הפסד בסך 40 מיליון דולר לחברת ישראייר ברבעון ראשון של 2020, כך עולה מדו"חותיה הכספיים המתפרסמים היום (ג'). זאת לעומת חמישה מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ותוך שהיא נאלצת להפחית מהונה העצמי 30 מיליון דולר. מחזור המכירות של הקבוצה ברבעון הראשון של 2020 הסתכם בכ-75 מיליון דולר לעומת 81 מיליון דולר אשתקד. בקופתה נשארו מיליונים בודדים בלבד.
מדו"חות ישראייר עולה עוד כי ההפסד הישיר ממשבר הקורונה ברבעון הגיע לכ-10 מיליון דולר ברבעון. ישראייר אמנם הפסיקה את הטיסות המסחריות לחו"ל בעקבות משבר הקורונה, אך המשיכה להפעיל את הקו לאילת, החזירה לארץ כ-7,500 ישראלים בטיסות חילוץ, והפעילה טיסות מטען. אך השבוע הודיעה כי החברה כי היא מדממת ולכן בעוד שבועיים תחדל לטוס גם לאילת.
ישראייר מטוס איירבוס A320ישראייר מטוס איירבוס A320
ספגה הפסדים. ישראייר
(צילום: דני שדה)
אורי סרקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר היום כי אם הממשלה לא תגבש מתווה ברור לגבי החזרת הטיסות לחו"ל זהו קץ לתעופה הישראלית, והביע חשש כי ישראייר תצטרך להיסגר בסופו של דבר.
לדבריו, "אירופה נפתחה לטיסות, ריינאייר מפעילה כבר מאות טיסות ואפילו בבריטניה הודיעו כי יטוסו מיולי. אם לא יפורסם מיידית מתווה לפתיחת השמיים זהו קץ לתעופה הישראלית". עוד אמר כי אנשים "נדבקים בקורונה במרכולים, בקניונים , ולא סוגרים אותם, אז למה לא מתירים טיסות?". סירקיס קרא לממשלה להתאים את היקף הסיוע לדחייה של פתיחת השמיים למחצית אוגוסט, כשגם תאריך זה בספק .
מהדו"חות עולה כי ההפסד הגולמי ברבעון הסתכם במיליון דולר למול רווח של 4.8 מיליון דולר אשתקד - שחיקה המיוחסת ברובה למשבר הקורונה וגם לסגירת שדה דב בתל אביב. הנהלת ישראייר החלטה לבצע הפרשות לשווי המטוסים, מלאי החלפים, ומוניטין של חברות בנות: בסך הכך הופחתו כאמור מהונה העצמי של החברה כ-30 מיליון דולר.