רשת בתי הכלבו מייסי'ס מתחילה לראות את האור בקצה המנהרה. על פי המנכ"ל ג'ף גנט, מבצע ההתחסנות בארה"ב שתפס תאוצה מאז כניסת ממשל ביידן כבר נתן את אותותיו בפעילותה של ענקית הקמעונאות. "אין ספק שהחיסון מתחיל להשפיע", ציין שלשום גנט בראיון לתוכנית Mad Money של ג'יימס קריימר ברשת CNBC. "אנחנו עדיין נוקטים גישה זהירה ושמרנית יותר לגבי השנה הזו, אבל אנחנו נכנסים לרבעון הזה עם מומנטום חיובי", הדגיש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברבעון הרביעי של 2020 נרשמה עלייה של 10% בקניות של הלקוחות הוותיקים של מייסי'ס ובמקביל הרשת הגיעה לשבעה מיליון לקוחות חדשים, ארבעה מיליון מהם באמצעות הפלטפורמות הדיגיטליות. לפי גנט, העלייה הזו נגרמה בעיקר בזכות כניסה של צרכנים צעירים יותר לחנויות המקוונות, כאשר הוצאותיהם על מוצרים של מייסי'ס היו גבוהות ב-8% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. עוד אמר, כי חלק מהמומנטום החיובי נרשם בזכות כסף ההליקפוטר שפיזר הממשל הפדרלי כצ'קים שנשלחו ישירות למשקי הבית האמריקנים.
2 צפייה בגלריה
מייסי'ס
מייסי'ס
מייסי'ס
(צילום: בלומברג)
"הם צעירים ומגוונים יותר", אמר על הלקוחות החדשים של מייסי'ס. "החדשות הטובות הן שהלקוחות הוותיקים חוזרים גם הם בזכות החיסונים. אנחנו מתחילים לראות את הפעילות בפלטפורמות הדיגיטליות וגם בחנויות".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל מייסי'ס, ג'ף גנט. "נכנסנו לרבעון הזה עם מומנטום חיובי"
מנכ"ל מייסי'ס, ג'ף גנט. "נכנסנו לרבעון הזה עם מומנטום חיובי"
מנכ"ל מייסי'ס, ג'ף גנט. "נכנסנו לרבעון הזה עם מומנטום חיובי"
(צילום: בלומברג)

"שמרנו את נתח השוק שלנו"

מייסי'ס דיווחה כי המכירות המקוונות צמחו ב-25% בשנה החולפת משישה מיליארד דולר ב-2019, כאשר החברה מקווה להגדיל את הסכום הזה ל-10 מיליארד דולר במהלך שלוש השנים הקרובות. כתוצאה מהנהירה לאינטרנט, התעצמו האתגרים שניצבים בפני הקמעונאית בחנויות המסורתיות, אך בכוונת מייסי'ס למנף את הפלטפורמות הפיזיות כך שישמשו אותה כמרכזי אריזה עבור ההזמנות המקוונות. לפי גנט, 25% מההזמנות עבור הלקוחות המקוונים נאספים בחנויות הפיזיות הקיימות.
"מה שאנשים אולי לא יודעים, זה שאנחנו מספר שתיים בקטגוריות שלנו במדינה ואנחנו הצלחנו לשמר את נתח השוק שלנו ב-2020. הדיגיטל מתאפשר דרך החנויות הפיזיות", סיכם. עם זאת, לא הכל ורוד. החודש דווח כי מייס'יס תסגור את חנות הדגל שלה בווטר טאוור פלייס באזור הקניות מגניפיסנט מייל בשיקגו. המהלך לא הגיע בהפתעה, שכן עוד לפני פרוץ המגפה הודיעה מייסי'ס על כוונתה לסגור 125 חנויות פיזיות במסגרת תוכניתה העסקית ארוכת הטווח. עבור אזור הקניות הפופולרי של שיקגו, הסגירה הזו היא מכה קשה והיא מתווספת לסגירה של חנות הדגל של גאפ, שהתפרסה על פני שלוש קומות.
גם בשדרה החמישית במנהטן מורגשת מגמה דומה, כאשר נכון לחודש פברואר נסגרו בה 32 חנויות העומדות כעת ריקות. המגמה הזו נרשמה לצד העלייה במכירות המקוונות, אך גם בגלל היעדר תיירים בצל המגפה הגלובלית. כתוצאה, דמי השכירות בשדרה החמישית צנחו בכ-25% במהלך המגפה ממחירי השיא שנרשמו ב-2017. אם תימשך מגמת סגירת החנויות במגניפיסנט מייל בשיקגו, גם שם צפויה ירידה בדמי השכירות.
במקביל לסגירות הללו, ובמהפך דרמטי מ-2020, רשתות גדולות בארה"ב מתכננות לפתוח השנה חנויות פיזיות חדשות. על פי נתוני קורסייט ריסרץ', קמעונאים הודיעו על 3,199 פתיחות מתוכננות ו-2,548 סגירות. לשם השוואה, בשנה שעברה נרשמו 8,953 סגירות ו-3,298 פתיחות, זאת בעקבות פגיעת מגפת הקורונה שהביאה לעשרות קריסות של עסקים.

חנויות חדשות לגאפ וספורה

כעת, בזכות מבצע החיסונים והצ'קים מהממשל, שסיבוב שני שלהם צפוי בימים אלה, פדרציית הקמעונאות הלאומית צופה צמיחה של בין 6.5% ל-8.2% במכירות השנה, זאת ברקע צמיחת הכלכלה שמתרחשת בקצב המהיר ביותר מזה שני עשורים.
ספורה שבבעלות LVMH דיווחה החודש על תוכניתה לפתוח למעלה מ-60 חנויות עצמאיות, רובן לא בקניונים. בנוסף, הרשת תפתח כ-200 דוכנים בסניפים של רשת בתי הכלבו קוהל'ס. אמריקן איגל, שרשמה זינוק במכירות של מותג ההלבשה התחתונה Aerie ובגדי פנאי לנערות ונשים צעירות, צופה כי תפתח כ-60 חנויות Aerie השנה, ובהן גם כ-30 שישווקו את מותג הספורט והפנאי החדש שלה, OFFLINE.
"רוב הקמעונאים ששרדו את תחילת הקורונה מבקשים להחזיר לחיים את החנויות שלהם", ציין ביל ריד, סגן נשיא בכיר בחברת הברוקראז' ריטייל ספשאליסטס, שצוטט ב-CNBC. "הביקושים לחנויות חדשות חזקים מאוד כעת. הרצון לסגור פערים גורם לכולם לתפוס קצב".