האם העלאות הריבית בארה"ב מתחילות לגרום לירידת מחירי הדירות בשוק המקומי, שעלו בחדות בשנים האחרונות? לפי דיווח באתר החדשות CNBC, התשובה חיובית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתוני חברת Black Knight, העוסקת בין היתר בניתוח משכנתאות מצביעים על ירידת מחירים בשיעור של 0.77% בין חודש יוני לחודש יולי - הירידה החודשית הראשונה מזה כמעט שלוש שנים. נציין, כי הריבית בארה"ב בתקופה זו עמדה על 1.75%-2% לאחר שבמרץ הריבית בארה"ב עלתה לראשונה מ-2018 משיעור שבטווח 0 עד 0.25% - ל-0.25% עד 0.5%, ומאז היא המשיכה לטפס כדי להתמודד עם האינפלציה הגואה במדינה.
1 צפייה בגלריה
דירות בניו-יורק
דירות בניו-יורק
דירות בניו-יורק
(צילום: AFP)
לפי חברת Black Knight, אמנם הירידה במחירי הדירות עשויה להיראות קטנה, אך זוהי ירידת המחירים החודשית הגדולה ביותר מאז ינואר 2011. זוהי גם הירידה השנייה בגודלה בחודש יולי החל מ-1991, כשרק בשנת 2010 ירדו המחירים בחודש זה בשיעור גבוה יותר של 0.9% במהלך המיתון הגדול שהיה במדינה.
מחירי הדירות בארה"ב עלו בחדות בשנים הראשונות של מגיפת הקורונה וכעת, בעקבות העלייה החדה והמהירה בריביות המשכנתאות השנה, היכולת לקניית דירה בארה"ב נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מזה 30 שנה. כדי לרכוש בית נדרשת משפחה להוציא בממוצע 32.7% מההכנסה החציונית של משק בית בארה"ב, באמצעות מקדמה של 20% על משכנתא ל-30 שנה, כ-13% יותר לעומת השנים שלפני הקורונה.
בתוך כך, מנתונים של איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב (NAR) עולה כי מספר החוזים למכירת בתים ירד ביולי ב-1% לעומת החודש הקודם. עוד עולה, כי בתוך שנה צנח שיעור העסקאות ב-19.9%.
לאחרונה התפרסם, כי החזרה לשגרה אחרי הקורונה והעלאת הריבית גורמת לאמריקנים להישאר בשוק השכירות במקום לקנות בתים, מה שהביא לשיא חדש במחיר החציוני לדירת חדר בארה"ב - 1,450 דולר. בניו יורק, שבראש הרשימה, התענוג יעלה לכם 3,780 דולר.