ברקע עליות הריבית החדות, רווחי העתק של הבנקים בשנה האחרונה והביקורת הציבורית הרבה על כך שלא גלגלו את מלוא עליית הריבית לפיקדונות, בנק הפועלים הודיע הבוקר (א') כי יספוג את עליית הריבית הבאה של בנק ישראל עבור חלק מנוטלי המשכנתאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מחר צפוי בנק ישראל להכריז על עליית נוספת, אשר תעמוד לפי הערכות על שיעור של 0.25%-0.5%. בפועלים הודיעו כי יספגו את אותה עלייה עבור לקוחות העומדים בתנאים מסוימים, כך שגובה ההחזר החודשי שלהם במסלול הצמוד לריבית הפריים לא יושפע מעליית הריבית. לפי הבנק, מדובר בסך כולל של כ-10,000 לקוחות. על פי הערכות ראשוניות, העלות הכוללת של המהלך לבנק תסתכם בכמה מיליוני שקלים לכל היותר.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
בנק הפועלים
(צילום: אביב גוטליב)
ברקע, כאמור, רק לאחרונה דיווח הבנק את תוצאותיו הכספיות לרבעון השלישי של 2022, מהם עלה כי הרווח הנקי של הבנק זינק בכ-48% ועמד על 1.785 מיליארד שקל, לעומת 1.207 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשכלול כלל תשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הנקי של הפועלים עמד על 4.782 מיליארד שקל לעומת 3.98 מיליארד שקלד בתקופה המקבילה אשתקד - זינוק של כ-20%.

מהן "האותיות הקטנות"?

לפי הודעת הבנק, המהלך תקף לשנה אחת עבור לקוחות בעלי משכנתא קיימת בבנק הכוללת מסלול צמוד לריבית הפריים ומתייחסת אליו בלבד. על מנת ליהנות מההטבה, על הלקוחות לעמוד בקריטריונים הבאים:
  • ללקוחות קיים נכס אחד המשועבד לבנק בגין המשכנתא
  • שיעור המימון הינו מעל 60%
  • ההחזר החודשי היה נמוך מ-5,000 שקל (נכון ל-1.4.2022, בטרם החלו עליות הריביות האחרונות)
  • ההחזר החודשי הכולל התייקר (מאז 1.4.2022) בסכום של למעלה מ-400 שקל בחודש
  • ההלוואה משולמת ללא פיגורים
עוד מציינים בבנק, כי ההטבה מתייחסת לעליית הריבית הקרובה בלבד (הצפויה מחר, 2.1.2023), והיא כאמור תקפה עד לסוף השנה בלבד. בבנק הדגישו כי ככל שיהיו העלאות ריבית נוספות בתקופה הנ"ל (מה שצפוי לקרות, לפחות נכון לעכשיו), הן תחולנה על ההחזר החודשי.
כמו כן, במקרה הפחות סביר שבמהלך תקופת זו תופחת הריבית במשק בשיעור העולה על ההטבה, בבנק מציינים כי "ההחזר החודשי יותאם להפחתה זו, וזאת על בסיס מנגנון הריבית הקבוע בהסכם ההלוואה. בתום תקופת ההטבה, החל מיום 1.1.2024, התשלומים החודשיים במסלול הלוואת הפריים יישאו את שיעורי ריבית הפריים כפי שיהיו החל מאותה עת, וזאת על פי הקבוע בחוזה ההלוואה".
מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, אמר כי "כבנק המוביל את המערכת הבנקאית בישראל קיבלנו החלטה לצאת במהלך יזום חסר תקדים ולהקפיא את עליית הריבית למעל עשרת אלפים לקוחות שלהערכתנו ספגו את ההתייקרויות הגבוהות ביותר בתקופה האחרונה. אנו קשובים לקשיי לקוחותינו וגאים להיות הראשונים במערכת הבנקאית היוצאים במהלך זה. אנו נמשיך ללכת לקראת לקוחותינו ולספק להם פתרונות נוספים בהמשך".