ביום שישי הקרוב תפתח שנת הלימודים, אך המשבר עם ארגון המורים בשיאו ויו"ר הארגון, רן ארז, מאיים שלא לפתוח את שנת הלימודים בתיכונים. לאחר שבשבוע שעבר שוחחנו עם ספיר מוספי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, היום (א') שוחחנו על הנושא ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך.
לדברי הורביץ, הבעיה המרכזית של מערכת החינוך בישראל אינה נוגעת להסכם שכר כזה או אחר, אלא היא ניהולית. "לפעמים, כשיש בעיה במערכת החינוך, מוסיפים עליה עוד שעות לימוד מתוך הנחה שאם משהו לא הצליח - (הוא יצליח) אם נעשה ממנו יותר. זה כמו 'נסע באוטו ונמלא אותו ביותר דלק, אז הוא יסע יותר טוב'. זו תפיסה לא נכונה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
שר החינוך, יואב קיש
(צילום: שלו שלום)
"אני חושב שמי שמסתכל קדימה צריך להסתכל על העובדה שלילדים משעמם מאוד בבתי הספר", טען הורביץ והוסיף: "מערכת התכנים נבנתה אל מול עולם שכבר עבר. הם יושבים ומשננים פרטים מוויקיפדיה לקראת מבחן. 16 מקצועות בחטיבת הביניים - זה מירוץ אינסופי אחרי שינון קצר טווח.
"במדינות אחרות כבר עשו את השינוי הזה ועברו למערכות הרבה יותר עמוקות, עם הרבה פחות משרות לימוד והרבה פחות מורים, כדי להעמיק במה שיש. צריך להחליט מה חשוב, הילדים והמורים לא יכולים להכיל את הכל. ישראל מלמדת הרבה, התלמידים לומדים המון שעות, הרבה יותר מרוב המדינות שאני מכיר, ולא בטוח שהרבה מזה מניב לנו תוצאות".
לטענת הורביץ, המחסור הגדול במורים בארץ נובע בעיקר מניהול כושל של המערכת: "כשאתה מסתכל בממוצע בישראל, יש הרבה מורים, אבל בפועל למנהלת בתי הספר בתל אביב חסרים הרבה מורים. יש עניין של ניהול. מערכת החינוך היא מערכת מורכבת וההוצאה הלאומית על חינוך חצתה את ה-8% - זה הרבה יותר מבמדינות אחרות. המשאבים נמצאים, יש הרבה מאוד כוח אדם, השאלה היא לתוך איזו מערכת אנחנו שולחים את הילדים שלנו ואיך אנחנו מנהלים אותה בצורה חכמה. אפשר ללמוד ממדינות אחרות שמנהלות את זה יותר נכון ויותר יעיל, בסוף צריך להחליט מה חשוב לנו. אי-אפשר גם מורים טובים וגם קבוצות קטנות וגם מקצועות. צריך לבחור, כי כשהולכים על גם וגם אנחנו נשארים 'קירחים' מכאן ומכאן".
ביום רביעי הקרוב, 30 באוגוסט, תתקיים ועידת החינוך השנתית של קבוצת "ידיעות אחרונות", בה ידונו הנושאים הבוערים שעל סדר היום. הוועידה תסוקר בהרחבה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet וגם תועבר בשידור חי ב-ynet.
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה הראשונה בנגן שבפתח הכתבה, או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות.

הריבית תמשיך לזנק?

בהמשך הפרק שוחחנו עם יונתן כץ, כלכלן מאקרו בלידר שוקי הון, על משמעות ההכרזה של יו"ר הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב, או ה"פד") ביום שישי האחרון, בין היתר לקראת החלטת הריבית הקרובה בישראל שצפויה ביום שני הבא (4.9.2023).
3 צפייה בגלריה
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד הפד, ג'רום פאוול, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: דוברות בנק ישראל)
לדברי כץ, "בנק ישראל והנגיד שלנו מאוד מושפעים ממה שקורה בעולם וכמובן שבארה"ב בפרט. יחד עם זאת, אנחנו בהחלט ראינו התמתנות משמעותית באינפלציה אצלנו - כבר חודשיים-שלושה שהמדדים הפתיעו קצת למטה, אפילו לא מעט".
יחד עם זאת, כץ מציין כי הבנק בעיקר מודאג כרגע מהפיחות המשמעותי של השקל בחודשים האחרונים, ברקע החששות סביב ההשלכות הכלכליות של המהפכה המשפטית והמחאה הנרחבת נגדה. "שמענו את הנגיד אומר שבגלל אוסף הפיחות מתחילת השנה היה עודף אינפלציה של 1%-1.5%. הם רואים את שער החליפין בתור גורם עיקרי שמשפיע ומזיז את האינפלציה וזה מדאיג אותם".
אולם, כץ סבור עדיין סבור כי "התחושה שלי היא שבשבוע הבא בנק ישראל יכול להיות סובלני מבחינת פיחות השקל. יהיה מאוד קשה להעלות את הריבית בשבוע הבא כשרואים התמתנות באינפלציה". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.

ראש השנה מתקרב: איך אפשר לחסוך בעלויות האירוח?

לקראת סוף הפרק ולקראת חג ראש השנה שיתרחש בעוד כשלושה שבועות, שוחחנו עם לימור אורן, הבעלים של ריחות וטעמים, מקום של אוכל שלוקחים הביתה המפעיל שני סניפים בנתניה וברמת השרון. כיצד אפשר לחסוך בעלויות שמארחים את המשפחה בחג (בעיקר בצל גל עליות המחירים האחרון), האם יותר זול להזמין או לבשל ומה הישראלים הכי אוהבים לאכול בחג? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה השלישית בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
ארוחת חג. אילוסטרציה
ארוחת חג. אילוסטרציה
ארוחת חג. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אם פספסתם: ביום רביעי עסקנו בהחלטה של משרד העבודה לבטל את האפשרות להיבחן בשפה הערבית - אשר בוטלה שעות ספורות לאחר הפרסום על כך ב-ynet. כתבנו גד ליאור, אשר חשף את הסיפור, סיפר ב"כסף חדש" על הדרגים הבכירים מאוד, גם מתוך הממשלה, שזעמו על ההחלטה והפעילו לחץ לבטלה. וגם: מהן הטענות המטרידות של רוכשי הדירות מ"רום כנרת" שנקלעה לחובות? האזינו לפרק המלא שעלה בסוף השבוע שעבר >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות