"מחירי מוצרי קוקה קולה בישראל גבוהים בעשרות אחוזים לעומת מוצרים זהים בארופה, אין הצדקה לעליית מחירם". כך טען הלילה (בין שני לשלישי) שר הכלכלה, ניר ברקת, שפתח חזית מול קוקה קולה ישראל (החברה המרכזית למשקאות), לאחר שזו הודיעה על העלאת מחירים רוחבית לכלל משקאותיה, החל מקוקה קולה ועד לבירה, בשיעור של כ-6.7%. אמש פרסם השר הודעה לתקשורת ובה נכתב שזימן את ראשי הקמעונאים בישראל והודיע להם שלא יקבל עליית מחירים "לא מוצדקת" ערב החג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לטענת ברקת, אין שום הצדקה לעליית מחיר, בזמן שמחירי תשומות המזון (מחירי הסחורות בעולם) ומחירי ההובלה הימית, ירדו. בתוך כך, השר הורה לאנשי משרדו לקדם מהלך שיאפשר יבוא מאסיבי של מוצרי קוקה קולה ביבוא מקביל מאירופה, ללא צורך בתווית בשפה העברית - כפי שמחייבת התקינה כיום.
1 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, הסיכויים שהצעת השר תעבור הם קלושים, שכן הוא צפוי להיתקל בראש ובראשונה בהתנגדות של משרד הבריאות, מטעמי בטיחות הצרכן, ובנוסף מתן פטור מתווית בעברית לקוקה קולה תגרור ככל הנראה דרישה ליבוא בתנאים דומים לכל סוגי המצרכים, ללא אפליה לטובת היבוא המקביל של קוקה קולה.
עוד יצוין כי החברה המרכזית למשקאות שמחזיקה בזיכיון קוקה קולה בישראל היא חברה פרטית, שנתוניה הכספיים לא נחשפו, ולכן אין מידע לגבי רווחיה, בניגוד לשאר חברות המשקאות הגדולות בישראל כמו טמפו ויפאורה.
בהקשר ישיר לכך, משרד הכלכלה פרסם השוואת מחירים בין קוקה קולה ישראל לבין מחירה בעולם וברשות הפלסטינית - שם פועל זכיין אחר. לפי ההשוואה, בקבוק קוקה קולה זירו של 1.5 ליטר נמכר בישראל במחיר של כ-8.6 שקלים, בעוד ברשות הוא נמכר ב-3.56 שקלים בלבד - פער של כ-60%.
עוד עולה מההשוואה של אגף האסטרטגיה במשרד, המבוססת על מחירים שנאספו מאתרי אונליין במדינות שונות, כי קולה זירו 1.5 ליטר בספרד עולה 6.61 שקלים, בבריטניה 6.32 שקלים, בצרפת 6.22 שקלים, בקפריסין 8.9 שקלים, ביוון 6.7 שקלים ובגרמניה 7.4 שקלים. אולם, יש לציין שמדובר בהשוואה ברוטו - ללא התחשבות בגובה המע"מ בכל מדינה, במס פיקדון וכו'.
מהנתונים עוד עולה כי הפער בין בקבוק קוקה קולה זירו 1.5 ליטר בישראל לאירופה עומד בממוצע על 16% ובקוקה קולה רגיל על כ-15%, כשהמדינה הזולה ביותר במארזים המשפחתיים היא ספרד עם 6.58 שקלים בלבד לבקבוק.
בתוך כך, אמש נודע ל-ynet כי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נתקל בסירוב מוחלט של המפלגות החרדיות להצעה להשאיר חלק מהמס על המשקאות הממותקים, ולכן הוא מחתכוון לחתום בתוך ימים על ביטולו המוחלט, על אף אזהרות ארגוני הבריאות.
החברה המרכזית למשקאות מסרה בתגובה כי "נתוני משרד הכלכלה אינם נכונים. מנתוני נילסן וסטורנקסט ניתן לראות כי מחירי קוקה קולה בישראל הינם מהנמוכים מבין המדינות המובילות בעולם, כולל מהמחיר הממוצע באירופה, וזאת למרות שמעל הכל מושפע המחיר בישראל מעלות מיסי המדינה וממחיר הפיקדון על הבקבוק, שהינו מהגבוהים בארופה".
בנוסף, בחברה מציגים נתון של נילסן, לפיו ללא "מס הסוכר", ללא מע"מ וללא פיקדון על הבקבוק, היה המחיר הממוצע בישראל עומד על 3.74 שקלים ל-1.5 ליטר, בעוד באיטליה בנתונים דומים, המחירעומד על 3.34 שקלים, בספרד על 4.16 שקלים ובבריטניה על 6.19 שקלים.