הורים לילדה על הרצף האוטיסטי תובעים את מסעדת אפנדי בירושלים בטענה כי סירבה לארח אותם בשל מצבה של בתם. בימים האחרונים הגישו ההורים תביעה לבית המשפט, בסך מאה אלף שקל, "למען יראו וייראו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי ההורים, כאשר בתם, אוריה בת העשר, ילדה על הרצף האוטיסטי, מאושרת ושמחה, היא צועקת מרוב אושר כי היא לא יכולה לדבר. ההורים, יואב ומירי בר נחום, מספרים כי בחלק ממקומות הבילוי מבקשים מההורים להשתיק את אוריה או לעזוב בטענה שזה מפריע לעסקים. לטענתם, בחודש יולי רצו לחגוג עם המשפחה יום הולדת לאוריה במסעדת אפנדי, אך סורבו.
1 צפייה בגלריה
האם והילדה אוריה
האם והילדה אוריה
אוריה ואמה. "בכוונת המשפחה לתרום את סכום הפיצוי שייפסק לטובת ילדים על הרצף האוטיסטי"
ההורים, שמספרים על התמודדות יומיומית עם המציאות הזו ומקווים לפסק דין מהדהד למען הבת שלהם ולמען ילדים נוספים בעלי צרכים מיוחדים שזוכים ליחס מדיר מהחברה, ציינו בפתח התביעה כי "בכוונת המשפחה לתרום את סכום הפיצוי שייפסק לטובת ילדים על הרצף האוטיסטי". לפי התביעה, הבת אוריה נתמכת באופן סיעודי לחלוטין, אינה מדברת וזקוקה לליווי ושמירה לאורך כל שעות היום.

"מאבקן של משפחות רבות"

"מאבקה של אוריה ומשפחתה הוא גם מאבקן של משפחות רבות", ציינו עורכי הדין אהב כהן ואור גביש, שמייצגים את ההורים, בפנייה לבית המשפט. "הורים לילדים על הרצף האוטיסטי נאלצים להתמודד לא רק עם המורכבות הטבעית של ילדיהם, אלא גם עם העוינות המדירה, האפלייה והתובנה המכאיבה כי הם וילדיהם אינם מתקבלים בבתי עסק מסוימים".
עו"ד אהב כהןעו"ד אהב כהן
על פי התביעה, בתחילת יולי התקשר אביה של אוריה למסעדת אפנדי בגבעה הצרפתית בירושלים, וביקש להזמין מקום לשישה סועדים לכבוד יום ההולדת של אוריה. מתוך רגישות, ביקש האב לוודא שבמסעדה יהיו מודעים להגעתה של אוריה, על כל מגבלותיה, כדי למנוע מראש תגובות לא מתאימות שהם נתקלים בהן לפעמים, אולם לרגע לא חשב שייתקל בסירוב לארח אותם.
"למרבה הצער", נטען בתביעה, "מי שענה במסעדה לטלפון והזדהה כ'אחראי', אמר 'סליחה, אבל זה לא מתאים להביא ילדים כאלה למסעדה שלנו', וניתק את השיחה". האב התקשר שוב ושוב למסעדה, בשל התשובה של 'האחראי', אך לטענתו, בכל פעם השיחה נותקה על ידי המסעדה. מאחר שהאב שמע על המסעדה בפרסומת באחת מתחנות הרדיו, הוא החליט להתקשר לתחנה ולספר את הסיפור שלו כדי שילדים נוספים עם צרכים מיוחדים והמשפחות שלהם לא ייפגעו.
לפי התביעה, רבע שעה לאחר הפנייה לתחנת הרדיו, התקשרו אליו מהמסעדה וביקשו להתנצל והזמינו את המשפחה לארוחת פיצוי, אבל ההורים הפגועים סירבו להצעה. "ברי לכל, כי לאחר החוויה הטראומתית, ששורשיה נטועים ברצונה של משפחה תמימה לחגוג יום הולדת לבתה הקטנה והמיוחדת, לא ניתן להגיע למסעדה אשר עוינת כל כך לילדים על הרצף האוטיסטי", נאמר בתביעה.
לטענת ההורים, מאוחר יותר קיבלו טלפון מאדם שהזדהה בפניהם כבעל המסעדה אשר טען בפניהם כי העובד שדיבר איתם הוא עובד פשוט שאינו מבין את השפה וענה במקרה לטלפון. לפי כתב התביעה, ההורים ניסו להגיע עם בעל המסעדה להסדר לפיצוי כספי מוסכם כדי שלא יהיה צורך להגיש תביעה לבית המשפט, אך הצדדים לא הגיעו להסכמה לגבי הסכום הכולל.
לטענת ההורים, לאחר שלא הגיעו להסכמה, בעל המסעדה יזם העלאת פוסט בפייסבוק בו הוא מתאר איך הוא מארח ילדים על הרצף האוטיסטי, וכחודש וחצי לאחר האירוע העלה הפעיל החברתי רועי זיו מירושלים, פוסט שבו הוא כתב שמסעדת אפנדי אירחה 6 ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחה שלהם, שחגגו להם בר מצווה. אירוע המחווה המיוחד היה אירוע סגור של המסעדה, כלומר הילדים לא התארחו בה בזמן פעילות רגילה עם אורחים אחרים במסעדה, כפי שקרה ביום בו האבא של אוריה ניסה להזמין בה מקום וסורב.

"רוצים להעלות מודעות, שכולם יבינו"

"אנחנו רוצים להעלות את המודעות של החברה לילדים ולאנשים עם צרכים מיוחדים בכלל, שבדרך כלל מדירים אותם מהחברה", אמרה אמה של אוריה ל-ynet. "זה שאוריה לא יודעת לדבר או לא יכולה לדבר לא הופך אותה לחצי בן אדם או לבן אדם נחות. אנחנו כחברה צריכים להעלות אותם ולא להדיר אותם, לא לשים אותם לחיות באיזה גטו ולומר להם אל תתקרבו לחברה. לא מזמן ישבנו בגלידריה והבת שלי צעקה. המוכר פנה אלינו ואמר לנו 'או שתשתיקי את הבת שלך או שתלכו מפה'. כמובן שענינו לו ולא הלכנו, אבל לא נחזור אליו בחיים. צריך להעלות את זה למודעות של החברה, שכולם יבינו".
מבעל מסעדת אפנדי, משה עובד, נמסר בתגובה: "אנחנו מסעדה חדשה שנפתחה רק בחודש יוני. מי שענה, לא היה מוסמך לענות ולא הבין מה נאמר לו. האבא של הילדה לא הסביר את עצמו טוב ולא אמר שהילדה שלו על הרצף האוטיסטי אלא אמר רק שהיא צועקת. אנחנו מכבדים ומארחים את כל האנשים, ללא כל מגבלה, בטח לא מתנכלים לנכים. אני והשותף שלי התנצלנו בפני האבא והזמנו אותם לארוחה, אבל הם לא רצו לבוא. לאחר האירוע, דאגתי להזמין ילדים נכים ובני משפחה שחגגו בר מצווה לארוחה חינם אצלי. האבא מחפש לתבוע אותנו ומנסה להוציא מאיתנו כסף".