על רקע המעבר של שכירים רבים לעבודה מהבית בעקבות משבר הקורונה, עולה שוב ושוב סוגיית ההחזרים על ההוצאות ממס הכנסה. ברשות המיסים אמנם אומרים כי הם פועלים בימים אלה לבחון היבטים שונים של מיסוי בעולם העבודה, אך בינתיים מתגברות הקריאות לשינוי המצב שבו "העובדים למעשה מממנים את המעסיקים שלהם".
"דיני המס בישראל אינם תואמים את המציאות בכל הנוגע להכרה בהוצאות של עובדים שכירים שעובדים מהבית", מסביר באולפן ynet דרור חפצדי, רואה חשבון ומשפטן שערך נייר עמדה בנושא יחד עם עו"ד דניאלה גבאי. "מאות אלפים עובדים מהבית, אין ספק כי עלויות משקי הבית עולות, כשבמקרה הזה אנו מדברים על הוצאות בגין חשמל, תקשורת, מים. עובדים שנאלצו בעל כורחם לעשות שינויים פיזיים בדירה שלהם כדי להפוך אותה למשרד נייד. מדובר במצב אבסורדי שבו העלות נחסכה למעסיק וגולגלה לעובד".
1 צפייה בגלריה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
(צילום: Shutterstock)
ואכן, סעיף 17 בפקודת מס הכנסה מאפשר קיזוז הוצאות על עבודה מהבית, ובעוד שההנחה הרווחת היא כי ניכוי הוצאות מותר רק לעצמאים, בפועל, לפחות על הנייר, הפקודה מאפשרת גם לשכירים לעשות זאת. זאת משום שהסעיף מתייחס ל"אדם" ולא לשכיר או לעצמאי. מאחר שההוצאות המותרות בניכוי הן רק אלו שהוצאו במטרה לייצר הכנסה, בעוד שבעל עסק מנכה כמעט את כל הוצאות העסק מההכנסות, ביצוע הפרדה בין הוצאות לצורכי עבודה ומחיה אצל שכיר שעובד מהבית (בדומה לעצמאי שעובד מביתו) הוא מורכב יותר, שכן הוצאות הבית הן הוצאות מעורבות.
חפצי מסביר כי "דיני המס בישראל שייכים לשיטה הישנה שבה עובד קם בבוקר, הולך לעבודה וחוזר הביתה. יש הפרדה מוחלטת בין מה שקורה בעבודה ובבית. המציאות השתנתה השנה, והעיקרון המנחה של דיני המס אומר שכל סכום שעובד מקבל, אלא במקרים מיוחדים, ישולם לו דרך תלוש השכר וישולם מס עבורו".
ומה קורה בעולם? "ערכנו מחקר מאוד מקיף על מה שקורה בעולם, ושם מסתבר שהגיבו מהר מאוד למציאות המשתנה. בבריטניה, לדוגמה, כבר באפריל העלו רשות המיסים יחד עם הממשלה ממשק מאוד פשוט למשתמש, שבו עובדים יכולים להתקזז בהוצאות בגין עבודה מהבית. הוצאות שניתן ליחס אותן במישרין וניתן לגבותן במסמכים.
"באוסטרליה, למשל, נקבע ששני שקלים עבור כל שעת עבודה של עובד מהבית יהיו הכנסה פטורה בתלוש השכר של העובד והוא לא יצטרך לשלם עליהם מיסים. נעשה דוגמה מספרית קטנה: עובד בישראל מרוויח עשרת אלפים שקלים בחודש, ומשלם מיסים בגין כל עשרת אלפים השקלים הללו, שנחשבים לו הכנסה חייבת במס. באוסטרליה, לעובד שמרוויח את אותו הסכום - שלוש מאות וחמישים שקלים יוכרו לו לצורך מס ויפחיתו את הכנסתו החייבת לצורך מס. כלומר, העובד האוסטרלי ישלם מס על 9,650 שקלים בלבד".
לסיכום, אומר חפצי כי "לדעתנו מדובר בעיוות וחוסר צדק משווע, שכירים נשארו במקרה הזה מאחור. מוטב יהיה אם במשרד האוצר יתקנו את העיוות הזה יחד עם רשות המיסים".
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "אנחנו עדיין בוחנים את ההשלכות השונות של משבר הקורונה על שוק התעסוקה בכל ההיבטים שלו ללמ"ס, בכלל זה גם את הנושא של עבודה מהבית, וטרם גובשו מסקנות בעניין".