מפלה נוספת בשוק המטבעות הווירטואליים: הביטקוין ירד היום (ה') עד לרף של כ-25.4 אלף דולר - נפילה של 25% בשבוע האחרון ושל למעלה מ-60% מהשיא שנרשם בחודש נובמבר 2021, אז גירד את רף ה-69 אלף דולר מלמטה. כעת הוא עלה מעט ונסחר סביב 28 אלף דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, מרבית המטבעות המובילים בשוק רושמים מגמה דומה: האתריום נופל בכ-20% ונסחר סביב 1,900 דולר, XRP מוחק כ-23%, סולנה כ-28% וקרדנו כ-26%. מטבעות המם קורסים גם הם: דוג'קוין, החביב במיוחד על המיליארדר אילון מאסק, נופל בכ-23% ושיבה אינו בכ-24%.
2 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
זוהי לא הפעם הראשונה ולא השנייה ששוק הקריפטו רושם יחידות חדות במיוחד בתוך זמן קצר. כך למשל, בסוף 2017-תחילת 2018 רשם הביטקוין נפילה של למעלה מ-50%, אז לרמה של פחות מ-7,000 דולר, בחודש מאי 2021 קרס מכמעט 60 אלף דולר לכ-30 אלף דולר ולקראת סוף השנה שעברה נפל כאמור משיא של כמעט 70 אלף דולר לכ-40 אלף דולר בלבד.
יחד עם זאת, בהסתכלות ארוכת טווח, שוק המטבעות הווירטואליים - ובראשו הביטקוין בתור המטבע הראשון ועם נתח השוק הגדול ביותר - עולה. כך למשל, אחרי הירידות החדות של היום, הוא עדיין נסחר בעלייה של למעלה מ-250% ממה שהיה רק בתחילת שנת 2020.
לדברי ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, הבלוקצ'יין וה-Web 3.0, הירידות החדות בשוק נתמכות גם מקריסתו של מטבע ה-UST, שהתיימר לייצג הצמדה לערך הדולר באמצעות אלגוריתם. "כבר מ-2015 גילו בעולם שקשה לעבור מכסף פיאט (דולר, אירו, שקל וכד' - ד.ר) למטבעות דיגיטליים ולכן ניסו ליצור מטבעות דיגיטליים שערכם יהיה 'צמוד' לערך מטבע הפיאט וכך ניתן יהיה לסחור מולו במקום 'לצאת' למערכת הבנקאית ולחזור למטבעות הדיגיטליים בכל פעם (מכונה גם "מטבעות יציבים" - ד.ר)".
אולם, בניגוד למטבעות כמו USDT אשר טוענים להצמדה מלאה בין המטבעות - כלומר על כל מטבע דיגיטלי החברה לכאורה מחזיקה מטבע פיאט, UST מתבסס על אלגוריתם שנועד להוות תחליף להחזקה זו. "האלגוריתם כשל וסחף איתו את השוק", טוען הירשמן ומוסיף כי "למטבעות 'יציבים' יש משמעות בכלכלה החדשה שנוצרת. לכן, המלצנו לבנק ישראל להנפיק את השקל הדיגיטלי ובכך להטיל את האחריות על ייצוב המטבע על בנק מרכזי ולא על תאגידים ברחבי העולם. זה יכול להוביל חברות רבות ברחבי העולם לעשות שימוש בשקל ולהפוך את ישראל למרכז פיננסי עולמי".

ברקע: נפילות חדות גם בשוק ההון המסורתי

הירידות בשוק הקריפטו מגיעות ברקע נפילות חדות שנרשמות בשוק ההון המסורתי מזה מספר שבועות, בצל תהליכי העלאת הריבית של בנקים רבים ברחבי העולם, אשר מנסים להתמודד עם האינפלציה הגואה.
2 צפייה בגלריה
מעלה ריבית בניסיון להתמודד עם האינפלציה. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
מעלה ריבית בניסיון להתמודד עם האינפלציה. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
מעלה ריבית בניסיון להתמודד עם האינפלציה. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
המסחר בוול סטריט היום ננעל, כאשר דאו ג'ונס נחלש ב-0.3%, S&P 500 ירד ב-0.1% ונאסד"ק עלה ב-0.1%, אבל אמש נרשמה שוב נעילה שלילית בוול סטריט, נאסד"ק הוביל את הירידות וצנח ב-3.2% בנעילה, דאו ג'ונס איבד 1% ומדד S&P 500 איבד 1.6%.
שינוי המגמה בוול סטריט התרחש לאחר שפורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב. המדד עלה באפריל ב-0.3%, וקצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-8.3%. מדובר בשיעור גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על 8.1%, אך זו הפעם הראשונה מזה שמונה חודשים שקצב האינפלציה בארה"ב רושם ירידה.
בחודש שעבר נרשם שיא של 41 שנים באינפלציה בארצות הברית, כשזאת טיפסה ל-8.5% בשנה. אז עלה המדד בארה"ב בחודש אחד ב-1.2%, מעט מעל התחזיות של האנליסטים, שאמנם חזו עלייה, אך לא כל כך גבוהה.
בעקבות כך, החליט הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב) להודיע בשבוע שעבר על העלאת ריבית נוספת כחלק מהמאמצים שלו להתמודד עם האינפלציה המשתוללת. הבנק הכריז על העלאה של 0.5% לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
זה תקופה ארוכה שהקשר בין שוק הקריפטו לבין שוק המניות המסורתי, בדגש על מניות הטכנולוגיה, הולך ומתגבר. כך למשל, לפי בלומברג, בחודש שעבר זינק המתאם בין הביטקוין לבין מדד נאסד"ק 100 לשיא חדש של 0.6945, כאשר 1 מסמן קשר מושלם ומינוס 1 מסמן קשר הפוך - כלומר שהשניים נעים בניגוד מוחלט אחד לשני.
אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בקריפטו ביטוסי (Bit2C), טען כי "בתקופה האחרונה, כאשר השווקים נעים מעלה או מטה בחדות, ישנה התאמה הולכת וגוברת של כיוון המגמה, כאשר שוק ההון מוביל אותה. זה רק הגיוני, כיוון שכסף גדול עובר צד על ידי שחקנים שהגיעו משוק ההון אל שוק הקריפטו. זוהי אינדיקציה על הבשלה של נכסי הקריפטו לתוך עולם הפיננסיים כנכסים משמעותיים, בעל פוטנציאל גבוה לצמיחה".
בתוך כך, הבורסה בתל אביב לא נשארה אדישה למגמה בעולם והתנהלה גם היא בירידות שערים, שהתמתנו מעט בנעילה: מדד ת"א 35 יורד בכ-1.1%, ת"א 125 בכ-1.2% ות"א 90 בכ-1.5%. בגזרת המדדים הענפיים: ת"א נפט וגז נחתך בכ-2.9%, ת"א בנייה בכ-2.7%, ת"א בנקים בכ-0.4%, ת"א טכנולוגיה בכ-1.6% ות"א נדל"ן בכ-1.7%.
במקביל, הדולר נחלש היום אל מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.454 שקלים, לאחר שבחודש האחרון עלה שער הדולר בכ-8%. האירו, אשר עלה בחודש האחרון בכ-4%, נחלש גם הוא היום ב-0.7%, ושערו היציג נקבע על 3.592.
פורסם לראשונה: 10:28, 12.05.22