שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע היום (חמישי) כי חתם על הצו שמבטל את המכס על החלב למשך שלושה חודשים, אחרי שרק לפני שלושה ימים אמר שר האוצר בישיבת סיעת הציונות הדתית כי הוא שוקל מחדש את נושא יבוא החלב לישראל. אחתום על צו שמבטל בהוראת שעה, למשך שלושה חודשים ועד לאחר החגים, את 40% המכס המושת היום על החלב המיובא", אמר שר האוצר. הצו יכלול את כל סוגי החלב, לרבות חלב עיזים, כבשים וחלב בקר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
עוד טען סמוטריץ', כי "בחנתי מספר דרכים לטיפול במחסור, שוחחתי עם החקלאים וים מועצת החלב ושקלתי באחריות ובכובד ראש את הצו. בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השוק גם ביחס לכמות, כדי לבחון את התיקונים ולהבטיח אספקה שוטפת ומחיר אופטימלי של חלב ומוצריו".
1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, יריב כץ, יואב דודקביץ')
לדבריו, "הורדת המכס היא הצעד הנכון כי זו הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ולמיגור המחסור בחלב. בשנים האחרונות נחשפנו יותר מדי פעמים למחסור של חלב במדפים. חלב, כידוע, הוא המוצר הנמכר ביותר בישראל, מוצר צריכה בסיסי והוא חסר על המדפים וזו מציאות שאני לא מוכן לקבל, במיוחד לא בקיץ, כשהילדים בחופש ולקראת חגי תשרי. לכן, היום אנחנו פשוט משנים את המציאות הזאת.
"החקלאות והחקלאים הישראלים חשובים לי מאוד. הם עושים ציונות וללא ציונות מדינת ישראל לא תשרוד. החלטתי זאת כי אני מאמין בחקלאות הישראלית ואני מאמין בציונות שהם מביאים... אני מודע למצוקה שקיימת בתחום בשל חוסר בידיים עובדות, אני מתכוון להרחיב בקרוב את כמות העובדים הזרים. אני ניצב לצד החקלאים הישראלים בכל תוקף", טען שר האוצר.

התנגדות רבה לצו

כזכור, הצו שחולל סערה בענף כשיצא בשבוע שעבר להערות הציבור, כלל ביטול של המכס לייבוא חלב ניגר למשך כדי להתמודד עם המחסור בקרטוני חלב מפוקח. ל-ynet נודע כי משרד החקלאות, האחראי על משק החלב, שסמוטריץ' פרסם את דבר הצו והתרת היבוא ללא התייעצות עמו, מסר לראשונה במסגרת הערות הציבור את עמדתו שמתנגדת לצו.
בנוסף, מועצת החלב, שמתנגדת גם היא, הודיעה כי היא שוקלת לפנות לבג"ץ נגד המדינה על הפרת ההסכם שחתמה רק לאחרונה עם הרפתנים, ובמסגרתו הוגדר מה הם מוצרי חלב שניתן לייבא ולהפחית עליהם מכס - כאשר החלב לא ביניהם.
הנימוק המרכזי של מועצת החלב ושל משרד החקלאות הוא שהחוסר בקרטוני חלב בפיקוח לא נובע ממחסור בחלב גולמי, נהפוך הוא - יש עודפי חלב לרפתנים. לטענתם, המחסור נובע מצמצום ייצור על ידי המחלבות, ולכן אין צורך לייבא חלב - אלא לדאוג לתמרץ את המחלבות לייצר יותר חלב מפוקח.
עוד נודע כי בתגובת משרד החקלאות, החתומה על ידי היועץ המשפטי של המשרד ובאישורו של שר החלקאות, אבי דיכטר, נאמר שהצו שפרסם סמוטריץ' לא הגביל את מחיר החלב המיובא, כך שאין ערובה כי יוצע לצרכן במחיר זהה למפוקח, ומכאן שהיבוא לא יפתור את בעיית החוסר בחלב מפוקח. עוד נאמר כי חלב שאינו מפוקח קיים בשפע על המדפים בסופר, ואין צורך לייבאו.
לטענת המשרד, החוסר הוא במנגנון שיבטיח ייצור של המחלבות וימנע את חוסר הוודאות שלהן בנושא עדכון מחירי המפוקח, שגורם להן להעדיף ייצור מוצרים לא מפוקחים. המשרד הזהיר מפני "תופעת החמאה" שפתחו לייבוא במקביל להוצאתה מפיקוח, מה שייקר את מחירה לצרכן והעשיר את היבואנים.
כמו כן, טען המשרד כי למרות שהחלב בתחום סמכותו, סמוטריץ' לא טרח להיוועץ עם גורמים במשרד לפני שפרסם את דבר הצו. מועצת החלב טענה כי יש כעת הקלה בכושר הייצור מאחר שמחלבת רמת הגולן הגבירה את ייצור החלב המפוקח תחת המותג שלה, ומהשבוע מייצרת 500 אלף ליטר חלב נוספים בקרטון תחת המותג.

