אחרי שחברת תנובה הודיעה ללקוחותיה על עדכון מוצרי החלב, לפיו מחיר המוצרים המפוקחים יעלה בשיעור של כ-8.28% ומחירי המוצרים הלא מפוקחים יעלו גם הם בשיעור ממוצע של 4.65% ועד כ-9% לחלק מהמוצרים - גם חברות טרה ושטראוס הולכות בעקבותיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
טרה החליטה היום (ג') להעלות את מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה בשיעור של עד 9%, לאחר העלאה של 8.28% במחירי המוצרים המפוקחים. כך, שוקו באריזה של ליטר יעלה ב- 5.49%, קוטג' ב-5.5%, שמנת לבישול 15% ב-5.5%, גבינת קרם שמנת ב-8.22%, שמנת מתוקה 32% ב-9.26%, גבינת לאבנה ב-9.26%.
2 צפייה בגלריה
מילקי ודנונה
מילקי ודנונה
מוצרי חלב של שטראוס
(צילום: מירב קריסטל)
גם חברת שטראוס הודיעה על עדכון מחירון מוצרי המחלבה לקמעונאים בשיעור ממוצע של 2.33%. החברה מסרה כי ההחלטה על עדכון המחירים הגיעה בעקבות החלטת הממשלה לעדכן את תעריפי מוצרי החלב המפוקחים וחלק מהמוצרים שאינם מפוקחים, כמו: חלב יטבתה לסוגיו שאינו מפוקח, גבינות סקי, יוגורטים, קוטג', שמנת חמוצה, שמנת להקצפה ומשקאות פרו.
המוצרים שמחירם התעדכן מהווים כ-30% מסך מוצרי החלב של המחלבה. המחיר של מעדנים כמו מילקי ודניאלה וגם של משקאות שוקו לא עלה. לדברי החברה, עליית המחיר שהיא מבצעת כעת מכסה רק חלק קטן מסך ההתייקרויות שהחברה סופגת בגין עליית מחיר החלב הגולמי. עדכון המחירים יכנס לתוקף החל מעוד שבוע.
גם מחלבת גד מעלה את המחיר של מוצרי מוצרי החלב בשיעור ממוצע של 5%.
ואילו חברת דיפלומט הגישה בקשה למחירון חדש עם עלייה של עד 25% במוצרים שלא היו חלק מהתייקרות הקודמת, בהם: עוגיות אוראו ולוטוס, פרינגלס והיינץ ונוטרילון ב-7%. לגבי מוצרי קלוגס, המחיר יישאר כמו שהוא, אך האריזה תוקטן.
כאמור, לאחר שהממשלה החליטה אתמול ברגע האחרון לפרוס את התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח, חברת תנובה הודיעה הבוקר כי המחירון המעודכן של המוצרים המפוקחים יכנס לתוקף מחר וכי המחירון של המוצרים הלא מפוקחים יכנס לתוקף ביום ראשון, 7.5.2023. בין מוצרי החלב הלא מפוקחים שמחירם הקמעונאי יעלה: יוגורטים, מעדנים, חמאה, קוטג', גבינה צהובה על המדף גבינות מלוחות ועוד.
2 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
ההתייקרות תעמוד כאמור על 4.65% בממוצע, אך ישנם מוצרים שיתייקרו בשיעור גבוה יותר, כך למשל גבינה לבנה 3% ו-9% שאינה בפיקוח תתייקר בשיעור כפול מהמוצע של 9%, נפוליאון 225 גרם תתייקר ב-5.5%, יולו ב-4.8%, מאגדת קרלו ב-4.8%, ויופלה טיוב ב-5%.
בחברה טענו כי "לאור העלייה החדה במחיר החלב הגולמי ומדדים נוספים, פרסמה ב-24/4 המפקחת על המחירים הודעה על עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 16%. ב-30 באפריל 2023 נחתם צו חדש שעדכן את מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של כ-8.28% בלבד.
"החלב הגולמי, מהווה רכיב מרכזי בעלות יצור מוצרי החלב (מעל 50% מעלות הייצור), ועומד נכון לרבעון השני של השנה על כ-2.43 שקלים לליטר. בשנתיים וחצי האחרונות עלה מחירו של החלב הגולמי בכ-50 אגורות, שמשמעותן תוספת של כ-450 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה, זאת בנוסף לעלייה במחירם של תשומות רבות נוספות בארץ ובעולם: חשמל, דלק, מים, ארנונה, חומרי אריזה ועוד".
כאמור, אמש הוחלט ברגע האחרון לפרוס את התייקרות מוצרי החלב בפיקוח כך שבמקום שהמחירים יעלו ב-16% החל ממאי, המחיר יעלה ב-9.28%, עליית מחיר נוספת של 3.1% תתבצע במאי 2024, עוד עלייה של 3.1% במאי 2025 והעלאה נוספת של 3.1% במאי 2026. כל זאת, תמורת פיצוי למחלבות, כך שלמעשה הממשלה מגלגלת את החוב למחלבות להמשך ובסך הכל מגדילה את ההתייקרות המתוכננת.
יחד עם זאת, בינתיים הצו החדש לא נכנס לתוקף ולכן תנובה תעלה את מחירי המוצרים המפוקחים ב-8.28%, עד לפרסום הצו החדש שצפוי להתפרסם בימים הקרובים.
פורסם לראשונה: 17:48, 02.05.23