8 חודשים לאחר שנחתם מזכר ההבנות לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס על ידי קרן ADQ מאבו דאבי, החברה הודיעה לבורסה הבוקר (ראשון) על ביטול העסקה להעברת השליטה, וניסיון לקדם עסקה למכירת חלק קטן יותר מהמניות. לפי ההודעה, ביטול העסקה נובע מ"המגבלות הרגולטוריות האפשריות אשר היו מתעוררות כתוצאה מרכישת גרעין השליטה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לפני שלושה חודשים פרסמנו כי המעורבים עדיין לא הגישו בקשה לרשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים למתן אישור לעסקה, ומהפיקוח על הביטוח נמסר אז בתשובה לשאלת ynet, כי "עדיין לא התקבלה בקשה להיתר שליטה". גורם המקורב לעסקה טען בזמנו: "הקרן עדיין מחכה לאיתות, שלא התקבל עד כה, מממשלת ישראל שהעסקה אכן רצויה".
1 צפייה בגלריה
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
בית הפניקס בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
בסוף השנה שעברה פורסם כאנטר כי הקרנות האמריקניות סנטרברידג' וגלאטין חתמו על מזכר הבנות למכירת 25% ממניות חברת הביטוח לקרן ממשלתית של אבו דאבי תמורת 2.3 מיליארד דולר. בשל העובדה שהפניקס מנהלת כ-60 מיליארד שקל בכספי פנסיה של ישראלים, העסקה עוררה הרבה סימני שאלה ותיאלץ לקבל את אישור רשות שוק ההון ורשות התחרות שיבדקו את זהות החברה הרוכשת ואת מניעיה.
עוד יצוין כי תהליך קבלת האישור הרגולטורי הוא הליך ממושך וארוך, שכן במסגרתו בודק הרגולטור לעומק את זהות החברה הרוכשת, את מניעיה ואת מצבה הכספי. למעשה, הקרן תצטרך "להתפשט" פיננסית בפני הרגולטור וכל עיכוב בבקשת ההיתר רק יאריך את ההליך.
במסגרת העסקה, הייתה אמורה קרן ההשקעות - המצויה כאמור בבעלות ממשלת אבו ומנהלת כ-150 מיליארד דולר, אותם היא משקיעה בתחומים שונים ובמדינות שונות - לרכוש 25% מהמניות, כאשר מנכ"ל הפניקס - אייל בן סימון, והיו"ר - בני גבאי, היו אמורים במסגרת העסקה לרכוש 2% ממניות החברה.
העסקה הציפה חששות לנוכח העובדה שכספי חסכונות של הציבור יהיו למעשה בשליטה של ממשלת אבו דאבי ונתונים להשפעה של מדינה, שנחשבה עד לאחרונה מדינת אויב של ישראל. מדובר ביחסים "טריים" בעקבות הסכמי אברהם והחשש הוא במקרה שאלו ידרדרו.
היו גורמים בשוק ההון שטענו כי לצורך שמירה על טובת החוסכים, יש להחמיר במיוחד את התנאים לאישור העסקה ולקבוע כי יו"ר החברה יהיה ישראלי וכך גם רוב חברי הדירקטוריון.
יחד עם זאת, יצוין כי העסקה גם יכלה לפתוח הזדמנויות לישראל, ויש שראו בה מהלך אסטרטגי חשוב למדינה לצורך חיזוק היחסים עם אבו דאבי.