הבלגן ביונט קרדיט: אחרי שהוצא צו עיכוב יציאה מהארץ עבור צחי אזר, שלמה אייזיק ושי פנסו, מבעלי חברת האשראי החוץ-בנקאי, גם שר האוצר לשעבר משה כחלון, אשר התפטר לאחרונה מתפקידו כיו"ר החברה בצל הפרשייה, נחקר אמש (שני) באזהרה במשך כשעתיים במשרדי הרשות לניירות ערך, בראשה עומדת ענת גואטה - אותה מינה כחלון בעצמו. בחקירה טען כחלון כי לא היה מודע לחשדות הנחקרים בפרשה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות הוציאו בשבוע שעבר את הצו לבעלי החברה בין היתר בשל חשד לעבירות דיווח, שימוש במידע פנים, זיוף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. גם יצחק אביתר, אשר על פי החשד ניהל בפועל את סניף החברה בנצרת ממנו "נעלמו" צ'קים בסך למעלה מ-10 מיליון שקל, נכלל בבקשת הרשות.
3 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
עשוי להיחקר גם. שר האוצר לשעבר, משה כחלון
(צילום: יואב דודקביץ)
בבקשה נגד בעלי החברה נכתב כי "על פי החשד, מעורבים החשודים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לחברה הפרטית אשר אזר, אייזיק ופנסו הינם חלק מבעלי השליטה בה, ו/או לטובת שימושיו של אזר".
לפני כשלושה שבועות הודיעה החברה על פיטוריו של המנכ"ל לשעבר אזר בגין "הפרת אמונים כלפי החברה", כך לטענתה. יחד עם זאת, אזר ממשיך להיות חלק מבעלי החברה (כ-12.5%) ולכהן כדירקטור בה.
3 צפייה בגלריה
לנציאנו, אזר והחולצה החדשה
לנציאנו, אזר והחולצה החדשה
"נטל מהחברה כספים לצרכיו האישיים". צחי אזר, לשעבר מנכ"ל יונט קרדיט ומבעליה
(צילום: יח"צ)
ברשות טענו עוד כי "על פי החשד, פעלו המעורבים במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה נמצאים בבעלותה ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה החברה, במסגרתן הוצאו כספים מהחברה הציבורית שלא כדין וללא האישורים הנדרשים. פעילות זאת נעשתה בין היתר תוך רישום כוזב במסמכי החברה וזיוף מסמכים.
"בנוסף, על פי החשד, במהלך התקופה הרלוונטית ביצע אזר עסקאות במניות החברה באמצעות חשבונו הפרטי וביחד עם אייזיק ופנסו גם בחשבון החברה הפרטית בה הם בעלי השליטה, וזאת תוך שימוש במידע פנים שהחזיקו באותו מועד בנוגע להתנהלות החשודה האמורה שכללה אירועים מהותיים וחמורים שהתרחשו בחברה".
בתוך כך, סיכמו ברשות כי "בשל חומרת העבירות והסנקציה החמורה הקבועה בגינן, מתקיים במקרה דנן חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה וכן חשש ממשי להימלטות מאימת הדין. לכן נבקש מבית המשפט לשחרר את החשודים בתנאים מגבילים". הבקשה אושרה כאמור ונאסר על כל החשודים לצאת מהארץ למשך 180 יום, לצד ערבויות שעליהם להפקיד בסך של 650 אלף עד 1.35 מיליון שקל כל אחד.

עוד 50 מיליון שקל "נעלמו"

במקביל, בהמשך לדיווחי החברה בשבועות האחרונים על "אי-התאמות כספיות" ובצל חשדות הרשות, יונט קרדיט דיווחה לבורסה כי "מבדיקות שבוצעו לבקשת הדירקטורים הבלתי תלויים בחברה עולה, לכאורה, כי במקביל לביצוע עסקת ההקצאה לבעלי השליטה, ביצעה החברה עסקאות במסגרתן הועברו מהחברה ל'יונט הפרטית' (חברה פרטית בבעלות פנסו, אייזיק ואזר - ד.ר.) כ-50 מיליון שקל במסווה של עסקאות הלוואה לצדדים שלישיים, אשר, כפי הנראה, לא אושרו כנדרש על פי הדין ולא דווחו לציבור".
3 צפייה בגלריה
שלמה אייזיק
שלמה אייזיק
"ממשיך להאמין בחברה". שלמה אייזיק, מבעלי יונט קרדיט
(צילום: עוז מועלם)
בחודש שעבר דיווחה החברה כי הגיעה להסכמה עם בעלי השליטה לכיסוי חשיפות שנגרמו בשל הלוואה שנתנה החברה בסך 37.2 מיליון שקל ולא הוחזרה לה ובשל המחאות (צ'קים) בסך מיליוני שקלים נוספים ש"נעלמו" מסניף נצרת. אולם, כמה ימים לאחר מכן הודיע אייזיק כי הוא חוזר בו מההתחייבות.
בצל הפרשייה, הודיעה הבורסה בתל אביב על השעיית המסחר במניית החברה ואף על גריעתה מהמדדים ת"א פיננסים, ת"א ביטוח ושירותים פיננסים, ת"א AllShare ות"א צמיחה.
עו"ד ערן שחם-שביט, בא כוחו של שלמה אייזיק, מסר בתגובה כי "שלמה התייצב הבוקר במשרדי הרשות ופירט את הידוע לו מתוקף כהונתו כדירקטור בחברה. שלמה השיב לכל השאלות שנשאל. באופן כללי, אבקש להדגיש כי חלק ניכר מהנושאים כלל לא שוקפו בפני מר אייזיק בזמן אמת וחלק אחר מהנושאים הוא זה שדרש ודחף את הדירקטוריון לבדוק ולברר. שלמה ממשיך להאמין בחברה ובעסקיה והוא משוכנע שהחברה תחזור למסלול של הצלחה ורווחיות. עם תום החקירה היום שוחרר שלמה אייזיק לביתו".
עו"ד נתי שמחוני, בא כוחו של כחלון, מסר בתגובה: "מר משה כחלון מברך על החקירה ומשתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן מלא. אנו סמוכים ובטוחים שבסיומה, המסקנה היחידה תהא שלא דבק כל רבב ביושרתו. אף לא אחד יכול לחלוק על יושרו וטוהר דרכו של מר כחלון. כל חייו קודש לכלל ואיש של עשייה ציבורית הוא. כך, גם התנהלותו כיו"ר חברת יונט קרדיט היתה למען הציבור וכשטובת הכלל לנגד עיניו".
מחברת יונט קרדיט עצמה לא נמסרה תגובה.