולם.
בסוף שנת 2016 הכריז איגוד הביטקוין הישראלי כי וואן-קוין הוא אינו מטבע דיגיטלי, אלא מדובר בהונאה. "וואן-קוין הוא אינו מטבע דיגיטלי מבוזר, אלא תוכנית פירמידה מורכבת - וממילא אינו נושא את האיכויות הגלומות במטבעות דיגיטליים מבוססי בלוקצ'יין, שבהם שקיפות, אבטחה ואמינות", נכתב באתר הארגון.
בשנת 2019, אחיה של איגנטובה - קונסטנטין, נעצר בשדה התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס וכעבור מספר חודשים הודה באשמה על חלקו בתרמית.
סיפורה של איגנטובה, אשר נולדה אומנם בסופיה אולם היגרה עם משפחתה בגיל עשר לגרמניה ובשנת 2005 אף השיגה את תואר הדוקטורט שלה במשפטים מאוניברסיטת קונסטנץ שבמדינה, נודע ברחבי העולם לאחר שסופר במסגרת ההֶסְכֵּת (פודקאסט) המצליח של רשת BBC, הנקרא "מלכת הקריפטו הנעלמת".