מהפכת הבינה המלאכותית (AI), אשר הואצה משמעותית בחודשים האחרונים עם השקת ChatGPT של מיקרוסופט ו-Bard של גוגל, לא מאחרת לתת את אותותיה גם בשוק ההון. בשבוע שעבר שורה של יצרניות ומתכננות שבבים מובילות ברחבי העולם, אשר מספקות שבבים קריטיים לאותה תעשייה ולכן צפויות להרוויח מההתפתחויות בתחום, זינקו בוול סטריט: אנבידיה קפצה ב-24%, AMD ב-21% ומארוול טכנולוגיות ב-44%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בהתאם, מדד חברות השבבים האמריקני רשם השנה זינוק של כ-40% ובכך השלים עלייה חדה של כ-64% מאז השפל שרשם באוקטובר אשתקד.
3 צפייה בגלריה
nvidia
nvidia
אנבידיה
(צילום: shutterstock)
ברקע לעליות האחרונות, שלוש החברות פרסמו בשבועות האחרונים את דוחותיהן הכספיים לרבעון הראשון של 2023, מהם עולה כי התוצאות לא רק השתפרו ברבעון החולף, אלא גם צפויות להמשיך ולתמוך בפעילות חברות השבבים גם בעתיד.
אנבידיה היא אחת הדוגמאות המובהקות למגמה בתחום: לאחר תקופה שבמסגרתה צנחה המניה, בין היתר ברקע ירידת קרנה של תעשיית הקריפטו (הדורשת גם היא כוח מחשוב משמעותי), נראה כי החברה איתרה את התעשייה הבאה שתעשה שימוש בשבבים הגרפיים המתמקדים שלה. בכך, החברה רשמה השנה זינוק אדיר של כ-170% והפכה לאחת מחמש החברות הגדולות ביותר במדד במדד S&P 500 (המאגד 500 מהחברות הגדולות ביותר בשוק האמריקני), לצד אמזון, אלפבית (גוגל), אפל ומיקרוסופט.
בתוך כך, אנבידיה חשפה הבוקר מחשב-על בשם Israel-1, ששוויו מוערך במאות מיליוני דולרים. לדברי החברה, מדובר במחשב-על החזק ביותר בישראל, ובאחד ממחשבי העל החזקים ביותר בעולם. הוא כולל 2,048 מעבדים גרפיים מסוג H100 ו-2,560 שבבים מסוג BlueField-3 DPU שפותחו בישראל. המטרה המוצהרת של מחשב העל החדש הוא לשמש לשיתופי פעולה עם התעשייה, למחקר ופיתוח פנימי, וכן כתצוגת תכלית לבניית מחשבי-על מבוססי פלטפורמת Spectrum-X החדשה של אנבידיה.

הגניבות בחנויות עולות, והרווחים צונחים

לצד ענקיות השבבים שזינקו כאמור, היו גם חברות שעבר עליהן שבוע קשה במיוחד. כך למשל, חברת אולטרה, מפעילת חנויות למוצרי טיפוח אישי מהמובילות בארה"ב, צנחה בכ-14% במסחר בשבוע שעבר והשלימה ירידה של כ-24% מהשיא שרשמה בתחילת החודש.
ברקע, דוחות החברה סימנו התכווצות בשולי רווח, הנובעים מירידה ברמות המלאי כתוצאה מגניבות גוברות בחנויות החברה. בנוסף, החברה החמיצה את יעדי המכירות והרווח התפעולי ביחס לנתון המקביל אשתקד.
חברה נוספת שצנחה בשבוע שעבר הייתה דולר טרי ("הכל בדולר" האמריקנית), אשר איבדה כ-11% משווי המניה. מדובר באחת ממפעילות רשתות הדיסקאונט הקמעונאיות המובילות בארה"ב, המחזיקה בלמעלה מ-8,060 חנויות בארה"ב ו-7,000 חנויות נוספות ברחבי העולם, רובן תחת המותג DollarTree.
3 צפייה בגלריה
רשת Dollar Tree האמריקנית
רשת Dollar Tree האמריקנית
מגפת עכברושים וזינוק בהיקף הגבינות הפילו את המניה. רשת Dollar Tree האמריקנית
(צילום: shutterstock)
החברה התרסקה לאחר הדוחות ונסחרת ברמה נמוכה בכ-18% מהשיא השנתי שנקבע ביולי אשתקד, ברקע מעבר הצרכנים למוצרים זולים המתאפיינים בשולי רווח קטנים יותר, לצד זינוק בעלויות המשפטיות בעקבות מגפת עכברושים באחד ממעפליה של החברה ועלייה בהיקף הגניבות בחנויות.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.