חלב מיובא עדיף על טרי?

שחקנים בשוק הייבוא כמו רמי לוי כבר בנו תשתית לייבוא זמני. לוי מתכנן יבוא קטן משתי רפתות בפולין וכבר דאג לבדיקות כשרות שם וצביקה ויליגר, בעל השליטה בויליפוד, נמצא בשלבי היערכות לייבוא חלב מיוון. רק שלא ברור מה טיב החלב שיגיע לארץ. רוב החלב באירופה הוא חלב עמיד ומה שבטוח - בשל משך היבוא - לא מדובר בחלב טרי שנחלב סמוך למכירה כפי שמוכרות פה המחלבות. בנוסף, תוהים בשוק: האם יהיה בכשרות אמיתית שדורשת השגחה של 24 שעות שבעה ימים בשבוע? או בבחינת כל הרוצה לשקר ירחיק עדותו? ושאלת השאלות היא האם המחיר יירד בטווח הרחוק, או כמו החמאה רק יילך ויעלה?
בנוסף, מדובר ביבוא זמני כרגע, אבל אם יהפוך קבוע, עלולה להיות פגיעה באזורי גבול שם ממוקמות רפתות וכן פגיעה במשק החלב בישראל שמספק חומרי גלם לתעשייה ועושה שימוש בענפי חקלאות נוספים. המחלבות יוכלו להפוך בקלות ליבואניות שנסמכות על מדינות זרות שיספקו מזון בסיסי לאזרחי ישראל.
ל-ynet נודע כי בשלב זה תנובה לא תסוג מאחריותה לספק במלוא כושר הייצור שלה את קרטוני החלב שבפיקוח, אבל יש לציין כי אם לאחר התקופה הזמנית של הצו יחליט שר האוצר על יבוא דרך קבע, תנובה עשויה צמצמם כמו טרה את ייצור החלב המפוקח ולהשתמש בקווי הייצור כדי לייצר מוצרים לא מפוקחים, כמו חלב מעושר שיקר יותר.
יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר בתגובה כי "החתימה החד-צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל.
"ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות העלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה, מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד-צדדי ולפגוע במפעל חיים בן עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "שוק החלב הוא שוק מתוכנן. כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב של עליית מחירים ולא ירידת מחירים. בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור. מה שחסר זו הוודאות לכלל העוסקים בענף בכדי להמשיך ולייצר חלב מפוקח ומוצריו. בישראל כושר הייצור גדול מהביקוש בכ-20%, ולכן אין צורך כיום בפתיחה נוספת של השוק לייבוא. הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח. על כן אין ביטחון שהחלב המיובא יימכר במחיר מפוקח לצרכן. פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023, שמטרתו הייתה להקנות את הוודאות לענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי פריפריה מרמת הגולן והגליל בצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה בדרום".