ארגוני המעסיקים והעצמאיים פועלים לקיצוץ תקופת הבידוד לעובדים בתעשיות חיוניות בכפוף לבדיקת קורונה שלילית. כמו כן, הארגונים מפעילים לחצים כבדים להקל בסגר החל מיום ראשון הקרוב ולהמנע מהארכתו בשבוע נוסף לפחות, בהתאם להודעת ראש הממשלה אמש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפגישה שקיימו הבוקר (שלישי) נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, בהשתתפות מנכ״ל תנובה, אייל מליס, ומנכ"ל אסם, אבי בן אסייג, הודיעו כי גיבשו הצעה, לפיה עובדים בתעשיות החיוניות יוכלו להשתחרר אחרי 10 ימי בידוד ובכפוף לבדיקת קורונה שלילית, ושאר האוכלוסייה תוכל להשתחרר אחרי 12 ימי בידוד. ח"כ האוזר הציע לבחון את ההצעה כבר לפני שבועות אחדים, לאחר שמשרד הבריאות החליט שתקופת הבידוד לא תקוצר.
2 צפייה בגלריה
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
(צילום: עמית הובר)
"הקיצור נדרש בהקדם על מנת להיערך לחורף, בו השילוב של השפעת והקורונה צפויים להגדיל את מספר הבידודים וההיעדרויות ולסכן את יכולת המשק לפעול ואף להביא למחסור אפשרי במוצרים חיוניים", אמרו תומר והאוזר.
כיום, בין 5% ל-8% מכוח העבודה נמצא בבידוד. התעשייה הישראלית פועלת תחת תוכנית "מגן תעשייה", הכוללת מספר מרכיבים לקטיעת שרשרת ההדבקה, לרבות מערך חקירות אפידימיולוגיות הנותן מענה באופן מיידי, ואכן שיעורי ההדבקות בתעשייה הינם אפסיים. יצויין כי צרפת החליטה כבר על קיצור משך הבידוד לשבעה ימים.
תומר: "ימי הבידוד הרבים משתקים את יכולת המשק לפעול. זה נכון גם לעסקים קטנים וגם לעסקים גדולים. זאת עוד לפני הגעת החורף שיביא איתו שפעת ומחלות נוספות שיוסיפו היעדרויות. לכן יש לעדכן את השיטה שתאפשר למשק לפעול לצד הקורונה ולעסקים החיוניים לתפקד תוך שמירת ההמשכיות העסקית".
2 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
צבי האוזר
(צילום: עידן ארבל )
האוזר הוסיף כי "אני מציע להקצות כ-10,000 בדיקות ביום עבור העובדים החיוניים ולאפשר קיצור של מספר ימי הבידוד ל-10 ימים בכפוף לבדיקה שתוצאתה שלילית. בעבור שאר האוכלוסיה, ככל שנגיע ליעד של 1,000 נדבקים ביום, ובהינתן שאפשר יהיה לבצע עד כ-80 אלף בדיקות בממוצע ביום, יהיה אפשר לקצר את מספר ימי הבידוד ל-10".
בינתיים, פרסמו אמש ראשי המגזר העסקי, ההסתדרות והשלטון המקומי תוכנית ליציאה מהסגר שבמרכזה הקלה משמעותית מהירה על המגזר העסקי וצירוף נציגיהם לוועדה שתנהל את הצד הכלכלי של משבר הקורונה. במרכז התוכנית, החזרת המשק לפעילות על פי מתווה של רמזור לפי אזורים. במקום שבו התחלואה נמוכה - יחזור המגזר העסקי במהירות לפעילות מלאה.
לפי נתוני שירות התעסוקה, מאתמול (שני) ועד היום בשעה שבע בבוקר נרשמו 5,188 דורשי עבודה חדשים. מאז 17.9.2020, יום לפני ערב ראש השנה וכניסת ההגבלות, נרשמו בשירות התעסוקה 219,016 דורשי עבודה - מהם 196,298 עקב יציאה לחל"ת ו-22,718 מסיבות אחרות. עבור 157,592 מתוכם זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ (72% מהנרשמים בגל הזה). כיום רשומים בשירות התעסוקה 947,216 דורשי עבודה, מהם 604,077 בחל"ת.
זהו היום השני ברציפות שבו שירות התעסוקה מדווח על ירידה משמעותית במספר דורשי העבודה החדשים מאז הגל הנוכחי, יתכן שעקב ימי חול המועד המתאפיינים ממילא בפעילות מצומצמת.