בעקבות המחסור שהולך ומתקבע בקרטון חלב מפוקח 1 ליטר, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא יזמן אליו את נציגי המחלבות שטראוס, טרה ומחלבות רמת הגולן, לדיון שתיקח בו חלק גם מועצת החלב, במטרה לבחון כיצד ניתן להגדיל את מספר קווי ייצור של החלב המפוקח, ומה צריך לעשות במטרה לצרף גם את שטראוס ליצרניות החלב המפוקח.
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, מנכ"ל מועצת החלב איציק שניידר פנה אתמול ללביא ולשר הכלכלה ניר ברקת בדרישה לדון בנושא ולמצוא פתרונות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet.
2 צפייה בגלריה
 חלב בפיקוח
 חלב בפיקוח
חלב בפיקוח
מנכ"ל משרד החקלאות לביא, אמר: "אני מקבל כל הזמן תלונות על מחסור בחלב, כל השיטה של החלב בפיקוח צריכה לעבור שדרוג ולהגדיל קווי ייצור נוספים. השאיפה היא שטרה תחזור לשני קווי ייצור, וגם שמחלבות רמת הגולן ושטראוס ייצרו. קיבלתי היום את מכתב מנכ"ל מועצת החלב. אשב עם המחלבות ומועצת החלב, אני מאמין בעבודה מסודרת ובהידברות, ונראה איך אפשר לקדם את הנושא - לסייע למחלבות כדי לייצב את השוק ולמנוע חוסרים.
"המטרה שלנו היא שלאזרחי ישראל תהיה הספקת חלב רציפה על המדפים. זה צריך להיות אינטרס גם של האוצר. אי אפשר לתת לתנובה לשאת בכל הנטל של ייצור חלב מפוקח, זה גם לא בריא שיצרנית אחת תייצר את רוב החלב המפוקח בארץ. אם יש יבואנים בעלי יוזמה לייבוא חלב שייפנו אלינו ונבחן מה ואם ניתן לעשות".
שניים שכבר מתעניינים בכך הם רמי לוי וצביקה ויליגר, בעלי ויליפוד, שמייבא לארץ גבינות ויוגורטים מחו"ל תחת המותג הפרטי שלו "מחלבות יורו". כל אחד בנפרד פועל בדרגים הממשלתיים לאפשר לו לייבא חלב ניגר – ויליגר בקרטוניות מגרמניה, ורמי לוי בבקבוקי פלסטיק מפולין, ממחלבות מהן הוא מייבא את הגבינה הצהובה המוזלת. "צריך ואפשר לייבא חלב", אומר ויליגר. "לא מדובר בחלב עמיד, אלא בחלב שעבר הליך חדשני שמעניק לו אורך חיים של 28 יום".
2 צפייה בגלריה
צביקה ויליגר
צביקה ויליגר
ויליגר. רוצה לייבא חלב
(צילום: אביגיל עוזי)
יש לציין כי עד כה מדיניות הממשלה לא אפשרה יבוא של חלב כהגנה על משק החלב הישראלי, שהוא משק מתוכנן. כלומר, המדינה, ולא המחלבות, היא שקובעת את מחיר החלב (מחיר המטרה) לרפתן ואת מחיר החלב לצרכן. בעוד מחיר החלב לרפתן מתעדכן אוטומטית בהתאם לשינויים בעלויות הייצור, עדכון המחיר לצרכן תלוי בחתימה של שר הכלכלה והאוצר, שמטעמים פוליטיים סירבו לחתום, ולאחרונה חתמו רק על מחצית מגובה העלייה (9%), שנדרשה, ועל כן, טרה, שטענה לחוסר כדאיות כלכלית, צמצמה את הייצור, ומחלבות הגולן, שייצרו חלב מפוקח למותג הפרטי של שופרסל, קרסו, מה שיצר חוסר בשוק.
כמו כן, במסגרת המשק המתוכנן, מועצת החלב מעניקה מכסות ייצור חלב לרפתנים. בישראל לא ניתן להקים רפת ולקבל מכסות ייצור חלב ללא אישור של המועצה, כאשר תכנון המכסות השנתיות נעשה לפי צריכת החלב השנתית בישראל העומדת על כ-1.5 מיליארד ליטר. לכן כדי לייבא חלב צריך רישיון יבוא מיוחד ממינהל הייבוא במשרד הכלכלה בראשות דני טל, שנדרש לצורך כך להמלצה של משרד החקלאות. בנוסף, על יבוא חלב מוטל מכס של 40%. על כך אמר ויליגר: "אני יכול להביא חלב לישראל במחיר מוזל יותר אם המדינה תקצה מכסות יבוא פטורות ממכס לחלב, כמו שעשתה בגבינות הצהובות, לפחות עד שמשק החלב המקומי יתייצב", הוסיף ויליגר.