חודש הקניות מגיע היום (רביעי) אל אחד השיאים שלו: יום הרווקים הסיני שבו מציעים האתרים בסין מבצעים והנחות גדולות, לצד יום המבצעים המקומי שופינג איי אל, שהחל אתמול רשמית. בדואר ישראל ובחברות האשראי כבר נערכים והתחזית שלהם היא ש-15 מיליון חבילות יגיעו לארץ בעלות של כ-15 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
כרטיס אשראי
כרטיס אשראי
קניות אונליין. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אבל לא כולם חוגגים. הסוחרים בארץ חוששים שבנוסף לקורונה, תימשך הפגיעה הקשה בהם ורכישות שהיו יכולות להיעשות בארץ יעברו לסין. "אני פונה לציבור: במוצרים שבהם ההפרשים בין ישראל לחו"ל לא גדולים - קנו בארץ", אומר דני אלחרר, יצרן אופנה ישראלי שמייצר בארץ וברשות הפלסטינית לרשתות אופנה ישראליות כמו אורבניקה, טרמינל X ודיוטי מוטי.
"תנו את הפרנסה למוכר מאופקים שיהיה לו כסף בסוף היום כדי לקנות לילד שלו פלאפל, שגם הוא עסק מקומי. ואני כיצרן ארוויח שני גרוש ולא הבעלים של עלי אקספרס. הכסף הזה חסר במחזור. אתם מכורים לקניות, אבל כבר אין ערבות הדדית לכלום. מוכרים אותנו בשביל פער של 7 שקלים".
במקביל, יצרנים מקומיים, עסקים קטנים ויבואנים גדולים כמו קסטרו קראו לבטל את הפטור ממע"מ על קניות בחו"ל בשווי נמוך מ-75 דולר, כדי לתמוך בתוצרת ישראל ובעסקים ישראליים יותר מתמיד לנוכח משבר הקורונה והחנויות הסגורות בקניונים.

מה כדאי לקנות בארץ?

לטענת עסקים קטנים, הם נפגעו גם מכך שעסקים גדולים יצאו בהנחות לכבוד שופינג איי אל מוקדם מהצפוי. כך, למשל, דלתא יצאה במבצעים כמה ימים לפני החג ורנואר החלה להציע מבצעים כבר ביום ראשון. "לעסק קטן זה לא הוגן, כי הם מחסלים אותנו כך. כולם היו אמורים להתחיל במבצעים באותו תאריך", טוענים גורמים בענף האופנה.
3 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
עם זאת, אפשר לראות שבאתרים ישראליים רבים לא הבינו את מהות החג ומציעים הנחות של 10% ו-20%, הנחות רגילות שניתנות מדי פעם במשך השנה, בעוד המהות של נובמבר היא הנחות עמוקות מהרגיל וחד-פעמיות. בחלק מהאתרים אזל המלאי עוד לפני שהחלו המבצעים רשמית.
עבור מי שמעדיף את הקניות בארץ, מצאנו לא מעט מבצעים משתלמים: בענף הקוסמטיקה יש הנחות של 40% ו-50%, כולל מבצעי 1+1 במותגים כמו מק וללין. בענף החשמל יש הנחות טובות, חלק מהמוצרים נמכרים במחירים נמוכים ממחירי חו"ל - הישג לצרכן הישראלי שהקפיד לייבא מחו"ל בכוחות עצמו וגרם ליבואנים להוריד מחירים.
לנוכח הנחות במוצרים כמו שואב-שוטף bissell, מצלמות גו פרו ואוזנית בוס, אפשר לראות שבדייסון אין כרגע הנחות מפליגות, אלא הנחות רגילות עם צפי להנחות טובות בבלאק פריידיי (ישראל: מ-23 בנובמבר) וכך גם בקיטשן אייד ובקנווד, שם המחירים גם עלו לאחרונה. גם על אייפון ופלייסטיישן אין מבצעים בשל חשש לחיסול מלאי של דגמים חדשים.

מה לקנות בסין?

אסוס החלה להציע משלשום 25% הנחה כמדי שנה ליום הרווקים הסיני, שעיקר החגיגות שלו הן בעלי אקספרס. אתר הפארם אייהרב הציע 11% הנחה ליום הרווקים והעמיק אותה ל-22% הנחה כעת.
מאסטרקארד הציעה אתמול קופון של 20 דולר על קנייה ב-80 דולר ומעלה בעלי אקספרס, רגע לפני יום הרווקים. ויזה מציעה חמישה דולר מתנה לבעלי כרטיס ויזה בקנייה מעל 35 דולר באתר, בין 10 בנובמבר ל-13 בנובמבר, עד גמר המלאי.
עוד דרך לקנות בעלי היא דרך קבוצות פייסבוק של ציידי דילים, שמקבלים עמלה על קידום מבצעים. כך, למשל, בקבוצת רעות תקני לי ממליצים על מיני-לפטופ מתקדם עם מעבד אינטל דור 10 עד ארבעה גיגה הרץ. מחיר אחרי קופון + משלוח + ביטוח מס: 2,488 שקל.
לפי בני בוחניק, שמנהל קבוצת דילים כזאת (IneeditIL), ישראלים אוספים קופונים שעלי אקספרס מציע לקראת יום הרווקים, אבל האיסוף הזה לא משתווה לקופונים הרוחביים שהאתר יציע היום לקנייה אצל כל מוכר ומוכר.
השילוב המנצח הוא לאסוף קופונים רוחביים (כמו ארבעה דולר בקנייה של 30 דולר בכל האתר, או שבעה דולר בהזמנה מעל 50 דולר) עם קופון של חנות ספציפית שמציע הנחה של עוד כמה דולרים. לקוחות חדשים מקבלים קופון משלהם: שני דולר על קנייה מעל שלושה דולר. יש כפל קופונים.
מה קונים בעלי אקספרס? ציוד פריפריאלי לטלפון, אלקטרוניקה, בידורית קלה, מותגים סיניים מוכרים כמו אנקר, שיאומי (בפריטים הקטנים), אינגברד ויוגרין; מותגי אופנה כמו Li-ning, צעצועים לילדים (כולל דמויי לגו ודופלו), מטריות, טקסטיל לבית, מוצרי יצירה ומוצרים לבית כמו אהילים וריהוט קל משקל.
למשל, מנורת תקרה חכמה Yeelight של שיאומי ב-62.99 דולר, ארגז כלים 168 חלקים DEKO ב-50.52 דולר, שעון חכם Amazfit ב-95.99 דולר וסטרימר שיאומי ב-49.77 דולר, כך לפי אתר הדילים AliBuy.
בעלי אקספרס צריך לשים לב לטבלת המידות, לקרוא ביקורות, לראות שהמוכר ותיק בעלי אקספרס ושיש לו דירוג גבוה. השילוח בעלי אקספרס בימים אלה מהיר מתמיד דרך אופציית המשלוח הרגילה (standard shipping).
עוד אתרים סיניים מומלצים: SHEIN שיציע הנחות לחג, ובננגוד שמוכר לפטופים וטלפונים סלולריים כמו וואן, וואן פלוס, שיאומי ופוקו במחירים טובים, ומציע לשלם ביטוח מראש למקרה שהמוצר ייעצר במכס. אם נעצר: האתר משלם עבורכם את המס, בתנאי שתשלמו על ביטוח מראש.