ענקית הפיננסים וההשקעות גולדמן זאקס מתכננת לפטר אלפי עובדים - כך לפי גורם המעורה בפרטים. ברקע: האינפלציה ברחבי העולם ממשיכה להשתולל והעלאות הריבית ממשיכות לתת את אותותיהן גם על שווקי ההון. אמש בנעילה בוול סטריט: נאסד"ק נפל ב-0.97%, S&P 500 ב-1.11% ודאו ג'ונס ב-0.85%. בסיכום השבועי: השלושה איבדו 2.81%, 2.21% ו-1.79%, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בכך, גולדמן זאקס צפויה להצטרף לגל הפיטורים הענק ששוטף את העולם בשבועות האחרונים, לצד H&M, מטא (פייסבוק), וולמארט, HP, אינטל, מיקרוסופט, סודהסטרים, ישראכרט, פלייטיקה, סיסקו, טוויטר, פורד וחברות נוספות רבות. גם חברות בנקאות ופיננסים מובילות אחרות הודיעו בחודשים האחרונים על קיצוצים, בהן מורגן סטנלי וסיטיגרופ.
1 צפייה בגלריה
גולדמן זאקס
גולדמן זאקס
גולדמן זאקס
(צילום: Gettyimages)
מצב הכלכלה העולמית השפיע גם על חברות ההשקעות, בהן גולדמן זאקס, והוביל לירידה חדה ברווחים. מניית החברה איבדה 12.4% מתחילת השנה, לאחר שהתאוששה מעט מהשפל שנרשם בחודש יולי האחרון - אז רשמה המניה ירידה חדה של כמעט 30%.
יחד עם זאת, מניית החברה עדיין במצב משמעותית יותר טוב מאשר חלק גדול מהחברות האחרות בוול סטריט, בהן ענקיות הטכנולוגיה שספגו מכה קשה במיוחד. כך למשל, מתחילת השנה איבד מדד נאסד"ק 32.4% ומדד S&P 500 נפל בכמעט 20%.
נכון לרבעון השלישי של השנה, גולדמן זאקס העסיקה 49,100 עובדים אשר רבים מהם נוספו במהלך מגפת הקורונה והעליות החדות בשווקים בשנת 2021. גם לאחר הפיטורים הצפויים, מצבת העובדים של החברה צפויה להיות גדולה מכפי שהייתה טרם המגפה, אז העסיקה החברה 38,300 עובדים (נכון לשנת 2019).
נכון לעכשיו, טרם ידוע כמה עובדים בדיוק צפויה לפטר החברה, כאשר ההערכות הן שהמספר הסופי ייקבע בתחילת שנת 2023 והוא עשוי להגיע לכ-4,000 עובדים. זאת, לאחר שרק בחודש ספטמבר האחרון קיצצה החברה כ-500 משרות. במקביל, החברה צפויה לקצץ משמעותית גם את הבונוסים שהיא מעניקה לעובדים.

הריבית ממשיכה לזנק ברחבי העולם

בתוך כך, השבוע הכריז הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או "הפד") על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.5%. זאת, לאחר ארבע העלאות רצופות וחדות במיוחד בגובה 0.75% כל אחת. בכך, הריבית בכלכלה הגדולה בעולם עומדת כיום על 4.25%-4.5% - הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2007. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן המצורף.
בכירי הבנק מעריכים כעת כי העלאות הריבית יימשכו ב-2023, וכי בשנה זו הריבית תעמוד על 5.25% - לעומת 4.75% שהעריכו בספטמבר. שבעה בכירים בבנק סבורים כי הריבית תהיה אף גבוהה מ-5.25%, ושניים מהם נקבו בהערכה של 5.75%. רק שני בכירים סבורים כי הריבית תהיה נמוכה מ-5% בסוף הליך ההידוק המוניטרי.
בכירי הבנק מעריכים כעת כי העלאות הריבית יימשכו ב-2023, וכי בשנה זו הריבית תעמוד על 5.25% - לעומת 4.75% שהעריכו בספטמבר. שבעה בכירים בבנק סבורים כי הריבית תהיה אף גבוהה מ-5.25%, ושניים מהם נקבו בהערכה של 5.75%. רק שני בכירים סבורים כי הריבית תהיה נמוכה מ-5% בסוף הליך ההידוק המוניטרי.
ההחלטה הגיעה יממה לאחר שפורסם כי קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-7.1% בנובמבר, לאחר שגם באוקטובר ירד מדד המחירים לצרכן מ-8.2% ל-7.7% בחישוב שנתי. בתוך כך, האינפלציה בחודש שעבר עלתה בשיעור של 0.1% בלבד, לעומת תחזית של 0.3% ונרשמו ירידות מחירים בין היתר בסעיפי האנרגיה, שירותי האנרגיה, שירותי הבריאות והמכוניות המשומשות.
במקביל, יום לאחר הכרזת הפד הודיעו גם בבריטניה ובאיחוד האירופי על העלאות ריבית נוספות בגובה 0.5%. בבריטניה שיעור הריבית עומד כיום על 3.5% - הגבוה ביותר זה 14 שנה - ובאיחוד האירופי מוכה האינפלציה הריבית נמוכה יותר ועומדת על 2% לאחר ההעלאה.